Gå till innehåll

Ljudnivå?


Dykaren

Rekommenderade inlägg

Hittade den här listan som lite referens..

0 dB Det svagaste ljud ett friskt öra kan uppfatta.

10 dB Vindens sus

20 dB Viskning

30 dB En modern videoprojektor

40 dB Bakgrundssorl, radio på låg volym

50 dB Lågmält samtal

60 dB Normal samtalston

70 dB Normal tvättmaskin

75 dB Referensnivå för kalibrering av hembio högtalare enligt THX

80 dB Café, affär

85 dB Den rekommenderade ljudvolymen där du kan vistas i under åtta timmar om dagen utan att ta skada. Nivåer över detta börjar att bli "farliga".

90 dB Högt skrik

100 dB Bra drag på stereon, grannarna knackar nog snart på!

110 dB Nattklubb, hårdrocksbaren på Sturecompagniet!

120 dB Rockkonsert, jetplan startar på ca 100m avstånd Varning - kan ge hörselskador!

125 dB Den s.k. smärtgränsen. Det är när man börjar känna obehag inne i örat. Men tänk på att långt innan dess är ljudvolymen farlig.

140 dB Jetflygplan, grava hörselskador!

150 dB Gevärskott, ljudet är så kort att örat uppfattar inte det som farligt. Men örat tar fortfarande skada!

180 dB Kraftig explosion, Kanonskott, trumhinnorna spricker!

Drygt 190 dB Den högsta nivå som ljud kan ha i luft

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27dB är knappast troligt! det är maximala ljudnivån man skall ha ett sovrum (gäller nybyggen).

jag tog hem en ljudämtare på jobbet och jämförde med min Buller och en "decibel" (iphone 4). kan konstatera att runt 30db är de inte speciellt bra! dock på högre nivåer så funkar det ( lite bättre)! vid 99 dB så funkar de bra :)

som jag ser det, så kan man använda våra telefoner att kolla om ljudet går upp eller ner (när man försöker sänka ljudnivån). men tyvärr så är de inte ännu tillräckligt bra för att använda som mätinstrument.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ca 60db en meter från mitt RSM 130, kör nu med 4 dagar gammal Tunze 9002 skummare antar den blir tystare med tiden ska dock bygga om lite på den. Hoppas på annorlunda resultat då.

Hamnade nu på 50db ombyggd och inkörd skummare, känns betydligt behagligare i TV-rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Fick ett infall att mäta ljudet på min saltbalja med Bullerappen, självklart var det ju någon som redan kommit på den idén. :)

En meter framför RSM 130 med Rapid led och originalskummare, 43dB

Allt avstängt ger 29,6dB som referens

Bara en ny Jebao WP-25 från en meter, ska bli kul att se om det blir skillnad efter inkörning.

H3 32,7

H2 37,1

H1 38,1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...