Gå till innehåll

Daniels 225L


ormet

Rekommenderade inlägg

  • Svar 756
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

SPS är ju ett ganska brett begrepp. Allt från Pavona cactus till Acropora hoeksemai (som dör bara man tittar snett på den i mitt kar). De enda som plågas av svåra pest-djur är Montipora & Acropora vad jag vet. Så struntar man i dem så har man det nog lätt för sig, på flera sätt. Acropora är krävande & Montipora växer ur akvariet fort, speciellt Capricornis.

Annars körde jag en metodik på Acropora som var följande:

* Klipp loss korallen från betongklumpen de envisas med att fästa koraller i.

* Se till att allt exponerat skelett (död vävnad där AEFW gillar att lägga ägg) är borta

* Doppa i 15 minuter i Ultra pest

* Inspektera korallen & dopp-vattnet

* Ner i karet om den är ren

Det fungerade jättebra tills jag fick en Acropora som inte var ren. Det fanns AEFW i doppvattnet men jag stoppade ner korallen ändå för "Nu är alla AEFW borta". Och nu har jag AEFW i karet igen.

I det läget hade jag behövt en karantän att stoppa korallen i, och egentligen skall även rena Acropora in i karantän för observation.

Doppas en acro o det trillar av flatworms så finns det nästan säkert nån liten rackare alt ägg som klarat sig.

Nu kör jag karantän men har man inte tillgång till det så är det bättre att kasta korallen eller enbart spara en liten toppfragg. Sparar du en liten toppfragg på 2-3cm så är den lättare att ha koll på den samt att man ialf får behålla korallämnet och med tiden så växer den till en koloni igen :)

men det är av sina misstag man lär sig. Men det svider. :) bara att kämpa på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dags att förnya sig.

Lämnar det mycket lyckade experimentet med BB, minimalism och död sten bakom mig och ska bygga upp ett rejält stenrev med LS och skapa en härlig miljö för fisk. När jag ändå är i farten så rensar jag ut sånt som jag inte är nöjd med hur det utvecklats och ser ut i mitt kar och sparar mina favoriter för att göra plats åt nytt spektakulärt.

Acans har alltid varit min stora last efter Acro's och jag kommer fortsätta samla på dessa 2 sorters koraller i framtiden.

De nya ledorden blir "Mycket fisk, mycket mat, mycket tillväxt". Gör plats för macroalger i sumpen & kommer gissningsvis behöva dosera lite kolkälla med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags att förnya sig.

Det är alltid roligt och jag ångrar mig idag att jag inte tog tag i min omstart tidigare.

Lämnar det mycket lyckade experimentet med BB, minimalism och död sten bakom mig och ska bygga upp ett rejält stenrev med LS och skapa en härlig miljö för fisk.

Jag har aldrig varit något fan av BB och död sten, däremot levande sten är helt rätt väg att gå. Även om du inte ska köra Zeovit så kan jag verkligen rekomendera deras sätt att kurera sten på. Jag har redan efter 6 veckor ett fullt fungerande kar viserligen utan direkt belastning, men med Acroporor som lyser vitalitet och har god tillväxt.

De nya ledorden blir "Mycket fisk, mycket mat, mycket tillväxt". Gör plats för macroalger i sumpen & kommer gissningsvis behöva dosera lite kolkälla med.

Inte helt enkelt, om det inte är fiskarna som ska växa. Acans kommer nog att köpa det rakt av, medans Acropora kommer vara mer tveksam. Mina macro alger som åkte med på LS växer ej längre, jag tolkar det som att näringsnivån är för låg.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om du inte ska köra Zeovit så kan jag verkligen rekomendera deras sätt att kurera sten på. Jag har redan efter 6 veckor ett fullt fungerande kar viserligen utan direkt belastning, men med Acroporor som lyser vitalitet och har god tillväxt.

Får läsa på hur de gör. Kommer kanske köpa lite beggad sten som idag har en del Dictoyta, det vill jag verkligen inte få in i karet igen. Det måste bort innan i sådana fall.

Inte helt enkelt, om det inte är fiskarna som ska växa. Acans kommer nog att köpa det rakt av, medans Acropora kommer vara mer tveksam. Mina macro alger som åkte med på LS växer ej längre, jag tolkar det som att näringsnivån är för låg.

/Janne

Den som lever får se. Sett alldeles för många kar, med hög last men med god export, som har kanonfina koraller och finfin tillväxt på Acro för att ignorera.

Vad blir det för skummare nu då?

En CoralBox D500 på G in från fish-street. 17x17cm är lagom footprint i min lilla sump.

Jaha nya planer. Spännande och se hur det går. Tror det är rätt tänkt :)

Mvh Tommy

Det är ditt fel alltihop. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags att förnya sig.

Lämnar det mycket lyckade experimentet med BB, minimalism och död sten bakom mig och ska bygga upp ett rejält stenrev med LS och skapa en härlig miljö för fisk. När jag ändå är i farten så rensar jag ut sånt som jag inte är nöjd med hur det utvecklats och ser ut i mitt kar och sparar mina favoriter för att göra plats åt nytt spektakulärt.

Acans har alltid varit min stora last efter Acro's och jag kommer fortsätta samla på dessa 2 sorters koraller i framtiden.

De nya ledorden blir "Mycket fisk, mycket mat, mycket tillväxt". Gör plats för macroalger i sumpen & kommer gissningsvis behöva dosera lite kolkälla med.

Kul att du provar något annat. Man lär sej mycket när man är ute och saltnördar i stan och dricker öl:skal Blir det sand eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röda plankton och Cyklops. Funderar på att mosa lite hufa-artemia och mysis med att testa med.

45 dar är bra..då kan du välle räkna hem kullen? vet inte annars hur bangaiier ställer sig till torrfoder..äter dom det är det bara att pyttsa in..inget fryst som slår det i näringsvärde inbillar jag mig..ärligt talat är det frysta som kattskit i jämförelse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du provar något annat. Man lär sej mycket när man är ute och saltnördar i stan och dricker öl:skal Blir det sand eller?

Ja det gör man verkligen! Det blir nog sand .... jag vill ha Koumansetta hectori och de gillar att picka i sanden.

Daniel det blir intressant att höra vad du tycker om Coralbox skummares. Är själv sugen på en likadan

Då ska jag försöka komma med ett utlåtande så fort jag kan!

45 dar är bra..då kan du välle räkna hem kullen? vet inte annars hur bangaiier ställer sig till torrfoder..äter dom det är det bara att pyttsa in..inget fryst som slår det i näringsvärde inbillar jag mig..ärligt talat är det frysta som kattskit i jämförelse

Bangai-föräldrarna har aldrig ätit torrfoder. Endast frysfoder. Inte testat med ynglena, trodde det var kört.

Detta fodret är kanonbra till bangaier. Stig rekommenderar det varmt till dom. Många lps tar även den maten med god aptit sa han. Den är ett uppskattat tillskott i mitt akvarie.

Den är mjuk i konsistensen.

Där ser man, får testa! Dags för nya pellets ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...