Gå till innehåll

Daniels 225L


ormet

Rekommenderade inlägg

  • Svar 756
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du har riktigt fina koraller. Du är en av mina förebilder för sps här på guiden. Det är alltid intressant att läsa denna tråd -Tummen upp

Korall nr 4 ser ju mycket frisk ut. Frågan är hur nyttigt det är att vara så blek och nästan utan zooxhanteller som den var i somras. Visserligen blå och fin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har riktigt fina koraller. Du är en av mina förebilder för sps här på guiden. Det är alltid intressant att läsa denna tråd -Tummen upp

Korall nr 4 ser ju mycket frisk ut. Frågan är hur nyttigt det är att vara så blek och nästan utan zooxhanteller som den var i somras. Visserligen blå och fin.

Tack PatrikD det är alltid roligt att kunna inspirera!

Det är nog inte några problem för korallen att vara pastell, det var en organiskt matad korall istället för som nu, inorganiskt matad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack PatrikD det är alltid roligt att kunna inspirera!

Det är nog inte några problem för korallen att vara pastell, det var en organiskt matad korall istället för som nu, inorganiskt matad.

Jag är med på resonemanget. Men om man tar extremfallet inga zooxantheller alls så kommer den knappast att klara sig. Acropora har ju till skillnad från Dendronepthya utvecklats för algsymbios. Jag menar bara att det måste finnas en gräns. Antagligen var du aldrig nära att passera den gränsen. Den såg bara så himla vit ut på bilden.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din gula ser ut som en Acropora som kallas wolverine, jag har en också. Det skulle vara kul och veta om den har något riktigt namn, vet du det?

Så länge SPSer växer så är det enklare att påverka färgen, vad tar du fosfaten med?

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ingen bild på flavicaudan? :)

Inte ännu.

Din gula ser ut som en Acropora som kallas wolverine, jag har en också. Det skulle vara kul och veta om den har något riktigt namn, vet du det?

Jag tror det är RFA rambo ;)

https://www.facebook.com/rfaquatics/photos/a.380760542014408.90134.252644904825973/382525081837954/?type=1&theater

Vi pratar om det lite i inlägg #427 & #428 här i min tråd. Jag hade nog fel när jag sa Poison Ivy, den jag har är nog densamma som RR Wolverine & RFA Rambo. Jag är inte säker men det lutar lite åt Acropora latistella.

Så länge SPSer växer så är det enklare att påverka färgen, vad tar du fosfaten med?

Jag doserar vinäger med doserpump & kör macroalgsfilter AKA refugium på omvänd ljuscykel. Öser ner NaNo3 med, 7ml stamlösning per dygn. Funderar på att köra lite remover men har inte plats för reaktor.

Just nu njuter jag bara av riktig tillväxt och är livrädd för att nolla näringsvärdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

"Skummat" igenom den här tråden ikväll, ursäkta ordvitsen, men vilken resa du har gjort. Hoppas du får lite frid utan ohyra. Fina och spännande koraller. Gissar att zeo ramlar in i framtiden, men lite alger i sumpen kanske gör susen. Kul att följa tråden! Inser att man antigen får skaffa sig en kamera, eller en god vän som är fotointresserad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Skummat" igenom den här tråden ikväll, ursäkta ordvitsen, men vilken resa du har gjort. Hoppas du får lite frid utan ohyra. Fina och spännande koraller. Gissar att zeo ramlar in i framtiden, men lite alger i sumpen kanske gör susen. Kul att följa tråden! Inser att man antigen får skaffa sig en kamera, eller en god vän som är fotointresserad.

Tack Wassberg, ett bra sätt att få bilder är ju att bjuda in fotointresserade saltkompisar på träff *hint*

Hur har det gått med banggaiodlingen?

Den gick bra! 19 Bangaiier nådde säljbar storlek :)

Jag kommer aldrig göra om det i min setup. Det var inte alls svårt, men mycket tidsödande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmmmmmm acropora

15823380293_b6bd7cb394_c.jpg

Tyvärr blåste vi loss en AEFW så det blir till att doppa allt igen ikväll och inspektera noggrant. Igår var det mycket stressigt att få ner korallerna och hinna iväg på middag på stan.

ExtremeCorals lyckades med konststycket att skicka korallerna en dag för tidigt + glömma en korall. Tummen ner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oh nej. Fauna Marin Ultra Pest 1.5x styrka. Jag skulle aldrig våga doppa Acropora i sötvatten.

Nu spekulerar jag lite:

Vissa acropora torrläggs under lågvatten. Och nog måste det regna ibland under lågvatten? Vissa acropora har ju ett enormt slemlager som skydd och kanske att de varianterna klarar av sötvattensdopp.

Men sen är det ju paradoxalt så att just de korallerna med mycket slem är de som aldrig angrips av AEFW.

Ytterliggare en aspekt är att AEFW slemmar ganska mycket för att skydda sig med, så jag tror inte sötvattensdopp är effektivt mot dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ganska inspirerad av den polske akvaristen Kryzthof (Lunar) på RC. Han kör recirkulerande biopelletsreaktor så jag byggde en själv igår:

TLF Phosban 150, Sicce Silence 1.0, lite 16mm pvc-rör. 16mm t-kors & 90 graders sitter som gjutna på in&utlopp när jag skarvar med 12/16 silikonslang.

Den fungerar med självsug och kommer trimmas in genom att strypas på insuget. Om jag sätter den i drift vill säga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TLF Phosban 150, Sicce Silence 1.0, lite 16mm pvc-rör. 16mm t-kors & 90 graders sitter som gjutna på in&utlopp när jag skarvar med 12/16 silikonslang.

Snyggt! Men du har inget reglage för utloppet? Har två 150:or som ligger, om jag vågar ge mig på BP igen så ser det där ut som en intressant lösning. Var får du tag på 16mm PVC? Har bara sett enstaka bitar i butikerna här i stan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du reglage för själva cirkulationen i reaktorn? För på utloppet kommer jag inte strypa, reaktorn är inte gjord för att trycksättas tror jag.

Hursom tycker jag pelletsarna verkar tumbla rätt perfekt med fullt blås. Jag var sugen på en kran på utblåset men de är både onödigt dyra, stora och fanns inte i lager. Ibland vill man bara vara jänkare och kunna gå på home depot å köpa billig pvc istället för att behöva köpa GF+ proffsgrejjer för onödigt mycket pengar.

Jag köpte all 16mm på Håkanstorps zoo. De har inte allt i sin webshop (16 mm huv) men efter lite epostkonversation skakade de fram allt jag behövde. Gratis frakt med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du reglage för själva cirkulationen i reaktorn? För på utloppet kommer jag inte strypa, reaktorn är inte gjord för att trycksättas tror jag.

Hursom tycker jag pelletsarna verkar tumbla rätt perfekt med fullt blås. Jag var sugen på en kran på utblåset men de är både onödigt dyra, stora och fanns inte i lager. Ibland vill man bara vara jänkare och kunna gå på home depot å köpa billig pvc istället för att behöva köpa GF+ proffsgrejjer för onödigt mycket pengar.

Jag köpte all 16mm på Håkanstorps zoo. De har inte allt i sin webshop (16 mm huv) men efter lite epostkonversation skakade de fram allt jag behövde. Gratis frakt med!

Nej jag tänkte på själva utloppet, plastslangen. Ser ut som att man borde kunna strypa utflödet totalt utan att behållaren trycksätts, det återcirkulerar istället? Eller det kanske är jag som inte riktigt har vaknat än och missat något i konstruktionen :)

Tänkte mest som en bra-att-ha grej att kunna justera genomflödet, ser ut att vara lagom flöde nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...