blackizzz Postat 6 april 2015 Författare Dela Postat 6 april 2015 Lite bilder, svårt att få bra bilder, eller bilder alls, när man är en oslipad fotograf heheAcropora, medföljde en liten symbioskrabba (tetralia nigrolineata) också men han flyttade till en annan acropora så fort han kom ned i karet.Montipora MontiporaAcroporaA. Percula x2Koumansetta HectoriUppskattar alla tips av artnamn på korallerna, sitter och försöker identifiera dem själv utifrån bilder och reeflex, men det går sisådär Blev även 2 st Bangaiier, en ny watchman goby, tidigare inhandlades också ytterligare en E. multifasciatus, men den är spårlöst försvunnen sedan dag 3.Även gjort en ram för nätet över karet, nu endast ett lager nät, så går säkert att komma ur om man vill, så kommer förmodligen att lägga på ett till. Blev lite trött i ryggen av allt böjande när jag skulle limma fast det Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 18 april 2015 Författare Dela Postat 18 april 2015 Idag har förmiddagen spenderats med generellt underhåll, vattenbyte på ca 8L, lite tester, osv.Har även kapat av lite fraggpluggar, och skall limma dessa så fort jag kan, tycker dock att limmet jag har är värdelöst, så får se om jag lyckas med det eller om jag måste vänta och köpa annat lim.Akvariet ser bra ut, bra PE på alla koraller (ja, inte nu efter allt stök, men annars )Fortfarande lite vävnadsdöd på A. Tumida (tror jag) men som är antingen extremt långsam, eller stillastående. Skall omplacera den så den får bättre ljus där TN är, och då bör det även bli bättre cirkulation kring basen. Får hoppas det hjälper Tester:Sg: 1.026KH: 9.0 (Går åt fel håll när jag byter vatten :/)Ca: 435Mg: 1350pH: 8.1N03: 2.5P04: 0.0Temp: 26.6 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 18 april 2015 Författare Dela Postat 18 april 2015 Någon som kan identifiera denna alg? Växer på i rätt okej tempo, finns på 3 olika platser i karet. Påminner lite om caluerpa, men tycker ingen stämmer riktigt... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 18 april 2015 Dela Postat 18 april 2015 http://www.wetwebmedia.com/greenalg.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 1 maj 2015 Författare Dela Postat 1 maj 2015 Liten update, allting rullar på Var och hämtade lite koraller hos ormet (tack) de två acropora mår pga omständigheterna inte så jättebra, (döende) men får se om de återhämtar sig Fick även med mig en Acan som mår betydligt bättre och är ett trevligt tillskott som första LPS i mitt kar I övrigt mår allting bra, dock har jag ett underligt problem... Alla mindre gobies (dvs i mitt fall alla utom YWG) försvinner, spårlöst... De hoppar inte ur, det vet jag, de är inte i overflowboxen, de försvinner bara... Visst, smått som dör blir ju konsumerat inom någon natt, men vad som förbryllar mig i så fall är vad som tar död på dem? Gobies i allmänhet är ju inte särskilt "ömtåliga". Båda de som försvunnit spårlöst sågs äta dagen innan de försvann, så knappast svält. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 1 maj 2015 Författare Dela Postat 1 maj 2015 Hemskt dåliga, men lite bilder på det jag hämtade från Ormet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 2 maj 2015 Författare Dela Postat 2 maj 2015 Idag blev det en Euphyllia Paraancora från Triton. Synd att de inte hade så mycket fisk inne, då jag gärna skulle utökat det beståndet också, men men Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 15 maj 2015 Författare Dela Postat 15 maj 2015 Lite inköp idag, två små gobies och en Acropora.Tittade nära på en av de "döende" (den ena mår jättebra, andra not so much) acropororna. Den har en stor del av skelettet täckt av gröna alger, trots detta visar den en del PE (Där vävnaden är "frisk") Såg däremot att en plattmask satt på den avbrutna basen, och tänkte då "Fan, inte AEFW nu". Så vad tror ni? Masken går BARA där vävnaden är död, (hittills i alla fall) och inte på frisk vävnad. Den ser inte ut som de AEFW jag sett tidigare, men man blir lite orolig när man ser den och ett antal små på Acropora. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 maj 2015 Dela Postat 15 maj 2015 Svårt att se men det kanske kan var en Stomatella. En snäcka som har skal men det är vävnad över så det syns inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 15 maj 2015 Författare Dela Postat 15 maj 2015 Svårt att se men det kanske kan var en Stomatella. En snäcka som har skal men det är vävnad över så det syns inte.Kom på att jag kunde fotografera genom en lupp och få en lite bättre bild. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 16 maj 2015 Dela Postat 16 maj 2015 Vet inte vad det är, men det är inte AEFW. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 16 maj 2015 Dela Postat 16 maj 2015 +1 på ormets kommentar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 16 maj 2015 Dela Postat 16 maj 2015 Ser ut som den sitter på en Stylophora? Jag har bara sett AEFW på acroporor. Så det är troligen något annat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 16 maj 2015 Författare Dela Postat 16 maj 2015 Vet inte vad det är, men det är inte AEFW.+1 på ormets kommentarSkönt Ser ut som den sitter på en Stylophora? Jag har bara sett AEFW på acroporor. Så det är troligen något annat.Det är faktiskt en Acropora, som tyvärr mår väldigt dåligt (Hämtade den hos Ormet för ett tag sedan, med endast en liten andel levande vävnad kvar) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 15 juni 2015 Författare Dela Postat 15 juni 2015 Länge sen en post här! Karet puttrar på, jag experimenterar lite med Zeo för att nå lite roligare resultat. Just nu ser det lite "trist" ut färgmässigt.Var idag på Triton och 2 fraggar + en R.Florida fick följa med hem. Tyvärr verkar deepwater acro fraggen ha AEFW, (bitmärken och vad jag tycker ser ut som ett solklart fall av AEFW) Monti Cap fraggen hade inget på sig vare sig innan eller efter dopp (doppar allt innan det går i karet) så den fick åka ned. Acron ligger nu i dopp nr 2 (dubbel dos), men är tveksam om det ens är värt att försöka med tanke på vilket skit det är om de överlever...Synd att man inte har QT så man kunde försöka åtminstone Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 15 juni 2015 Dela Postat 15 juni 2015 Trist med aefw Jag skulle absolut inte chansa stoppa ner den i akvariet. Bestämmer du dig ändå att göra det så knipsa av stenen/pluggen så du inte får med nå äggkluster och "blås" av acron ordentligt med någon form av turkey baster. Kan du ta macrobild på det du menar är bitmärken?Kul att få en update ändå Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 15 juni 2015 Författare Dela Postat 15 juni 2015 Trist med aefw Jag skulle absolut inte chansa stoppa ner den i akvariet. Bestämmer du dig ändå att göra det så knipsa av stenen/pluggen så du inte får med nå äggkluster och "blås" av acron ordentligt med någon form av turkey baster. Kan du ta macrobild på det du menar är bitmärken?Kul att få en update ändå Den åkte ut i naturen. Vågade inte chansa. Det jag kallar bitmärken såg ut att vara identiskt med dettaPå ett fåtal ställen, men fortfarande. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 15 juni 2015 Dela Postat 15 juni 2015 Tycker det ser lite mysko ut. Men dumt att chansa. Så jävla tungt med aefw. Har inte vågat köpa en korall på ett år nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 15 juni 2015 Författare Dela Postat 15 juni 2015 Tycker det ser lite mysko ut. Men dumt att chansa. Så jävla tungt med aefw. Har inte vågat köpa en korall på ett år nu.Iom att jag såg dessa och att plattmaskar (3st) föll av när jag doppade första gången, så håller jag med, dumt att chansa Ingen speciellt dyr korall heller så det hade bara varit korkat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 17 juni 2015 Författare Dela Postat 17 juni 2015 Beställt lite nytt från EC, så nu är det köpstopp på SPS ett tag Kanske slinker ned något annat, men fokus skall ligga på att få fram alla färger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 3 juli 2015 Författare Dela Postat 3 juli 2015 Lite "panik/uppgivenhet" atm... Alla Acropora förutom Millepora + Humilis (plus de "nya" som varit i karet i snart en vecka, men det kommer väl ) visar tecken på antingen blekning underifrån eller vävnadsdöd... Har kollat "alla" värden, och de ser toppen ut, vilket inte direkt lugnar mig.Ljus är tillräckligt, och korallerna växer, men dör nedifrån (även belysta partier)Icke Acropora SPS mår bra, Hystrix växer så det knakar, stylophora växer, montipora växer osv (en montipora ser lite tråkig ut, men växer)Värden som nedan:Temp: 27-28 under dagen. (igår 28.5 som högst, men det försöker jag undvika med isflaskor i sumpen)Sg: 1.026Ca: 440Mg: 1320KH: 7pH: 8.3NO3: 3 (precis över 2.5)PO4: 0K+: 380-400Aktivt kol är i, och skakas/kramas dagligen.Zeovit doseras endast enligt "Basdosering", dvs inget annat än zeobak, spongepower och zeostart. Har dock nästan allt möjligt hemma.Frustrerande, vad tar jag mig till? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 3 juli 2015 Dela Postat 3 juli 2015 Jobbigt läge Acropora är ju inte den lättaste korallen och svårt gissa sig till då du verkar ha koll på läget. Testat provdoppa för aefw? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatrikD Postat 3 juli 2015 Dela Postat 3 juli 2015 Har mätt med Tritonlab? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 3 juli 2015 Författare Dela Postat 3 juli 2015 Jobbigt läge Acropora är ju inte den lättaste korallen och svårt gissa sig till då du verkar ha koll på läget. Testat provdoppa för aefw?Nope, inte annat än när jag koppar in dem, allt misstänkt har kollats med lupp.Har även kollat dag och nattetid för att se om det finns någon korallätande organism. Inte sett någonting. Dock har massor med olika saker "besökt" dött skelett och död vävnad. Det har dock varit typ snäckor och liknande, dvs algätare. Inget kryper på vävnad.Att Acropora inte är den lättaste är ju givet, men man tycker ju att det bör finnas någon anledning!Som sagt, frustrerande :/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 3 juli 2015 Författare Dela Postat 3 juli 2015 Har mätt med Tritonlab?Nope, kanske kan vara en bra idé, problemet är väl att det tar ett tag och man sitter bara och funderar själv och ser allt dö långsamt :/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.