Gå till innehåll

Zeo eller biopellets, fördelar/nackdelar


soft_jonis

Rekommenderade inlägg

Hur och vad du doserar är lite upp till dig.

Jag själv kör zeovit sedan några år och jag doserar väldigt lite manuellt.

Jag fokuserar två ggr i veckan på karet med dosering och då inluderar det ett vattenbyte.

Jag kör med en helautomatisk zeovitreaktor, doserpump för balling, zeostart3 (utspätt med destillerat vatten), k-balance, b-balance och Pohl's Xtra.

Även matningen av fiskarna sker per automatik...

Så det enda jag tillsätter 2 ggr/vecka är grunderna ZeoBak, ZeoFood och även en del annat efter tycke och smak (Sponge Power, Coral Vitalizer mm)

(Alla blå flaskor har sin egen lilla magi och det är intressant att se vad de gör för korallerna. Har jag inget större intresse för karet, då detta svänger i livet, så doseras inget extra... och allt fungerar ändå)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ofta snackar man en droppe/100l osv så jag trodde det var lite för oexakt med doserpumpar. Beror väll på hur stora kar man har förstås.

Det du gör är att köpa sterilt vatten från apoteket (20kr litern) där du spär ut det du doserar. jag kör 1:10 med tex zeostart som skall doseras två gånger om dagen. Då blir det två doseringar på 5ml istället för 2x0.5ml

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde en liten påse med 500gr pellets under ca 9 månader ifall jag inte minns helt fel. Detta var NP Biopellets. Senast har jag testat Vertex pellets, de är i samma storlek och förbrukas ungefär likvärdigt. Deras påse på 1L ligger på drygt 500kr.

För mig som helst inte pillar med akvariet för mycket passar BP alldeles utmärkt då det enda jag gör är i stort sett fyller på foderautomat, osmosvatten, balling och pellets, samt utför ett och annat vattenbyte. I övrigt så sköter karet sig själv.

(detta är ett svar på campokatt men citerar dina siffor som jag räknar på)

Ditt gamla var väl runt 400liter va? kanske 300liter vatten om man räknar med innemåtten på karet och tar bort stenens volym??

jag får fram det till 2,2liter/år om man nu hade kört på ett kar på 1000liter som jag tidigare räknat på med samma belastning som lagge (som inte har så hög egentligen?)

((500g/300)*1000)/9)*12

Men visst, det är mycket mer jobb än att bara ha det rullande med pellets, men samtidigt får de flesta bättre resultat om man orkar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi nu ska jämföra BP och zeovit så måste väl jämförelsen ändå göra på samma villkor, dvs Biopellets i en reaktor kontra Zeovit i en reaktor med tillsats av bakterier och kolkälla - där blir prisskillnaden marginell.

Det är först när man börjar med "Blingflaskorna" som det skenar!

Zeolith är en jonbytare, den absorberar ammonium mot Natrium eller Kalium - den övriga nedbrytningsprocessen uppstår i och med tillsats av bakterier och kolkälla med zeoliten som porös biomassa/populationsyta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en klassisk tråd med kostnadsuppskattning för zeovitmetoden:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19106-Kostnad-f%F6r-ZEOvit-metoden

Mjo men direkt kan man ju räkna bort dessa, Kolet gör samma sak i ett zeovit kar som i vilket annat kar som helst är inget måste utan man gör det för att karet mår bättre av det. Zeo-food är väldigt optional, många akvarister skiter i den helt (tex jag) och stenen har han nog inte riktigt tänkt till.

Aktivt kol: ca 5.50kr/dag (vid köp av 1000ml á 165kr). Räcker 30 dagar.

ZEOfood 7: ca 0.70-1.39kr/dag (vid köp av 500ml á 870kr). Räcker 625-1250 dagar.

Zeovit stenen är 20% billigare då han har räknat på ett 100% byte och inte 80% som man skall göra)

helt plötsligt hamnar man en bra bit under 200kr månaden för ett 800l kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi nu ska jämföra BP och zeovit så måste väl jämförelsen ändå göra på samma villkor, dvs Biopellets i en reaktor kontra Zeovit i en reaktor med tillsats av bakterier och kolkälla - där blir prisskillnaden marginell.

Utan de blå flaskorna är säkert också skillnaden på korallerna marginell... Jag tror faktiskt korallerna skiter i vilken metod för export av N & P man använder....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan de blå flaskorna är säkert också skillnaden på korallerna marginell... Jag tror faktiskt korallerna skiter i vilken metod för export av N & P man använder....

Första månaderna skall man inte dosera något mer än standard kolkälla, och tror de flesta som faktiskt kört zeovit kan hålla med mig att det blir en klar förbättring på färgerna redan där. Var flera som var hemma hos mig under tiden som kommenterade färgerna mina SPSer hade fått trotts bara kolkälla dosering.

Mulmen som man skakar loss från zeoviten gynnar korallerna, och zeovit stenen släpper loss saker som är i zeoviten (eller något, har faktiskt inte helt koll på vad som finns i stenen, men vet att det förbrukas)...

Ren dosering av zeostart skulle jag dock tro motsvarade pellets dosering!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror så klart på hur karet är innan man börjar med någon form av kolkälla för vilka kommentarer man får när man väl sätter igång.

Jag var hemma hos en kille för ett par dagar sen som kör enbart skummare, BP-filter och fosfatremover. Hur snygga färger som helst där, ser ut som många andra lågnäringsvärdeskar, fast inte så mycket pastell, mer stuns i färgerna. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan de blå flaskorna är säkert också skillnaden på korallerna marginell... Jag tror faktiskt korallerna skiter i vilken metod för export av N & P man använder....

Fullständigt, det handlar om att akvarieoperatören ska känna sig bekväm och ha förtroende för produkten, samt att det inte dyker upp obehagliga biverkningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om man kör BP så tillsätter iaf jag bakterier. Sedan kan jag tycka bp inte innebär ett fungerande system. Jag anv de flesta flaskor man anv i Zeo metoden ändå , så egentligen skulle man lik väl kunna köra zeovit i stället. detr enda jag får byta ut är i stort sett BP mot en kol källa i vätske form.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du gör är att köpa sterilt vatten från apoteket (20kr litern) där du spär ut det du doserar. jag kör 1:10 med tex zeostart som skall doseras två gånger om dagen. Då blir det två doseringar på 5ml istället för 2x0.5ml

Kan man verkligen göra så? Har läst fler tipsa om destilerat/sterilt vatten för utblandning av t.ex. ZeoStart och ZeoBak.

Men alla överstehuvuden på Zeovit.com avråder från det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man verkligen göra så? Har läst fler tipsa om destilerat/sterilt vatten för utblandning av t.ex. ZeoStart och ZeoBak.

Men alla överstehuvuden på Zeovit.com avråder från det.

Skälet att det inte rekommenderas av dem är nog att när man späder ut ämnena så förlorar man konserveringsförmåga, tänk, t.ex. en ättikslag måste ha en viss procent ättiksyra för att förhindra tillväxt av mikrober och annat, späder man ut lagen så kommer den fungera som näring istället...

Då kolkällorna sannolikt innehåller alkoholer, organiska syror sockerarter m.m. som har en konserverande effekt i högre koncentration så förlorar dem den effekten när de späds ut, fungerar säkert bra så länge man håller alla redskap sterila, inte släpper in nån luft när man gör blandningen o.s.v... inte så sannolikt när en amatör gör det i köket. Annars kan man ju koka det ett en stund för att sterilisera det igen, men vad händer då med bakterierna/kemikalierna?

Bakteriekulturen har antagligen i nånting som håller bakterierna i sporform/"dvala" späder man ut detta så kommer dom antagligen att aktiveras och vakna till och ingen föda finns och dö...

Mina tankar kring det i.a.f.

Ändrat av Benighted
Redigerade så det blev mer läsbart.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skälet att det inte rekommenderas av dem är nog att när man späder ut ämnena så förlorar man konserveringsförmåga, tänk, t.ex. en ättikslag måste ha en viss procent ättiksyra för att förhindra tillväxt av mikrober och annat, späder man ut lagen så kommer den fungera som näring istället...

Då kolkällorna sannolikt innehåller alkoholer, organiska syror sockerarter m.m. som har en konserverande effekt i högre koncentration så förlorar dem den effekten när de späds ut, fungerar säkert bra så länge man håller alla redskap sterila, inte släpper in nån luft när man gör blandningen o.s.v... inte så sannolikt när en amatör gör det i köket. Annars kan man ju koka det ett en stund för att sterilisera det igen, men vad händer då med bakterierna/kemikalierna?

Bakteriekulturen har antagligen i nånting som håller bakterierna i sporform/"dvala" späder man ut detta så kommer dom antagligen att aktiveras och vakna till och ingen föda finns och dö...

Mina tankar kring det i.a.f.

Kan mycket väl stämma det du säger, Bakterierna spär jag inte ut då det bara är en gång var tredje dag man doserar den, men Zeostart3 gör jag det på. Håller nere mina näringsvärden och mina koraller mår bra kanske tappar lite effekt av det men inget som sabbat i mitt kar iaf :) Bakterierna skulle jag inte få för mig att spä ut dock...

/RW

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Om du frågar om pengar (dyr) bättre ta det lungt med zeo.

För mig viktigast var att man ska lyckas.

Zeo är lite klurigt / krångligt för en ny börjare.

Ny startarkar kan sabba mycket bara om man gör ett minimalt fel.Det handla inte bara om dosering du måste ha den rätta flödet genom reaktorn.

Jag hade allt vad man önskade sig men ändo misslikade totalt.

Kolla här på forum det bara några få som har lyckats ,tyvärr har lurad mig själv i 7 månader.

Min personliga uppfattning är att bara en av tio lyckas .

Just nu har såld allt men tänker komma tillbaka med en store projekt men absolut inte kommer prova zeo igen.

BP tänker jag prova -aldrig har testad.

Positiv är kristalklart vatten och fina LS.

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör själv bp med goda resultat bara det är lite svårt att ha kontroll över näringsvärdena. men att bp ens skulle vara i nästan samma prisklass tycker jag verkar orimmligt har kört bp i 1 år i mitt system och det har kostat mig 400kr karet är på 375L plus 112L sump.

men kommer troligen själv köra zeo i nya systemet då man kan ha bättre koll på värdena och man kan få fram lite mer utav denna metod.

då jag antar jag upnått ( i mitt tycke ) bästa möjliga resultat med enbart bp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...