Gå till innehåll

Zeo eller biopellets, fördelar/nackdelar


soft_jonis

Rekommenderade inlägg

De är två metoder som är lite svåra att jämnföra, då biopellets saknar så mycket för att vara en komplett metod.

Prismässigt är det ingen större skillnad man har priset för en rekator på bägge, media som går åt, zeovit är kanske 1kr/liter (per år) dyrare.

nackdelen med Zeovit kräver mycket mer arbete, det utgår från att du pillar med akvariet varje dag, detta är inget måste, men det rekommenderas starkt. Jag körde med zeovit hela förra året och var borta 4 dagar i veckan (jobbade utomlands) men det gick bra ändå.

Zeovit har dock fördelen att man mar mycket mer möjligheter med att filjustera färger. Zeovit bara själv ger väldigt bra färger på SPS jämnfört med biopellets redan innan man börjar finjustera med de små blå flaskorna.

Tror jag lägger runt 3min om dagen för att dosera alla ämnen med zeovit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En enorm fördel med Zeovit, och varför jag är sugen på det, är det fina dedikerade communityt runt det. Klara fina instruktioner & guider.

Något sådant finns inte runt biopellets, med all rätt kan jag tycka då biopellets endast är kolkälladosering och inget helt koncept på något sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En enorm fördel med Zeovit, och varför jag är sugen på det, är det fina dedikerade communityt runt det. Klara fina instruktioner & guider.

Något sådant finns inte runt biopellets, med all rätt kan jag tycka då biopellets endast är kolkälladosering och inget helt koncept på något sätt.

Stämmer mycket väl zeovit.com är fantastisk :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant vilka vinklade svar du får här. De löpande kostanderna för zeovit verkade mångdubbelt dyrare med alla dessa små blå flaskor jämfört med biopellets sist jag jämförde... Vore intressant att höra hur ni som tycker att kostanden är densamma räknar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant vilka vinklade svar du får här. De löpande kostanderna för zeovit verkade mångdubbelt dyrare med alla dessa små blå flaskor jämfört med biopellets sist jag jämförde... Vore intressant att höra hur ni som tycker att kostanden är densamma räknar!

Busenkelt, jag räknar inte ;)

Jag ser det som en "löpande" kostnad och lurar mig själv varje gång då jag bara köper en flaska.. Men skulle gumman räkna ihop alla flaskornas etiketter så skulle ju karet åka ut direkt.

Värt det? Japp, varenda krona! Men det kräver att man tycker om pysslet.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant vilka vinklade svar du får här. De löpande kostanderna för zeovit verkade mångdubbelt dyrare med alla dessa små blå flaskor jämfört med biopellets sist jag jämförde... Vore intressant att höra hur ni som tycker att kostanden är densamma räknar!

Ja det är helt klart mycket dyrare. Men bestämmer man sig för Zeo så handlar det väll om att nå perfektion och för min egen del får det kosta vad det kosta vill.

Idag doserar jag VÄS för att hålla nere näringsnivåer, det fungerar ju hyffsat för att få SPS att överleva och är jättebilligt. Men det är långt ifrån perfektion i mitt kar :P

Sen går det ju att köra BP/VÄS + en drös med tillsatser från andra än Zeo för att nå Zeo-resultat, tex probidio & ABC & FM's grejjer. Då tror jag kostnaderna blir lite mer lika men den tydligaste och enklaste manualen har nog Zeo. Det är min uppfattning iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kör med en basversion av Zeolith i en reaktor med bakterier och bakterienäring så tror jag inte att det skiljer speciellt mycket kostnadsmässigt - mer pyssel med zeolith eftersom den ska skakas och det ska droppas.

(Zeolith är en naturlig mineral som bryts i gruvor och utgör biomassan i systemet (finns även konstgjord) och alltså inte ett varumärke)

Biopellets är i större omfattning självgående, men ger heller inte lika bra resultat "vattenkvalitetsmässigt" som zeolith.

Pratar man sedan om ZeoVIT, så är det ju ett komplett system med mångfaldt större möjlighet att påverka enskilda parametrar - här börjar tids och pengakonsumtionen ta fart, plus att det är viktigt att "hålla tungan rätt i mun"

Liknande system finns från FaunaMarin med flera.

Dock har KZ ett mycket bra forum och manual.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som många säger så måste man tycka att det är kul att droppa grejer i akvariet i tid och otid om man ska köra Zeovit.

Jag började med Zeovit eftersom jag älskar att arbeta och fnula med mitt kar. Så att droppa i ZeoStart morgon och kväll, Coral Vitalizer och Amino Acids Concentrate dagligen plus ZeoBak & ZeoFood med några dagars mellanrum är bara skoj för mig.

Detta är dock ingen lämplig metod om man försöker hålla nere pillandet till ett minimum samt har annat att lägga pengarna på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en undran? Handlar det egentligen inte om samma sak om man ska hårddra det? Att odla bakterier som bryter ner nitrat och fosfater med en kolkälla. I zeo metoden så gör man detta i ett filter med sten och i BP och typ vodka metoder låter man bakterierna växa på inredningen i akvariet. Vodka och BP är kolkälla i sig medan i zeo metoden matar man filtret med kolkälla ur en flaska samt ser till att rätt bakterier alltid finns tillgängliga genom att tillföra ur en annan flaska. Sedan avlägsnar man bakterierna med hjälp av skummaren för att få ut dessa ämnen ur systemet i alla tre metoderna. Eller har jag missuppfattat det? Har ingen erfarenhet av zoe själv ska sägas.

Övriga tillsatser är väll som ni redan skriver en del av KZ's reef-program, olika spårämnen för att få koraller att växa bättre och färga ut? Om dessa är bättre från KZ än från andra tillverkare så kan man väll använda dom tillsammans med vodka eller BP oxå eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en undran? Handlar det egentligen inte om samma sak om man ska hårddra det? Att odla bakterier som bryter ner nitrat och fosfater med en kolkälla. I zeo metoden så gör man detta i ett filter med sten och i BP och typ vodka metoder låter man bakterierna växa på inredningen i akvariet. Vodka och BP är kolkälla i sig medan i zeo metoden matar man filtret med kolkälla ur en flaska samt ser till att rätt bakterier alltid finns tillgängliga genom att tillföra ur en annan flaska. Sedan avlägsnar man bakterierna med hjälp av skummaren för att få ut dessa ämnen ur systemet i alla tre metoderna. Eller har jag missuppfattat det? Har ingen erfarenhet av zoe själv ska sägas.

Övriga tillsatser är väll som ni redan skriver en del av KZ's reef-program, olika spårämnen för att få koraller att växa bättre och färga ut? Om dessa är bättre från KZ än från andra tillverkare så kan man väll använda dom tillsammans med vodka eller BP oxå eller?

Ja, så är det. Enda skillnaden är att i zeo-metoden så heter inte tillsattsen kolkälla/VÄS utan något annat vilseledande produktnamn (så att den stackars akvaristen inte får för sig att köpa en billigare kolkälla på annat håll). Jag har sett ett antal personer som kör BP (istället för zeovit-stenar) ihop med tillsatser från KZ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant vilka vinklade svar du får här. De löpande kostanderna för zeovit verkade mångdubbelt dyrare med alla dessa små blå flaskor jämfört med biopellets sist jag jämförde... Vore intressant att höra hur ni som tycker att kostanden är densamma räknar!

Saken som du inte får glömma är att Biopellets BARA tar ner närigsvärden, skall du jämnföra zeovit delen som bara tar näringsvärden så har du stenen - Zeostart 3 - och zeobak.

Vi räknar på ett 1000liters kar då behöver du

ca 1.5l sten var 6-8 veckor (~100kr månaden)

30ml zeostart3/månad 250ml kostar ~300kr (15kr månaden)

Zeobak 5ml i månaden - 30kr

Men för ett 1000liters kar (obs 1000l vattenvolym så ett kar på kanske 1200-1300liter) pratar vi ingen stor kostnadskillnad mot biopellets...

Tror man gör åt ett par hundra ml pellets i månaden i ett så stort belastat kar iaf nära.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som många säger så måste man tycka att det är kul att droppa grejer i akvariet i tid och otid om man ska köra Zeovit.

Jag började med Zeovit eftersom jag älskar att arbeta och fnula med mitt kar. Så att droppa i ZeoStart morgon och kväll, Coral Vitalizer och Amino Acids Concentrate dagligen plus ZeoBak & ZeoFood med några dagars mellanrum är bara skoj för mig.

Detta är dock ingen lämplig metod om man försöker hålla nere pillandet till ett minimum samt har annat att lägga pengarna på.

Sen kan man göra som jag och automatisera det mesta via doserpump. Jag har bara doseringar var tredje dag :) En expantionsmodul till doserpumpen kostar bara några tusen och underlättar verkligen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ZEOliten gör väll mer än att odla bakterier? Varför skall den annars bytas var 8:e vecka? Men annars är det ju det jag sa, kolkälla för att få ner näring, tillsatser för att få färger mm. KZ eller andra.

Är man riktigt petig fungerar nog endast zeostart3 för att få ner näring, men då har man förlorat poängen med att köra zeovit. Stenar är dock lite av en grund i zeovit så räknar ändå med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1000ml BP kostar ca 630 kr om man köper ett välkänt märke. det blir 63kr/100ml och månad om det nu skulle gå åt så mycket.

Enligt exemplet ovan skulle det väll kosta ca 167kr för Zeo?? ;)

Om 250ml zeostart kostar 300 så kostar 30ml ca 36:- eller??

mjo men går åt mer än 100ml pellets i månaden i ett system på 1000liter vatten :) i mitt gamla 340 gick det åt närmre 1dl under tiden jag körde :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Jag har bara kört BP ett halvår från det jag startade mitt akvarium och det gick nog inte åt mer än en knappa 100ml. Men då hade jag ju inte så jätte mycket fisk i mitt 360l.

Så man måste inte dosera dagligen? Utan det räcker att peta i lite ur flaskorna ett par ggr/veckan? Så det går att dosera med pump. Ofta snackar man en droppe/100l osv så jag trodde det var lite för oexakt med doserpumpar. Beror väll på hur stora kar man har förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde en liten påse med 500gr pellets under ca 9 månader ifall jag inte minns helt fel. Detta var NP Biopellets. Senast har jag testat Vertex pellets, de är i samma storlek och förbrukas ungefär likvärdigt. Deras påse på 1L ligger på drygt 500kr.

För mig som helst inte pillar med akvariet för mycket passar BP alldeles utmärkt då det enda jag gör är i stort sett fyller på foderautomat, osmosvatten, balling och pellets, samt utför ett och annat vattenbyte. I övrigt så sköter karet sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...