Gå till innehåll

Erfarenheter utan skummare och osmos


hagbard

Rekommenderade inlägg

Jag har testat utan dessa nu i ca 2.5 månader..när bör jag ändra mig?I mitt lekmanna synsätt verkar allt trivas..inga alger har tatt över och allt verkar frid o fröjd..jag har mätt salthalt o ph konturneligt ingen annat..däremot veckovisa delvattenbyten har skett.levande sten snäckor räka koraller o lite fisk är besättningen...inte meningen med nån skryttråd undrar bara när allt kommer dö eller krascha :smiley23:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

De behöver inte ändra sig, det kan fungera utmärkt. Jag har drivit ett 40 liters akvarie i över ett år nu som bara haft 10W led belysning, ett litet innerfilter jag aldrig rengjort och en streampump. Jag har inte ens bytt vatten i det någon gång. Bara använt kranvatten och fyllt på ibland.

Smådjurslivet var riktigt gott i akvariet, nu håller jag på att avvecklar det dock för att jag behövde stenarna till ett annat akvarie. Dock så började trådalgerna ta sig riktigt kraftigt för några månader sedan. Men de hade jag nog kunnat rensa ut egentligen och hade jag bytt vatten någon gång ibland iaf så hade jag nog kunnat hålla värdena liet bättre. De ena korallerna jag testa i akvariet var Xenia men de verkar trivas helt ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos - Beror mycket på var i landet man bor och dess vattenvärde.

I mina trakter så har vi enormt med silikat. Även med osmos men utan utan silikatfalter så får jag problem med kiselalger.

Har inte igång karet just nu men det syntes direkt när det var dags att byta media i silikatfiltret. Kiselalgerna kom på en vecka och när man bytt så försvann de lika fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat utan dessa nu i ca 2.5 månader..när bör jag ändra mig?I mitt lekmanna synsätt verkar allt trivas..inga alger har tatt över och allt verkar frid o fröjd..jag har mätt salthalt o ph konturneligt ingen annat..däremot veckovisa delvattenbyten har skett.levande sten snäckor räka koraller o lite fisk är besättningen...inte meningen med nån skryttråd undrar bara när allt kommer dö eller krascha :smiley23:

Kraschen kommer vanligtvis en dag efter man har sagt eller skrivit att allt funkar bra. Man får inte utmana akvariegudarna. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört många kar på detta sätt :) Mitt 250 tror det kvittar med skummare? Jag för en matsked i koppen på en månad:P byter 10%/ vecka.

Dock kör jag RO fuskar jag me det så kommer det röda alger på hela botten efter någon dag (

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul svar dykaren! Själv då? har du haft hängslen o livrem alltid!Eller fegsnöre(säkerhetsbälte) som ronny sa!;)..sitter nämligen som på nålar o väntar på krasch!:cool:

Jag har hållt på med saltvatten i över 20 år så jag har både lyckats och misslyckats med high tech akvarium och med enklare uppsättningar. Enligt mig är varken skummare eller osmos något nödvändigt, men de gör livet mycket enklare och ger dig större marginaler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört många kar på detta sätt :) Mitt 250 tror det kvittar med skummare? Jag för en matsked i koppen på en månad:P byter 10%/ vecka.

Dock kör jag RO fuskar jag me det så kommer det röda alger på hela botten efter någon dag (

med röda alger menar du cyano? har du då kört med phosfate remover? jag fuskar med det, men kör med kranvatten.såg lite röda på stenen i början men som sedan försvann..det kanske inte var cyano dock?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förra karet jag hade var både utan skummare och osmos. Fungerade hur bra som helst dock fick jag en liten överpopulation av caluerpa men hellre det än cyano som jag tacklades med i allra början. Karet var dock bara igång i ca 7-8 månader på grund av läckage och sedan när allt var överflyttat till ett annat kar blev det ett till läckage.. Dock var jag mycket noga med ett vb/vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hagbard: Inget sådant använder jag :) Jag har närmare 60Kg LS i burken :) Har hanna test Inga farliga mängder :) Alla värden ser bra ut tror jag iaf

Lite värden kommer här:

Salt: 1,025

KH 8,5

Mg: 1230 ppm

Calcium: 580 ppm

Silikat, Si: 0 ppm

Nitrit, NO2: 0 ppm

Nitrat, NO3: ca 1,5 ppm

Posphate, PO4 0.02ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hagbard: Inget sådant använder jag :) Jag har närmare 60Kg LS i burken :) Har hanna test Inga farliga mängder :) Alla värden ser bra ut tror jag iaf

Lite värden kommer här:

Salt: 1,025

KH 8,5

Mg: 1230 ppm

Calcium: 580 ppm

Silikat, Si: 0 ppm

Nitrit, NO2: 0 ppm

Nitrat, NO3: ca 1,5 ppm

Posphate, PO4 0.02ppm

Ser okej ut! Lite högt Ca kanske, men det är ju å andra sidan det som korallerna tar upp snabbast! Om du doserar balling, kanske ska dra ned lite på dosen ca? :) Annars är det bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsätter inget jo salt :P kör med Blue greasure salt ett syntet salt. Har satt i ny lampa till MH så kanske det blir fart på korallerna och Ca sjunker. Kan det vara all LS som ger lite höga Ca värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade de gamla dokumenten sparade där jag dokumenterade vattenvärdena. Såhär såg dem ut några veckor innan allt knasa:

Salt: 1.025

Temp: 26

KH: 7,7

Ca: 420ppm

Mg: 1230ppm

NO2: 0ppm

NO3: 7ppm

NH4: 0ppm

Cu: 0

PO4: 0ppm

PH: 8

Men det knasade alltså för läckage? och värdena är för kranvatten o ingen skummare? Ser ju strålande ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det knasade alltså för läckage? och värdena är för kranvatten o ingen skummare? Ser ju strålande ut?

Läckage som följde så tätt inpå varandra samt platsbrist gjorde att jag valde att lägga allting på is ett tag. Dock har jag tankar på att konvertera mitt 112l söt till salt i samband med att jag flyttar i februari, då det blev ett väldigt abrupt avslut på det hela hehe.

Japp värdena är med kranvatten, utan skummare. Det enda jag använde var fosfat remover i strumpa

Ändrat av kaptenen
stava fel :p
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det som är det knepiga med salt. När det svänger svänger det fort:( när jag köpte mitt första saltkar 80-talet så hade man ett test det va en kork med en gradering vart 1,025 salthalt va :) och en skummare med vansinnigt brummande luftpump. Det fungerade ofta bra :) Nu ska man ha 100 tester en jäkl massa flaskor och medel man tillsätter super belysningar allt kostar sata* Lite lustigt att det skulle fungera så mycket sämre utan detta? nu värkar folk ej klara sig utan ofantligt mycket utrustning :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag konstaterade i en annan tråd att mit RSM 130 nu snart gått i 6 år - vad har det med denna tråd att göra - jo det karet har aldrig sett RO-vatten, skummare, vodka, fosfatremover och annat nödvändigt. Sedan jag uppgradera ljuset så är det en jäkla fart i den burken. ja - jag har lite plattmask, har haft lite cyano, har haft lite trådalger och lite andra dummheter men det tuffar och går.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det som är det knepiga med salt. När det svänger svänger det fort:( när jag köpte mitt första saltkar 80-talet så hade man ett test det va en kork med en gradering vart 1,025 salthalt va :) och en skummare med vansinnigt brummande luftpump. Det fungerade ofta bra :) Nu ska man ha 100 tester en jäkl massa flaskor och medel man tillsätter super belysningar allt kostar sata* Lite lustigt att det skulle fungera så mycket sämre utan detta? nu värkar folk ej klara sig utan ofantligt mycket utrustning :P

Min åsikt är att flera av dem tester jag använde och som står med i resultatet ovan behövs egentligen inte utan det är nog bara för att vara på extra och ytterligare extra sidan ;) Sedan så är det ju vissa tester som många är skeptiska till (exempelvis saliferts fosfat test). Dock är ju jag aningen nördig så jag tyckte det var kul att hålla på med testerna i 45 min och föra loggbok bara för att :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag konstaterade i en annan tråd att mit RSM 130 nu snart gått i 6 år - vad har det med denna tråd att göra - jo det karet har aldrig sett RO-vatten, skummare, vodka, fosfatremover och annat nödvändigt. Sedan jag uppgradera ljuset så är det en jäkla fart i den burken. ja - jag har lite plattmask, har haft lite cyano, har haft lite trådalger och lite andra dummheter men det tuffar och går.

MVH Lasse

Hur ofta byter du vatten i det karet Lasse? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läckage som följde så tätt inpå varandra samt platsbrist gjorde att jag valde att lägga allting på is ett tag. Dock har jag tankar på att konvertera mitt 112l söt till salt i samband med att jag flyttar i februari, då det blev ett väldigt abrupt avslut på det hela hehe.

Japp värdena är med kranvatten, utan skummare. Det enda jag använde var fosfat remover i strumpa

Det liknar mitt järnet!att jag överhuvudtaget använder removern är att jag läst mig till det i forumet..och det inte kan skada.och ifall att typ.jag har däremot vart för snål hitills o verkligen testa ALLA värden,jag förstår att det kan vara vattenskillnader beroende vart man bor o så..jag fick en kick av att läsa om lasses mollystart och hans indikatorsten..jag upplever inte samma med stenen..jag har ungefär samma städpatrull men är orolig att dom får för lite mat i form av alger.dock har jag original belysning om det är därför?..Inom sötvärlden som jag huserat min mesta tid så har det funnits ett uppsjö av preparat att tillsätta o ha sig..men det kom man ju på snabbt att det inte behövdes..typ kasta stålarna i sjön..kan kanske bero på att tyskarna är dominerande i akvaristiken i europa och har uselt kranvatten? ungefär sämre på flaska där en vi har i kranen:snurrig:

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hagbard:

Svar ja med kranvatten blir det mycket alger även en del bruna kiselalger nop ingen remover det ger sig på några dagar. Men tror nog det skulle stabilisera sig även om man kör med kranvatten och ha det i en tunna några dagar innan man fyller. Har lite ruttena värden ur kranen Mjukt (bra Diskus vatten) Har även testat och bara kört med enbart silikatfilter då vart det ej något algproblem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du tro vad jag skriver - en gång i veckan - men skall jag berätta verkligheten så är det numera kanske en gång på 1 - 1,5 månader - men då byts ca 40 - 50 liter i en stöt. Vid besvär blir det en vecka med täta vattenbyten på 40 liter varannan dag. Har inga hårdkoraller i det men faktiskt en mussla som trivs utomordentligt.

Har haft lite problem med plattmaskar och något brunt som hållit till i ena hörnet - men efter att ha uppgraderat städpatrullen med mer snäckor, eremiter och några krabbor samt fört in två sjögurkor så börjar det så sakta att ge med sig. En av de roligaste sakerna var att jag under 3 månader har haft ca 2 - 3 cm långa håralger som suttit på de fem snäckor som jag haft. Nu sedan jag fick tag på en liten krabba som ser ut som en liten trollhummer börjar även dessa alger försvinna. Han sätter sig på skalet, åker snålskjuts och äter :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...