Gå till innehåll

Högt akvarium


Kjelle

Rekommenderade inlägg

mitt kar har måtten 1100x700x700 (fast med vatten nivån är 600) sjukt mäktigt med lite djup i karet

mvh chrille

Det kan jag tro, nåväl jag lurade på 900 brett och får revidera mig till 800.

Pallade upp lite grejor på köksbordet och det är 850 brett och det var jobbigt och nå längst ut. Gick inte.

Hur upplever du höjden 700 då och hur hög bänk har du?

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Intressant tråd, när man går upp till 90 höjd och djup.. vad pratar vi för glastjocklek då, eller man kanske ska ha akryl (fast vet ingen som säljer akrylkar i sverige?)

Jag tänkte införskaffa mig ett kar med måtten 90 i höjd och djup efter studierna i kina. Tycker personligen att skötseln har mycket att göra med aquascapingen och vad du tänkt ha i karet.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste gå åt en grym belysning till ett så djupt akvarium, men riktigt mäktigt. Ett 100x100x100 placerat mitt i rummet är lite av en dröm eller kanske mardröm.

Det måste det och när man funderar vidare så går det ju knappast och få in ett akvarium i en normal ytterdörr med de måtten. Då måste det byggas på plats.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tråd, när man går upp till 90 höjd och djup.. vad pratar vi för glastjocklek då, eller man kanske ska ha akryl (fast vet ingen som säljer akrylkar i sverige?)

Jag tänkte införskaffa mig ett kar med måtten 90 i höjd och djup efter studierna i kina. Tycker personligen att skötseln har mycket att göra med aquascapingen och vad du tänkt ha i karet.

Mvh

Sunny

Här är en länk för uträkning av glastjocklek http://www.fnzas.org.nz/?p=1732

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå! Mitt kar är 100x75x80 och jag når inte ner till utan att ta på mig snorkel och cyklop! Jag kör med 96x 3w leds och jag har musslor på botten och montiporor som växer.

Jag har kanske inga störe problem med att inte komma åt botten. Har en skaplig tång på 1m som funkar finnt. (drakfisken.se)

Tycker att det är rätt coolt med djupet men nästa kar blir nog 65 istället!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har tre stycken 100X100X100cm inkopplat på ett större tropiskt system. Kan väl säga att jag svurit en del över de måtten. Inte helt lätt att komma ned längre än halva vägen om man vill suga bort alger mm. Och sen får man bygga väldigt brant om man vill använda höjden till mer än vatten.

Ljuset däremot funkar fint med en 400W MH, med bra reflektor. Kan ha stenkoraller på botten.

Efter ett par år har vi iaf kommit till någon slags jämvikt, vilket kräver mindre städning och akvarierna börjar se ganska ok ut. Kan slänga in en bild eller två imorgon från jobbet.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nå, vad har du kommit fram till nu när du sovit på saken?

Nu lutar det åt åt ett mått som är 110*80*60 (l*b*h) så kub grejen försvinner ju på det viset. Gillar inte detta egentligen, men 80 djupet tilltalar mig som även kuben gjorde 80*80*80 tills förståndet kom ikapp. Det som kan vara svårt och komma åt är ett av hörnen med 110*80*60 eftersom jag bara kommer åt från 2 sidor. Skulle jag komma åt från 3 sidor vore det ju inga problem med det heller. Lurar också lite på hur man gör en bra och snygg bänk. Har bl.a fått en liten input från Chrilles bygge. Många grejor och tänka på så det tar säkert ett tag och komma igång.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min dröm är med ett 100x100x100cm akvarium för att ev lösa problem med dopp så var min tanke med att öppna en kran ner till källaren å tappa av 20-30 cm vatten. Detta skulle klart funka om man i mitt fall kör med sump i källaren.

Ljuset ser jag inga problem med finns bra lampor till detta..

Posta gärna bilder på era kub akvarium.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på och räknar lite på en bänk och lite tyngder kom fram till att måtten 110*800*600 med 12 mm glas ger en vikt på 116,65 kg. Det kan ju komma till lite för silicon som jag inte räknat på. Då jag räknar med 50 cm vatten djup och lägger till 10% levande sten (kommer ha mer) och drar bort vattnet som stenen knuffar undan och lägger till saltets tyngd och räknar med 27 kg sand skulle det stanna vid 565,65 kg. Så med en del ls till så är jag uppe i 600 kg och mer därtill utan vidare. Bänken kommer nog upp i sina modiga 100 kg är jag rädd för och skall jag räkna in sump och osmosvattentank så blir det minst 100 kg till. Då kanske det skulle stanna vid en 800 kg till slut. Ytan blir ju knappa kvadraten 0,88 för och vara exakt.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt ändå med höga kar. För länge sedan hade jag en tanke på ett kar med alla sidor utom front i rostfritt med höjd 150cm inbyggt i vägg. Insåg dock att jag inte ens skulle kunna få ned glaset i källaren. 12000+moms för bara glase dessutom :smiley5:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min dröm är med ett 100x100x100cm akvarium för att ev lösa problem med dopp så var min tanke med att öppna en kran ner till källaren å tappa av 20-30 cm vatten. Detta skulle klart funka om man i mitt fall kör med sump i källaren.

Ljuset ser jag inga problem med finns bra lampor till detta..

Posta gärna bilder på era kub akvarium.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Min dröm också. 100x100x100 cm stående mitt i ett rum med alla 4 sidorna fria.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte en intern sump utmed hela kortsidan som står mot väggen. På måtten 110*800*600 så skulle 30 x 80 cm kunna vara sump, då ger displayen intrycket av en kub. Glöm inte reservera de 50-75 tusen som går åt för att starta upp detta kar;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte en intern sump utmed hela kortsidan som står mot väggen. På måtten 110*800*600 så skulle 30 x 80 cm kunna vara sump, då ger displayen intrycket av en kub. Glöm inte reservera de 50-75 tusen som går åt för att starta upp detta kar;)

Det blir djävligt och komma åt.

NEJ det kostar ju bara akvariet, bänken och ev. Lite sand. Jag tar bort det ena som är på 200 liter och i det har jag c.a 27 kg ls samt att jag har bortåt 50 kg i det nuvarande. Pressar jag dessutom ner höjden så går det nog och köra med den belysningen jag har + ev. led. Annars kan det ju ev. bli en Maxspect framdeles.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte en intern sump utmed hela kortsidan som står

Nu har jag kollat lite på TV och lurat lite, din ide är förnämlig kanske det inte behöver vara så djävligt men hur skulle sumpen då utformas? Jag vill ju inte bara ha en förvaringsbox för skummaren och returpumpen utan den skall göra skäl för namnet tycker jag.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej kjelle.

min bänk är 70 + kar på 70 och jag är stadiga 193cm och jag når med nöd och näppe ner till botten med fingertopparna.

karets höjd är 70cm men jag har 60 cm vatten i det och så har jag en list som täcker de 10 cm så man inte ser vattenlinjen.

mvh chrille

Det kan jag tro, nåväl jag lurade på 900 brett och får revidera mig till 800.

Pallade upp lite grejor på köksbordet och det är 850 brett och det var jobbigt och nå längst ut. Gick inte.

Hur upplever du höjden 700 då och hur hög bänk har du?

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krångla inte till det. allt du behöver är en förvaringsbox för skummaren och returpumpen + ett fack för kol och removers samt eventuellt en filtermatta.

- Sumpen utmed den kortsida som står mot vägg, 30 cm bred

- Överrinning till sumpen i framkant av karet, i detta fack placerar du skummaren, då kommer du åt den lätt

- Sedan en överrinning till det bakre facket där du hänger i påsar med kol/removers, lätt att hiva upp, och i det facket också en returpump

Nu kommer du att gnälla för att jag inte löser det där med osmolator åt dig men den behövs inte, det är ju bara att hälla i några liter vatten manuellt var eller varannan dag, du är ju ändå hemma och tittar på TV:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...