Gå till innehåll

Daniels 225L


ormet

Rekommenderade inlägg

A. tenius, kanske

tenius800.jpg

Tricolor. Den var helt lila en gång på bild från försäljaren EC

tricolor800.jpg

En av mina favoriter jag fyndade på Triton, A. Turaki (kallad hawkins echinata av jänkarna)

turaki800.jpg

En annan av mina favoriter, från Triton. Köpt som liten koloni, nu en fragg som växer på efter lite problem. A. Walindii

walindi800.jpg

När jag stängde av pumparna tittade min Trimma fram

trimma2800.jpg

trimma800.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 756
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Wow, renaste baljan på guiden?! Riktigt fina bilder och koraller, ser ut som att du har full kontroll! Har du fortf känslan att du vunnit över aefw? Din ev Suharsonoi var riktigt fin!

Har en likadan goby som höll sig undan till den dagen min acanthops kom, den ser nu till att gobyn inte kan stanna i samma håla för lång tid i taget så den är framme betydligt mer nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Merseshmitter här: Det är ingen trimma tyvärr. Jag har förut kallat den för Eviota pellucida men tror nu att den är närstående till Eviota atriventris. Övriga Eviota här. Trimma är ett släkte - inte en art. Den jag ofta har kallat trimma är troligtvis Trimma cana och den är tvärrandig.

Den du har är den jag tycker är lättast att hålla i akvarium av dessa pygmefiskar. Jag har även eviota nigriventris (troligvis) men den verkar känsligare och är definitivt skyggare. Eviota atriventris verkar ha en del exemplar som lever länge - mitt äldsta är mellan 3 och 4 år gammalt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Merseshmitter här: Det är ingen trimma tyvärr. Jag har förut kallat den för Eviota pellucida men tror nu att den är närstående till Eviota atriventris. Övriga Eviota här. Trimma är ett släkte - inte en art. Den jag ofta har kallat trimma är troligtvis Trimma cana och den är tvärrandig.

Den du har är den jag tycker är lättast att hålla i akvarium av dessa pygmefiskar. Jag har även eviota nigriventris (troligvis) men den verkar känsligare och är definitivt skyggare. Eviota atriventris verkar ha en del exemplar som lever länge - mitt äldsta är mellan 3 och 4 år gammalt

MVH Lasse

Tror att du har rätt där, jag har också inbillat mig att min är en Eviota atriventris - black belly dwarf goby

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

A. suharsonoi .. tror jag

suharsonoi800.jpg

Fint akvarie, så här ser den ut i vilt tillstånd.

Polyperna är lite bruna på en del SPS:er, har du funderat varför?

/Janne

0620_C1_01.jpg

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Ändrat av Janne
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, renaste baljan på guiden?! Riktigt fina bilder och koraller, ser ut som att du har full kontroll! Har du fortf känslan att du vunnit över aefw? Din ev Suharsonoi var riktigt fin!

Har en likadan goby som höll sig undan till den dagen min acanthops kom, den ser nu till att gobyn inte kan stanna i samma håla för lång tid i taget så den är framme betydligt mer nu.

Just nu ser jag inga tecken på AEFW iallafall. Men det tog ett par månader efter att jag "vann" sist med. Men jag vet nog vart de kom ifrån då...

Min Eviota är sällan framme, den gillar inte flödet. Men ingen är elak mot den när den väl kommer fram, inte ens min gula kirurg "Satan".

Riktigt snyggt Daniel! Utmaning att hålla det lika clean när det växer och man alltid vill skaffa ngt nytt spännande?

Just nu är det enkelt, jag är pappaledig och frugan pluggar så akvariebudgeten är löjligt liten :D Men det kommer nog vara så att en del koraller får stryka på foten när rariteter hittas. Korallerna är i regel ganska små och de skall växa till sig rejält och gallras lite i framtiden tänker jag. Det är ju inte ett moget & igenvuxet rev på långa vägar.

Merseshmitter här: Det är ingen trimma tyvärr. Jag har förut kallat den för Eviota pellucida men tror nu att den är närstående till Eviota atriventris. Övriga Eviota här. Trimma är ett släkte - inte en art. Den jag ofta har kallat trimma är troligtvis Trimma cana och den är tvärrandig.

Den du har är den jag tycker är lättast att hålla i akvarium av dessa pygmefiskar. Jag har även eviota nigriventris (troligvis) men den verkar känsligare och är definitivt skyggare. Eviota atriventris verkar ha en del exemplar som lever länge - mitt äldsta är mellan 3 och 4 år gammalt

MVH Lasse

Tack Lasse, den är adopterad från ett nerlagt akvarium. Jag har bara kallat den trimma av bekvämlighet, kul att få ett ID på den! Rolig filur i alla fall, lever helt på poddar & smådjur. I ett kar helt utan äkta levande sten!

Fint akvarie, så här ser den ut i vilt tillstånd.

Polyperna är lite bruna på en del SPS:er, har du funderat varför?

/Janne

0620_C1_01.jpg

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Hej Janne! Kul att du tittar in här.

Jag har haft en suharsonoi som såg ut som din bild.

suharsonoi.jpg

Jag förlorade tyvärr den när vi fick nya golv i lägenheten och akvariet flyttades temporärt. Jag är inte alls säker på identiteten på den jag idag kallar suharsonoi.

Ang bruna polyper så har jag det på 3 koraller. Min desalwi, den har verkligen brunbeiga polyper. Och har alltid haft det. Min "German blue polyp" har bruna polyper istället för blåa i skuggade områden. Det blåa fastnar dock dåligt på bild. Min "Tenius?" har brunbeige polyper och ser rent generellt ganska tråkig ut. Den var helblå en gång i tiden men har sett ut som senaste bilden väldigt länge. Jag vill väldigt gärna höra dina tankar kring det. Jag gissar att du har något förslag :) Du kanske har något förslag ang min rosa millepora som såg ut såhär på EC's bild:

http://orm.nu/upload/aqua/EC/1.jpg

Såhär ser den ut hos mig:

mille_bicolor2800.jpg

Ser fram emot lite input från dig.

Usch så platt och tråkigt kar. Va hände med liv, sand och levande sten? Det är ju bara stela pinnar däri!

Nä, skämtar bara. Riktigt fint är det!! Keep it up.

[ATTACH=CONFIG]114052[/ATTACH]

Asså för att vara AIK:are är du rätt rolig! Guiden behöver helt klart mer fåniga bilder i trådarna.

Du å jag

aiktat.JPE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Janne! Kul att du tittar in här.

Jag har haft en suharsonoi som såg ut som din bild.

suharsonoi.jpg

Jag förlorade tyvärr den när vi fick nya golv i lägenheten och akvariet flyttades temporärt. Jag är inte alls säker på identiteten på den jag idag kallar suharsonoi.

Ang bruna polyper så har jag det på 3 koraller. Min desalwi, den har verkligen brunbeiga polyper. Och har alltid haft det. Min "German blue polyp" har bruna polyper istället för blåa i skuggade områden. Det blåa fastnar dock dåligt på bild. Min "Tenius?" har brunbeige polyper och ser rent generellt ganska tråkig ut. Den var helblå en gång i tiden men har sett ut som senaste bilden väldigt länge. Jag vill väldigt gärna höra dina tankar kring det. Jag gissar att du har något förslag :) Du kanske har något förslag ang min rosa millepora som såg ut såhär på EC's bild:

http://orm.nu/upload/aqua/EC/1.jpg

Såhär ser den ut hos mig:

mille_bicolor2800.jpg

Ser fram emot lite input från dig.

Synd på din tidigare suharsoni den såg ut att vara i fin form, den drar sig åt vänster fick den det växtsättet hos dig?

Antingen så ger du för mycket av någon tillsats med t.ex. aminosyror eller så ligger du lite högt i näringsnivån eller båda. Det är inte så mycket för du lyckas bleka bort det med ljuset på det som inte ligger i skugga.

Jag skulle gå ner på näringstillförseln till korallerna och om de blir för ljusa så får du sänka ljuset.

Den tvåfärgade milliporan är inte så lätt vad det gäller färg för övrigt är millipora enkel och snabbväxande. Man ser dem bara så där fint tvåfärgade som nyimporterade som de sen tappar och blir mer rosa. Triton fick regelbundet hem millepora i pastellfärger för några år sen, så jag har en rosa också. När jag lyckat som bäst med den så får den lite blåskimmer men inte mer.

Från Verons bok

Habitat: Shallow water, usually reef flats, but also lagoons and upper reef slopes.

Den här är också häftig, Great Barrier Reef, Australia. On protected reef slopes. Neville Coleman.

0047_C1_12.jpg

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd på din tidigare suharsoni den såg ut att vara i fin form, den drar sig åt vänster fick den det växtsättet hos dig?

Antingen så ger du för mycket av någon tillsats med t.ex. aminosyror eller så ligger du lite högt i näringsnivån eller båda. Det är inte så mycket för du lyckas bleka bort det med ljuset på det som inte ligger i skugga.

Jag skulle gå ner på näringstillförseln till korallerna och om de blir för ljusa så får du sänka ljuset.

Den tvåfärgade milliporan är inte så lätt vad det gäller färg för övrigt är millipora enkel och snabbväxande. Man ser dem bara så där fint tvåfärgade som nyimporterade som de sen tappar och blir mer rosa. Triton fick regelbundet hem millepora i pastellfärger för några år sen, så jag har en rosa också. När jag lyckat som bäst med den så får den lite blåskimmer men inte mer.

Från Verons bok

Habitat: Shallow water, usually reef flats, but also lagoons and upper reef slopes.

Den här är också häftig, Great Barrier Reef, Australia. On protected reef slopes. Neville Coleman.

0047_C1_12.jpg

/Janne

Suharsonien hade jag inte så länge, den hann nog inte ändras hos mig. Men den var väldigt snyggt mintblå. Saknar den.

Jag doserar inga aminosyror nu. Doserade en vecka för 3 veckor sen men la av, det är ju kolkälla i Fauna Marins Ultra Min S så värdena blev nog väldigt låga. Tycker amino ger alger med. Men jag matar korallerna med 3-4 sorters SPS-mat 1-2ggr per vecka.

Annars ligger jag på omätbart fosfat med hanna och omätbart nitrat med salifert. Doserar ingen kolkälla, kör ingen remover, algfilter, biopellets eller refugium. Stor skummare, substratlöst & rejält flöde är allt just nu. Kör en påse med kol som jag byter varje månad. Balling light med halv dos spårämnen. LED:arna på 40%, T5 på 100% 6 timmar.

Funderar då och då på att dra igång zeovit för att se om det blir någon skillnad ... annars är jag ganska nöjd att med minimala ingrepp få till det som jag gör.

Det är väl inte helt ovanligt att koraller inte ser ut som de en gång gjort när de gått i fångenskap ett tag. Får vara nöjd över att den är snyggt rosa.

Snygg korall på bilden, Spathulata va? Verkar väldigt svår att få att behålla färgen i fångenskap enligt det jag läst på RC. Men de är fantastiska koraller. Kommer nog testa en dag. Ett par sändningar från Australien kommer nog få mig att tulla på sparkontot....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suharsonien hade jag inte så länge, den hann nog inte ändras hos mig. Men den var väldigt snyggt mintblå. Saknar den.

Jag doserar inga aminosyror nu. Doserade en vecka för 3 veckor sen men la av, det är ju kolkälla i Fauna Marins Ultra Min S så värdena blev nog väldigt låga. Tycker amino ger alger med. Men jag matar korallerna med 3-4 sorters SPS-mat 1-2ggr per vecka.

Annars ligger jag på omätbart fosfat med hanna och omätbart nitrat med salifert. Doserar ingen kolkälla, kör ingen remover, algfilter, biopellets eller refugium. Stor skummare, substratlöst & rejält flöde är allt just nu. Kör en påse med kol som jag byter varje månad. Balling light med halv dos spårämnen. LED:arna på 40%, T5 på 100% 6 timmar.

Funderar då och då på att dra igång zeovit för att se om det blir någon skillnad ... annars är jag ganska nöjd att med minimala ingrepp få till det som jag gör.

Det är väl inte helt ovanligt att koraller inte ser ut som de en gång gjort när de gått i fångenskap ett tag. Får vara nöjd över att den är snyggt rosa.

Snygg korall på bilden, Spathulata va? Verkar väldigt svår att få att behålla färgen i fångenskap enligt det jag läst på RC. Men de är fantastiska koraller. Kommer nog testa en dag. Ett par sändningar från Australien kommer nog få mig att tulla på sparkontot....

"Men jag matar korallerna med 3-4 sorters SPS-mat 1-2ggr per vecka."

Vad matar du med för SPS-mat? Rent spontant så låter det ju som det är den maten som gör att de blir bruna, är det något som de fångar med polyperna så har vi ju svaret.

"Annars ligger jag på omätbart fosfat med hanna och omätbart nitrat med salifert. Doserar ingen kolkälla, kör ingen remover, algfilter, biopellets eller refugium. Stor skummare, substratlöst & rejält flöde är allt just nu. Kör en påse med kol som jag byter varje månad. Balling light med halv dos spårämnen. LED:arna på 40%, T5 på 100% 6 timmar."

Det finns alltid en risk att du sakta lagrar upp fosfat i stenen när du inte tar hand om den, men tar korallerna upp all näring i vattenkolumnen så är det ju jättebra.

"Funderar då och då på att dra igång zeovit för att se om det blir någon skillnad ... annars är jag ganska nöjd att med minimala ingrepp få till det som jag gör."

Det bäst är ju att att göra så lite ingrep som möjligt för att få det att fungera, så fort man försöker styra/forcera det biologiska systemet för mycket så slår det tillbaka. De flesta akvarier på SG skulle må bättre av att få vara i fred och i synnerhet de som har problem men man hittar ingen anledning. Den dagen det blir tråkigt och du vill pyssla lite mer så kan du prova Zeovit. Det finns en väldans potential där, men många springer bort sig också. Många börjar med Zeo för att de har problem, de gör det ju mycket svårare. Börjar man med ideala förhållande så går konverteringen mycket enklare.

"Snygg korall på bilden, Spathulata va?"

Jag skulle säga Millepora, men jag såg denna note. Man lär så länge man lever, spathula är en morph av millepora.

Taxonomic note: This species is divisible into several smaller semi-distinct taxonomic units. Source reference: Veron (2000). Taxonomic references: Veron and Wallace (1984), Wallace (1999, and as A. spathulata Brook, 1891, in part). Additional identification guides: Veron (1986), Nishihira and Veron (1995).

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad matar du med för SPS-mat? Rent spontant så låter det ju som det är den maten som gör att de blir bruna, är det något som de fångar med polyperna så har vi ju svaret.

Polyp-mat ja. Reef-roids, Reefpearls, Fauna Marin Ultra Fan, mosad mysis, cyklops & röda plankton. För att få tillväxt & mata mikrolivet, typ plankton. Enligt teorier från Biggles mfl på RC. Jag tänker att även Zeovit är polypmat när man skakar stenen?

Ska jag vara ärlig har jag inte direkt funderat på polypernas färg, jag har antagit att deras naturliga färg helt enkelt ska vara brunt. Jag har 27 olika SPS i karet varav 3 har bruna polyper. Det vore trevligast om 0 hade det.

Det finns alltid en risk att du sakta lagrar upp fosfat i stenen när du inte tar hand om den, men tar korallerna upp all näring i vattenkolumnen så är det ju jättebra.

Den dan den sorgen ;)

Det bäst är ju att att göra så lite ingrep som möjligt för att få det att fungera, så fort man försöker styra/forcera det biologiska systemet för mycket så slår det tillbaka. De flesta akvarier på SG skulle må bättre av att få vara i fred och i synnerhet de som har problem men man hittar ingen anledning. Den dagen det blir tråkigt och du vill pyssla lite mer så kan du prova Zeovit. Det finns en väldans potential där, men många springer bort sig också. Många börjar med Zeo för att de har problem, de gör det ju mycket svårare. Börjar man med ideala förhållande så går konverteringen mycket enklare.

Jag är pappaledig i över 7 månader till och har en reaktor & sten liggande i garderoben så kanske det vore ett kul experiment i ett halvår.... största hindret är att zeovit föreskriver sand. Annars är nog mitt mål att sluta även med SPS-foder, skaffa lite mer fisk och bara förlita mig på att mata fiskarna. Det vore så himla enkelt om det fungerade :) Det svåra är att hitta passande fisk till mitt kar med högt flöde, öppet ovanpå & ingen sand. Karet är lite litet för att trycka in kirurger & kaninfiskar i. Där har jag målat in mig lite i ett hörn.

"Snygg korall på bilden, Spathulata va?"

Jag skulle säga Millepora, men jag såg denna note. Man lär så länge man lever, spathula är en morph av millepora.

Taxonomic note: This species is divisible into several smaller semi-distinct taxonomic units. Source reference: Veron (2000). Taxonomic references: Veron and Wallace (1984), Wallace (1999, and as A. spathulata Brook, 1891, in part). Additional identification guides: Veron (1986), Nishihira and Veron (1995).

/Janne

Sett på flera ställen att den kallas "Aussie thick branch millepora". Då förstår jag varför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Polyp-mat ja. Reef-roids, Reefpearls, Fauna Marin Ultra Fan, mosad mysis, cyklops & röda plankton. För att få tillväxt & mata mikrolivet, typ plankton. Enligt teorier från Biggles mfl på RC. Jag tänker att även Zeovit är polypmat när man skakar stenen?

Ska jag vara ärlig har jag inte direkt funderat på polypernas färg, jag har antagit att deras naturliga färg helt enkelt ska vara brunt. Jag har 27 olika SPS i karet varav 3 har bruna polyper. Det vore trevligast om 0 hade det.

Den dan den sorgen ;)

Jag är pappaledig i över 7 månader till och har en reaktor & sten liggande i garderoben så kanske det vore ett kul experiment i ett halvår.... största hindret är att zeovit föreskriver sand. Annars är nog mitt mål att sluta även med SPS-foder, skaffa lite mer fisk och bara förlita mig på att mata fiskarna. Det vore så himla enkelt om det fungerade :) Det svåra är att hitta passande fisk till mitt kar med högt flöde, öppet ovanpå & ingen sand. Karet är lite litet för att trycka in kirurger & kaninfiskar i. Där har jag målat in mig lite i ett hörn.

Sett på flera ställen att den kallas "Aussie thick branch millepora". Då förstår jag varför.

Jag skulle dra ner på den mindre maten som SPSerna kan ta och se om det händer något. Visst är mulmen polypmat, men även den blir det mer och mindre av beroende på vad man stoppar i akvariet.

Jag är kanske lite kinkig, men det är ju ett tecken på att de får lite för mycket näring och det kan ju vara så att alla korallerna lyser lite finare om du åtgärdar det. Det finns alltför många dolda problem så de uppenbara måste man fixa.

Det är väl synd att experimentera med så många fina SPSer, det kan fort vara över.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle dra ner på den mindre maten som SPSerna kan ta och se om det händer något. Visst är mulmen polypmat, men även den blir det mer och mindre av beroende på vad man stoppar i akvariet.

Jag är kanske lite kinkig, men det är ju ett tecken på att de får lite för mycket näring och det kan ju vara så att alla korallerna lyser lite finare om du åtgärdar det. Det finns alltför många dolda problem så de uppenbara måste man fixa.

Det är väl synd att experimentera med så många fina SPSer, det kan fort vara över.

/Janne

From idag drar jag ner på SPS-maten. Kör så ca 1 månad och utvärderar. Kanske matar fiskarna lite mer nu när jag ändå går hemma hela dagarna.

Har läst hela tråden nu och är grymt imponerad över din burk!

Tack! Alltid kul att få imponera lite :smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack Felix!

Nu har jag ett problem. Min A. Desalwi håller på att bruna ihop.

September 2013, i min brorsas kar innan det krashade. 144w T5 över 60L. Ingen matning, inga amino, inga spårämnen. Inga bruna polyper där inte! (så jag hade fel)

post-6362-14468933297249_thumb.jpg

Här har jag tagit över den efter hans krash. November 2013. Rätt ledsen korall:

post-6362-144689332983_thumb.jpg

30 Mars hos mig, hämtat sig och är supersnygg tycker jag:

post-6362-14468933298077_thumb.jpg

5 april. Det är ok med lite bruna polyper om resten ser ut såhär:

post-6362-14468933297509_thumb.jpg

Ungefär 5 dagar efter att Janne anmärkte på mina bruna polyper på macrot tidigare i tråden. Helt tappat allt!

post-6362-1446893329779_thumb.jpg

Genom att gå igenom mina bilder och blogg så har jag kommit fram till att från november till 30 mars-bilden hade den gått igenom 8v behandling mot AEFW, inga amino & ändå supersnygg. Bruna polyper fick den efter aminodosering. Det har jag slutat med.

Jag hade även sänkt ljuset på mina leddar från 60 till 40%. Det har jag nu ökat till 50% och kommer öka till 60% igen i helgen. Ökade dosen Flor/Jod spårämnen i min balling från 1/4 styrka till 1/2 styrka ett par dagar innan. Men jag har haft ljuset så lågt, och spårämnen högra koncentrerade tidigare utan att den klappat ihop. Det är endast den korallen som trilskas. Allt annat ser bra ut.

Jag har macrofotat den och lyst med lampa på natten utan att hitta några spår efter AEFW. Den encrustar fint.

post-6362-14468933298523_thumb.jpg

Så nu står jag inför ett val:

1) tålamod.

2) rycka den och doppa den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted, kanske. Jag doserar inte NaCL-fritt salt ... kör Balling light. Kanske ska ändra till ett recept med NaCL-fritt salt.

Nu kommer jag späda mina ballingdunkar med lösningar utan spårämnen då jag faktiskt har beslutat mig för att starta Zeo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...