Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

• Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Montiporan...ser den ut som att den lever? Jag har aldrig haft sådan innan, och denna sitter längst nere vid botten, på foten av en stor sten, som min anemon sitter på... Jag kan alltså inte flytta på den. Jag har inte tänkt så mycket på den innan, den har mest bara varit där, men jag tycker det ser ut som att den blivit lite större.... Men men... Vad kräver den?

Postat

Den är ju vit längst ut i kanten. Ser ju ut som tillväxtzon. Tycker det är likt min röda montipora i alla fall. Har den klarat sig hittills och börjat växa lite så är det väl bara att låta den va och hoppas på det bästa

Postat

Jo, jag låter den vara. Faktum ör att jag försöker pilla i karet så lite som möjligt... Lite störd bara på att mitt Kh värde är lågt :(

Nåväl, en annan sak som stört är min returpump i sumpen. En gammal häck som jag hade i mitt förra kar, för fyra år sedan, som mina föräldrar sedan använt i sin damm i trädgården(!). 2500 l/h enligt skylten... Den har låtit som en tröska, typ som att en oisolerad gammal diskmaskin med grus i stod på dygnet runt utanför vårt sovrum - inte så skoj!

Igår (lönedag!) så köpte jag en ny:

post-2696-14468928121423_thumb.jpg

3000 l/h, och tyst... Är det någon som har erfarenhet av en sådan? Den matar på rejält verkar det som, bättre drag än den gamla fula... Jag har även trimmat in överrinningen till sumpen, så förutom ett gurglande då och då är här relativt tyst :) "gilla"

post-2696-14468928121182_thumb.jpg

Postat

Vår blå/svart randiga eremit bytte hem under natten, och verkar trivas bättre med tillvaron, ute och aktiv för engångskull :)

post-2696-14468928176886_thumb.jpg

Och anemonen, inkrupen i en grotta, ser bättre ut nu...

post-2696-14468928177107_thumb.jpg

Postat

Jag ledsnade på att anemonen satt inne i en grotta, så jag vände på stenen igår kväll. Nu vandrar den runt igen... Suck. Jag tog detta kassa kortet på den, den har fortfarande inte delat på sig, men jag tycker det absolut ser ut som att den ska, eller?

post-2696-14468928320256_thumb.jpg

Postat

Kan inget om anemoner men tycker det är rätt häftigt att dom kan flytta på sej.. Även om jag har förstått att det är just det många retar sej på ;)

• 3 månader senare...
Postat

Såja, det tuffar på här, lite i tystnad tyvärr, men så är det när livet kräver massor av tid.

Anemonen har delat sig, båda "halvorna" verkar må bra, men clownerna har efter några dagars obeslutsamhet och förvirring klart valt den ena till sitt hem.

post-2696-14468929609472_thumb.jpg

Inatt har vi tyvärr haft vårt första dödsfall, vår palettkirurg kom inte fram när det var dags för frukost, så jag började kika runt lite, och mycket riktigt, längst bak, under ALLA stenar låg hon död... Ingen verkar ha tuggat på henne, alla fenor, ögon och så intakta. De senaste veckorna har hon haft en tendens att gnugga sig mot stenar ibland, och haft en blekare fläck på nosen, men verkat ok i övrigt, ätit och så, så inte vet jag.

post-2696-14468929609712_thumb.jpg

Ett jämra elände att riva allt, men det gav mig en bra ursäkt att rensa bort ett dussin xenia. Vattenbyte och mätningar i em...

• 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Postat

Dags för lite uppdatering;

Om tre veckor flyttar vi, så då är det bra läge att arbeta bort en del av problemen med min setup. Det som stört mig mest hittills är bristen på utrymme under bänken, så jag bygger en ny bänk. Yttermåtten kommer att bli 120x60cm, 75 cm högt. Framsidan kommer bestå av två dörrar, ledade på mitten med gångjärn för att enkelt och smidigt kunna öppna upp undertill för service. I vårt nya hem kommer karet inte längre stå i ett hörn, utan mitt på en vägg och synligt från tre håll, varför jag vill bygga om min ytavrinning, och snygga till allt vad gäller tekniken. Här kommer ett smakprov på vad jag tänker, synpunkter, tankar och ideer mottages tacksamt :)

post-2696-14468930060153_thumb.jpg

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...