Gå till innehåll

Daniels 225L


ormet

Rekommenderade inlägg

Ah nä jag tänkte reglera på insuget istället. Det kanske inte trycksätts så mycket när man kör självsug .... så testar kanske din variant istället. Det var en annan DIY-variant där reaktorn matades från avrinningen där reaktorn trycksattes så det började läcka när han ströp på utflödet. Mtp att min reaktor matas med självsug är det nog ingen risk. Tack för brainstormingen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 756
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Oh nej. Fauna Marin Ultra Pest 1.5x styrka. Jag skulle aldrig våga doppa Acropora i sötvatten.

Nu spekulerar jag lite:

Vissa acropora torrläggs under lågvatten. Och nog måste det regna ibland under lågvatten? Vissa acropora har ju ett enormt slemlager som skydd och kanske att de varianterna klarar av sötvattensdopp.

Men sen är det ju paradoxalt så att just de korallerna med mycket slem är de som aldrig angrips av AEFW.

Ytterliggare en aspekt är att AEFW slemmar ganska mycket för att skydda sig med, så jag tror inte sötvattensdopp är effektivt mot dem.

I ren panik doppade jag en rejält angripen Acropora millepora i sötvatten då vi hade slut på medel mot plattmask. Plattmaskarna trillade av ganska fort. Men korallen gav också upp något dygn senare.

Vet att vissa tar en slang och blåser sötvatten på kolonier angripna av AEFW när korallerna är kvar i akvariet, och på så sätt får plattmasken att lossna och fiskarna i akvariet har lärt sig att passa på att äta dom då. Gammal historia från detta akvarium: http://www.advancedaquarist.com/2007/2/aquarium

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med maskar... Hoppas dom dog bort. Jag dippade mina i coral revive och satte direkt i visningsakvariet. Hoppas inte jag fick med något.

Är det vanligt med AEFW i naturen? Det finns en nakensnigel http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+524+2198&pcatid=2198

som äter sånt. Jag håller själv på att dra upp några bangaiyngel. 2st som nått 3cm och 7st som är ca 4mm. Dom små går i refugium och får i sig käk utan att jag behöver mata.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med maskar... Hoppas dom dog bort. Jag dippade mina i coral revive och satte direkt i visningsakvariet. Hoppas inte jag fick med något.

Är det vanligt med AEFW i naturen? Det finns en nakensnigel http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+524+2198&pcatid=2198

som äter sånt. Jag håller själv på att dra upp några bangaiyngel. 2st som nått 3cm och 7st som är ca 4mm. Dom små går i refugium och får i sig käk utan att jag behöver mata.

Du tog väll inga Acropora från mitt kar? AEFW finns bar på Acropora. AEFW är nog ganska vanligt i naturen, iallafall på odlingarna i Bali där det inte verkar finnas några naturliga predatorer. AEFW beskrev vetenskapligt av Kate Rawlinson på exemplar funna på Acropora i australien

Researchers Kate A. Rawlinson and Jessica S. Stella collected ten colonies of Acropora valida at random from Lizard Island lagoon in the Great Barrier Reef. Of the ten colonies, seven harbored one to five AEFW by conservative estimates.

Den där nakensnigeln är inte effektiv mot AEFW utan fungerar bättre på Planaria och andra plattmaskar som rör sig fritt på olika substrat.

Har ju missat ditt DIY

Snyggt jobbat :)

Tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ganska inspirerad av den polske akvaristen Kryzthof (Lunar) på RC. Han kör recirkulerande biopelletsreaktor så jag byggde en själv igår:

TLF Phosban 150, Sicce Silence 1.0, lite 16mm pvc-rör. 16mm t-kors & 90 graders sitter som gjutna på in&utlopp när jag skarvar med 12/16 silikonslang.

Den fungerar med självsug och kommer trimmas in genom att strypas på insuget. Om jag sätter den i drift vill säga :)

Finns det några bra alternativ till DIY? Såg att Avast hade ett alternativ med tillbyggnad till deras vanliga reaktorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla var inte till mig, men mina 6 st var Acropora. En DOA. Ingen aning om vilka arter. Förutom Acropora fanns det Anacropora, Euphyllia & Pavona i beställningen.

Doppade alla nya Bali-acro idag, ingen mask så nu är det dags att montera lite. Rätt svårt nuförtiden, den gula kirurgen attackerar hela tiden.

Förutom Bali så skall 2 Aussie & 1 Tonga monteras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet men fick för mig att du hade nån burk de väntade i mellan doppingarna? Att sätta upp en burk med en levande sten, lyse och skummare bara för ett par veckor för att observation och doppning är nåt jag funderar på.

En riktig karantän uppfattar jag som ganska stadigvarande. Längre än kläckningstiden iallafall? Sen finns det väl annat elände än AEFW.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett temporärkar förra gången jag doppade allt. Men det är sålt.

Men jag har satt ihop en korallkarantän att använda i framtiden. Köpte belysning på FS förra veckan.

Eggcrate, circpump med lite filtermedia, 6x3w led, 30L akvarium. Nån skummare tror jag inte behövs för karantänen men kanske stjäl brorsans tunze 9001.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina!

Har du någon aning om deras namn? :smiley23:

Jag är inte 100% säker på nån men gissar på att det är:

1) Acropora walindii eller tenella kanske.

2) Acropora turaki

3) Acropora sp "aussie wild"

4) Acropora sp "Cheesecake"

5) Acropora echinata

6) Acroora multiacuta

3&4 har jag ingen som helst aning om.

Riktigt snygga. Hur lyckas du ta så fina bilder ovanifrån? Nummer 2 och 4 är gryyyyyma.

Köpte http://www.fish-street.com/reef_glass_viewer och stoppar ner objektivet rätt ner i den bara. Fotar på frihand med pumparna av. Det blir sällan bra skärpa men det gör inte så mycket.

1:an är svår att göra rättvisa på bild. Det här är en bättre representation:

acro_wallindi.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka hade du innan och vilka köpte du nu?

Jag börjar lite angripen själv. Kollade just på extremecorals. Vilka koraller de har just nu!! :):):)

Inga av de nya är med på bild, de har inte börjat färga ut ännu och ser lite för tråkiga ut.

EC har höjt ribban på Acropora rejält. Problemet är att bjomat köper allt så inget blir kvar åt oss andra.

Är det så här dina koraller ser ut när färgerna INTE är där så lär det bli farligt färgglatt när sen.... De här ser ju riktigt schyssta ut.

Speciellt #2 är min favorit för den håller färgen vad jag än utsätter den för. Sista bilden är dock gammal, när färgerna satt men tillväxten var minimal. Nu är det omvänt.

Förresten vad är det för alger..? Dino?

På sista bilden? Det är en gammal bild, var nog kisel eller dino ... de försvann när jag bytte DI-media & förfilter. Nu har jag andra problem med Cyano & Derbesia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...