Gå till innehåll

Erfarenheter utan skummare och osmos


hagbard

Rekommenderade inlägg

Medlen fungerar säkert när det gäller att binda tungmetaller och annat jox, men det är just det den gör den binder, tar alltså inte bort det ur karet.

Ursäkta om jag tjatar =likvärdig med osmos om man gör regelbundna vb..borde vara?

Både ja och nej, beror på vem man pratar med helt enkelt,och vad man vill uppnå med karet.

Men skummaren är riktigt grym på att ta bort äggviteämnen algsporer mm.. och som bonus får man ett rejält syresatt vatten. Det gör livet lite lättare helt enkelt.

I ett kar som man strävar efter riktigt låga näringsnivåer är det svårt att nå dit utan skummaren. Äggviteämnen vid en moderat belastning transporteraras bort med regelbundna VB?

Osmos eller inte är en tvistad fråga som du säkert märkt, jag anser den är ett måste.

Koppar är en av orsakerna, men man ska inte glömma att den även tar bort 99.9% av föroreningarna som kan komma i vattenledningen, inklusive fosfat och nitrat. P och N kan leda till en del problem vad gäller alger mm, framförallt vid snösmältning då mängder av näring rinner ner i grundvattnet.

En orsak är även när vattenverket ska byta ut ett rör någonstans på vägen, goa grejjer det kommer efter en svetsning på ledningen, inte alltid man får reda på såna jobb så man kan vara förberedd.

Kopparn har jag förhoppningsvis bundet med medlet..se ovan..det andra eventuella=aktivt kol...vad konstigt det blev när jag skulle försöka mig på citera och svara..jösses!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vet inte exakt hur medlen fungerar, men det kan inte vara likvärdigt en osmos.

Med medlen stannar allt kvar i vattnet inklusive tungmetaller och annat, om det ligger bundet i någon molekyl eller om det bryts ner kan jag inte säga (finns säker någon guru på guiden som kan detdär). Tvivlar dock på att det bryter ner tungmetaller till något ofarligt.

Osmos vs. Medel = Osmos, utan tvekan.

Har men relativt låg belastning så kommer man långt med vattenbyten, absolut.

Men man kan omöjligt få bort samma mängd med vattenbyten en gång i veckan jämfört med en skummare som jobbar 24/7.

Stoppa en skummare i ett 80 liters tycker många är lite overkill. Kan man vara konsekvent med vattenbyten på 10-20% varje vecka så fungerar det generellt bra. Du får helt enkelt överväga hur du själv vill göra.

Skummare vs. Vattenbyte = Båda i mitt tycke.

Aktivt kol är en av dom andra sakerna jag anser är näst intill ett måste.

Det tar bort missfärgningar (gulvatten) och gifter ur vattnet, tror inte det är så jätte effektivt mot just tungmetaller och näringsämnen.

Dom flesta mjuka koraller för kemiskt krig i karet, framförallt när dom närmar sig varann, kolet tar bort dessa gifter.

Rekommenderar ett så kallat longlife kol typ Fauna Marin Ultra Carb L (som små pellets typ). Det är lite mer långtidsverkande än vanligt kol.

Dom finare korttidsverkande är generellt snabbare på att ta upp gifter snabbt vid akuta fall, har fått för mig det iaf, om det är sant eller inte vet jag inte.

Om man väljer att köra kol 24/7 eller vid behov är upp till en själv, men det är något man alltid ska ha hemma "just in case".

Själv föredrar jag 24/7, och byte en gång i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det stannar i vattnet.....Men du får bort det via delvattenbyten?Kol kör jag ifall att!Ingen aning varför!Jag är så kluven..jag har läst och utforskat så mycket...Det känns som för att veta säkert sätta upp 2 likvärdiga besättningar...1 med osmos o skummare...och 1 som jag kör nu...kommer jag få bättre tillväxt på mina koraller och annat isåfall?Jag är iofs helt nöjd som det är nu..men kommer jag uppleva fulländning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det stannar i vattnet.....Men du får bort det via delvattenbyten?Kol kör jag ifall att!Ingen aning varför!Jag är så kluven..jag har läst och utforskat så mycket...Det känns som för att veta säkert sätta upp 2 likvärdiga besättningar...1 med osmos o skummare...och 1 som jag kör nu...kommer jag få bättre tillväxt på mina koraller och annat isåfall?Jag är iofs helt nöjd som det är nu..men kommer jag uppleva fulländning?

Du använder ju samma medel i bytesvattnet, och således fyller på med mer som binds i substrat och sten, med tiden kan det bli för mycket för karet att ta hand om med eventuell katastrof som följd. Så tror inte man tar bort särskilt mycket av det skadliga då det mesta kommer bindas upp i sten mm..

Är du nöjd som det är och allt fungerar, så kör på det.

Läs på under tiden du förundras över utvecklingen i karet och njut, det tar tid att lära sig hur ens egna kar fungerar, små små små steg är nyckeln till framgång. Ibland kommer bakslagen (ja, alla får det på ett eller annat sätt), men bara bita ihop och rida ut stormen och ta nya tag.

Fulländning kommer man förmodligen aldrig uppleva i denna hobby, men strävar hela tiden framåt och upptäcker nya saker.

Nöjd kan man vara, tom extremt nöjd, men fulländat är nog få förunnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det stannar i vattnet.....Men du får bort det via delvattenbyten?Kol kör jag ifall att!Ingen aning varför!Jag är så kluven..jag har läst och utforskat så mycket...Det känns som för att veta säkert sätta upp 2 likvärdiga besättningar...1 med osmos o skummare...och 1 som jag kör nu...kommer jag få bättre tillväxt på mina koraller och annat isåfall?Jag är iofs helt nöjd som det är nu..men kommer jag uppleva fulländning?

Först måste man bestämma inriktning.

Ibland kan man känna att det är ett himla pillande bara för att få hålla några sps:er.

Hade ju varit helt ok med mjukkoraller, skivor, nån enklare lps, lite mindre ljus, mindre alger, ingen skummare. Bara rejäla VB lite då och då. Skönt.

Man måste orka i det långa loppet.

Allt går bra så länge lusten finns.

Men det är sen det visar sig. Lämnar man ett sps kar lite vind för våg i 2 veckor så kan det vara kört. Tycker man läser ganska ofta hur high tech kar plötsligt kraschar av nån outgrundlig anledning...

Vill bara säga att man bör fine tuna sin ambitionsnivå först :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju bara säga att jag "sprang" på en euphylia bara sådär..och den verkar som min indikator på att jag gör eventuellt fel,,den har svarat med en makalös tillväxt och trivs förträffligt,även sacrophyton växer bra...allt mår bra!Men jag är hela tiden orolig för ridå punkt slut!När kan jag blåsa faran över???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att köra utan osmos är inte en fråga om allting kommer att gå ut skogen, utan när.

Kranvatten är inte att lita på, då dess innehåll kan faktiskt variera ibland dramatiskt mellan årstider eller om det har blivit något fel i vattensystemet.

Och även när allt är helt okej har du fortfarande vissa metaller och en mängd spårämnen i vattnet som kan vara skadligt eller bli skadligt för akvariet.

Särskilt när det gäller avdunstning, då du måste hälla på sötvatten för att salthalten inte ska öka.

Men eftersom det är bara vatten som avdunstar blir ju spårämnena kvar i vattnet och häller du i ofiltrerat sötvatten så tillför du mer och ökar koncentrationen av dessa metaller och spårämnen.

Och många koraller och ryggradslösa djur är extremt känsliga.

Med Osmos och en TDS mätare kan du vara absolut säker på att vattnet är rent från föroreningar och inte innehåller någonting skadligt för ditt akvarium.

Tyvärr vet jag själv från erfarenhet.

Trodde kranvattnet jag had var helt perfekt, men sen så gick allting helt plötsligt åt skogen trots att jag kände att jag hade gjort allting rätt.

Har sedan dess använt endast osmos filtrerat vatten som grundvatten och på senare dar tillagt silikat/kiselfilter, och jag har inte haft några problem sedan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju göra hur man vill ang detta fungerar det så fungerar det. Det jobbiga blir när något strular du blir man förvirrad är det för jag kör utan RO/skummare eller hade jag i för mycket medel eller hade det hänt iaf.......

Karet jag hade med sjöhästar va utan skummare men dock RO då jag endå har RO så varför inte använda det. Och det fungerade kanon fint. Nu är sjöhästarna flyttade till en bekant i väntan på nytt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att köra utan osmos är inte en fråga om allting kommer att gå ut skogen, utan när.

Kranvatten är inte att lita på, då dess innehåll kan faktiskt variera ibland dramatiskt mellan årstider eller om det har blivit något fel i vattensystemet.

Och även när allt är helt okej har du fortfarande vissa metaller och en mängd spårämnen i vattnet som kan vara skadligt eller bli skadligt för akvariet.

Särskilt när det gäller avdunstning, då du måste hälla på sötvatten för att salthalten inte ska öka.

Men eftersom det är bara vatten som avdunstar blir ju spårämnena kvar i vattnet och häller du i ofiltrerat sötvatten så tillför du mer och ökar koncentrationen av dessa metaller och spårämnen.

Och många koraller och ryggradslösa djur är extremt känsliga.

Med Osmos och en TDS mätare kan du vara absolut säker på att vattnet är rent från föroreningar och inte innehåller någonting skadligt för ditt akvarium.

Tyvärr vet jag själv från erfarenhet.

Trodde kranvattnet jag had var helt perfekt, men sen så gick allting helt plötsligt åt skogen trots att jag kände att jag hade gjort allting rätt.

Har sedan dess använt endast osmos filtrerat vatten som grundvatten och på senare dar tillagt silikat/kiselfilter, och jag har inte haft några problem sedan dess.

Då tror jag att Lasse här på guiden inte vet om att det går åt pipan utan osmos, mig veteligen har han aldrig använt någon och han har varit med lääääänge. Så visst går det om man bor på rätt ställe och har kvalitetsvatten i kranen och kanske lite tur och skicklighet och är lite cool, att säga att det med säkerhet krashar förr eller senare är väl att ta i.

Men det är ändå en livrem för att utesluta ett potentiellt problem, jag skulle inte våga köra utan. Man kan liksom aldrig sätta fingret på ett direkt problem, utan man får ju prova sig fram och utesluta en sak i taget, med en frisk osmos kan man åtminstone utesluta vattnet i kranen.

Kiselfilter på osmosen ser jag som en självklarhet med då osmosen i sig kan släppa igenom lite kisel, det sista tar man med detta filter.

En inline TDS mätare är väl det mest optimala för att säkerställa att osmosen fortfarande är frisk.

Trist att det gick fel i början för dig, gissar på:

Mycket jordbrukslandskap i närheten av vattentäkten?

Kanske t.o.m egen brunn?

Det gick åt pipan på våren efter snösmältning, eller runt höstregnen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst finns det undantag som bekräftar regeln, men generellt set är att köra utan osmos en väldigt dålig ide.

Jag hade behandlat kommunalt kommunalt kranvatten som min far brukade ta hem från jobbet åt mig några gånger i månaden.

Så det var en grej som gick åt pipan under en längre tid..

Dom första varningssignalerna jag hade, som jag inte förstod just då, var att alla mina sniglar, gammla och alla nya började tvärdö, trots ordentlig acklimatisering.

Och just sniglar och räkor är extremt känsliga mot tungmetaller.

Nu idag är osmos för mig en självklarhet.

Det en försäkring för akvarier jag spenderat tiotusentals kronor på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte det resultatet av mätningar som gjorts i usa?

Jovisst, det står där jag fann bilden att det kan skilja mellan länder borde ha uppgivet detta.

Vill man annars veta hur tds nivån ligger på sin ort går man in på sin kommuns hemsida och dricksvatten och multiplicerar kH med 17,9 så får man fram värdet ur kranen.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovisst, det står där jag fann bilden att det kan skilja mellan länder borde ha uppgivet detta.

Vill man annars veta hur tds nivån ligger på sin ort går man in på sin kommuns hemsida och dricksvatten och multiplicerar kH med 17,9 så får man fram värdet ur kranen.

Hälsningar Kjelle

Jo precis, för jag har iaf förstått det som att det nästan är omöjligt att få ett fungerande saltkar på andra sidan atlanten utan osmos och skummare, då vattenkvalitén är ganska mycket opålitligare där. Det är vad jag har förstått det som.

Ska genast undersöka "mitt" vatten då ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara egentligen Arvika, Boden, Falun, Haparanda, Kalix, Piteå och Örnsköldsvik som har under 20 ur kranen. Ex. Tunze menar ju på att har man över 20 ur osmosen är det dags och byta ut filtren.

Så osmos behöver nog de flesta utan tvekan och kanske en tds mätare för och veta när det är dags för filterbyte i den.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

över 20 till vems agenda? och kanske en tds?Jag skulle nog tro att det är många som har otillräckliga filter i sin osmos..de märker helt enkelt ingen skillnad om den funkar eller ej...jag ger mig den på att det är andra orsaker som ställer till det..tex otillräcklig skötsel med övermatning som en stor faktor;).....kan man få bort den största ev boven koppar på annat sätt är jag nöjd....med förutsättning att det inte är en stor bluff med dessa beredningsmedel sedan 60-talet....jag mäter inget..så jag kan inte veta säkert

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

O andra sidan är det ytterst sällan jag använt beredningsmedel till alla mina lägre djur i sötkar..en uppsjö olika snäckor o räkor..men de kanske inte är lika känsliga mot eventuella tungmetaller o annat jox?-bok

En känner sig änna tvungen att göra något X-tra så det ska funka:smiley23: fast det funkar ändå typ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

över 20 till vems agenda? och kanske en tds?Jag skulle nog tro att det är många som har otillräckliga filter i sin osmos..de märker helt enkelt ingen skillnad om den funkar eller ej...

Blir vi alla mer uppmärksamma på faktumet så kommer förmodligen fler tds mätare och säljas för att man på det viset får en indikation på när det är dags och byta ut filtermedierna i osmosen.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tackar jag!snart står jag där med en osmos!Har gluttat på en tunze nano...det känns motsträvigt på min ära alltså!är jag snål! eller ansvarslös!..mina argument då? ang lägre djur i sötvatten tex? kopparn osv osv...

Kör på utan osmos om du tror på det och du tror att du har bra kranvatten. Efter åtminstone två år av bläddrande på detta forum kan jag konstatera att de som kör med osmos har problem och kraschade kar ungefär lika ofta som de som kör med kranvatten. Fördelen med osmos är som redan nämnt att du vet i större utsträckning vad för vatten du har i akvariet. Jag själv kommer att fortsätta köra med kranvatten och det går hyfsat bra (men även jag har haft problem). I och för sig har jag haft väldigt lite SPS utan mest LPS och Mjukisar. Det jag har upptäckt här i Linköping är att fosfathalten i kranvattnet blir något högre på våren. Kan tänka mig att det kan vara ett bekymmer om man har mycket SPS.

Ändrat av Petter N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske det verkar som att jag står och predikar här.

Men det är min åsikt att ska man ha saltvatten så har man en skyldighet att ge djuren så bra levnadsförhållanden som möjligt.

Det här är levande djur och organismer som vi har plockat från deras naturliga miljö, och det är vi som nu har ansvar för deras välmående.

Ett enkelt osmos system kostar ju bara ett par tusenlappar, vilket är egentligen småpotatis när man tänker på alla andra tusenlappar som eventuellt går in i ett saltvattensakvarium.

Jag hoppas att ingen tar illa upp och det är inte min mening att förolämpa någon. Men jag får den känslan av att saltvattenshobbyn i sverige ligger något efter när det gäller kunskaper och allmän kännedom i jämförelse med Nord Amerika.

Fast det är ju klart, saltvatten är ju en mycket mycket större grej där borta än det är här i lilla Sverige.

För dom är Osmos en ren självklarhet, och nämner man bara kranvatten eller rättare sagt, Tap Water, på ett amerikanskt saltvattens forum så blir man genast påhoppad för det. :skrattar:

Lite att läsa om Kran och Osmos vatten på engelska.

http://saltwater.aquaticcommunity.com/2012/tap-water-or-ro-water-whats-the-big-deal/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kjelle - hur i helsike kan du koppla TDS ihop med KH: Den formeln du anger (med att multiplicera med 17,9 (skall vara 17,6 egentligen) ger hur du kan omvandla en alkalinitet mätt i tyska hårdhetsgrader till en alkalinitet mätt som mg CaCO3 per liter vatten. TDS har inget med detta att göra utan TDS har med ledningsförmågan att göra (konduktiviteten) , dvs den total jonstyrkan i vattnet.. Om ditt vatten bara består av H2O och löst kalciumkarbonat (CaCO3) så kan du göra kopplingen - aldrig annars.

@Alexraptor

Att du blir påhoppad på amerikanska forum är för mig inget tecken på att man är fel ute, snarare tvärtom. Den länken du lämnar går till en artikel som nog är en av de sämsta och ovetenskapliga inläggen jag sett. Obevisade påstående om du vet vad ditt kranvatten innehåller. Svenskt kranvatten håller internationellt sett en mycket hög kvalité men man måste ju först se vad det är man har. Har man höga nitratnivåer (kan vara aktuellt i jordbruksbygder), höga kiselnivåer skall man se upp med det och vid höga kalciumnivåer väljer man inte de bostade salterna. Punkterna C och D är smått komiska - bland annat säger man

Limited success with fish and more sensitive corals when the tap water has higher levels of TDS (Total Dissolved Solids). This would be in the range of 250ppm (and higher) of TDS in your water supply. As fish and corals are not used to living with these levels of TDS in the wild, if you were to add a fish or coral to your tank with tap water, they will likely experience at least some stress as they are getting used to the new water parameters. In cases of very high TDS, you could experience losses with sensitive corals, inverts, and fish

Mät TDS på ett saltvatten, naturligt eller blandat med RO, - du kommer att få ett värde på mellan 30 000 - 40 000 ppm!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen? Obevisade påståenden?

För det första bör man lägga märke till användandet av orden "can" och "could", vilket innebär att kranvatten KAN innehålla saker som inte är så bra, men betyder inte att the absolut gör det.

A.) Stämmer mycket väl, fosfater och nitrater "kan" finnas i kranvatten och orsaka problem.

B.) Stämmer mycket väl, vissa typer av vattenledningar, särskilt koppar, "kan" påverka vattenkvaliten, och är väldigt giftigt för ryggradslösa djur.

C.) Du har absolut rätt, havsvatten har ett genomsnittsvärde på 30 000 till 40 000 ppm.

MEN det värdet står för en naturlig balans av salter och spårämnen i havet vilket salt blandningar också strävar efter att uppnå.

Kranvatten har inte den balansen som finns i havsvatten, och dom metaller och spårämnena som finns i kranvattnet "kan" öka på dom värdena som finns i saltet till onaturligt höga och potentiellt giftiga nivåer.

Kanske har författaren inte tänkt igenom sitt skrivande, eller kanske utgår han från att dom där 250 ppm'en är ett obalanserat tillägg på dom nivåer som förekommer i havsvatten, vem vet.

Men oavsett hur han nu har skrivit så stämmer själva poängen mycket väl.

D.) Åter igen, stämmer mycket bra. det är bara vattent som avdunstar, och fyller du på med vanligt kranvatten som kommer TDS värdet att öka sakta men säkert.

Visst går det att motverka den här effekten till en viss del med större och regelbundna vattenbyten, men det kanske inte alltid hjälper beroende på vad som finns i vattnet.

E.) Stämmer helt, inte mycket mer att säga.

F.) Stämmer mycket väl, det går helt enkelt inte att räkna med att kranvatten har ett konstant värde året runt, och som författaren nämner så kan även händelser på reningsverk påverka vattenkvaliten.

Sen så har vi ju också punkten "I’ve been using tap water for while now and everything is OK"

Och där säger ju faktiskt författaren att användandet av kranvatten är väldigt diskutabelt.

Åter igen vill jag påpeka at "can" och "could" i början på artikeln är nyckelorden här.

Och vill man ha något mer vetenskapligt att läsa så kan jag hänvisa här.

http://www.advancedaquarist.com/2004/1/chemistry

Men faktumet är att vanligt kranvatten är opålitligt, och att med Osmos och en TDS mätare kan du absolut garantera och utesluta TDS som ett problem, vare sig det är koppar och andra tungmetaller eller nitrat och fosfater.

Inget illa menat :s:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...