niki68 Postat 2 november 2014 Författare Postat 2 november 2014 De är mästare på att hälla sand över koraller som står i sanden , Tex acantastrea och trachophyllia mflOj, det var inte bra har ca. 20 koraller på sanden ,sen sand sugs upp i mina två pumpar MP60 . Citera
Henric Postat 2 november 2014 Postat 2 november 2014 Lugn o fin nu Nicola. Vem har bestämt att Lps:er måste vara på sanden?Köp lite sten som är platta typ 6-7 cm tjocka och lägg sedan Lps:Erna på där. Och bygg upp lite sten mot dina pelare så får du plats med lite mer:) Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
niki68 Postat 2 november 2014 Författare Postat 2 november 2014 Lugn o fin nu Nicola. Vem har bestämt att Lps:er måste vara på sanden?Köp lite sten som är platta typ 6-7 cm tjocka och lägg sedan Lps:Erna på där. Och bygg upp lite sten mot dina pelare så får du plats med lite mer:) Skickas från min iPhone via TapatalkJag lovar finns inte mera plats på sanden, har mina 4 Scoly som sitter på sten men de andra koraller vill vara på sand, titta på bilder.Planerad köpa bara en mussla till men måste först bli av med stora Lobbpopyhllia. Citera
niki68 Postat 5 november 2014 Författare Postat 5 november 2014 (ändrat) Vågade inte plocka mina wardii Kvällens middag ! Ändrat 5 november 2014 av niki68 Citera
petnym Postat 6 november 2014 Postat 6 november 2014 Hade varit kul att se korallerna med lite bättre färgbalans och mindre blåljus... Citera
saltatrox Postat 6 november 2014 Postat 6 november 2014 Oj, det var inte bra har ca. 20 koraller på sanden ,sen sand sugs upp i mina två pumpar MP60 .Du får satsa på lite grövre sand i ditt stora kar.Jag har köpt KZ aragonite 5 mm storlek.Är väldigt nöjd.Minna gobis tycker också det är ok Citera
niki68 Postat 6 november 2014 Författare Postat 6 november 2014 Hade varit kul att se korallerna med lite bättre färgbalans och mindre blåljus...Finns mycket att lära mig Tänker köra snart bilder med bättre ljus på lampa. Citera
JonasW Postat 6 november 2014 Postat 6 november 2014 Hade du fått stativet? Många bilder har rörelseoskärpa som du skulle slippa då.Fiskar kan vara svårt att fota med stativ, men för koraller är det ju perfekt. Citera
niki68 Postat 6 november 2014 Författare Postat 6 november 2014 Hade du fått stativet? Många bilder har rörelseoskärpa som du skulle slippa då.Fiskar kan vara svårt att fota med stativ, men för koraller är det ju perfekt.Ja, jag har den men använder nästan aldrig, bli nästa gång. Citera
niki68 Postat 17 november 2014 Författare Postat 17 november 2014 Om man kör fosfat remover (rowa) i min reaktor och vill inte byta media just nu ,fosfat ligger på 0,06-0,07 kan jag dosera lite microbe lift att dra ner den under 0,06. ?Problemet att reaktor att gått bara i två veckor med ny rowa och jag brukar byta den efter ca. 5 veckor.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?62922-Microbelift-fosfat-remover-och-NO3-reducering Citera
stigigemla Postat 17 november 2014 Postat 17 november 2014 Har du bra ljus finns det ingen anledning att sänka fosfaten. I starkt ledljus färgar korallerna bra ändå.Vad är det för Microbe-Lift du funderar på? Citera
petnym Postat 17 november 2014 Postat 17 november 2014 Finns mycket att lära mig Tänker köra snart bilder med bättre ljus på lampa.Prova att ställa in kamerans vitbalans manuellt på ett högt Kelvin-värde, alternativt ställa in vitbalansen mot ett vitt papper som du håller nära akvariets framruta så det belyses av LED-rampen. Citera
Yodelking Postat 17 november 2014 Postat 17 november 2014 Själv brukar jag ta ett foto på sanden och ställer vitbalansen efter det. Citera
niki68 Postat 17 november 2014 Författare Postat 17 november 2014 Har du bra ljus finns det ingen anledning att sänka fosfaten. I starkt ledljus färgar korallerna bra ändå.Vad är det för Microbe-Lift du funderar på?finns bild här :https://www.saltvattensguiden.se/foru...NO3-reducering Citera
stigigemla Postat 17 november 2014 Postat 17 november 2014 Microbe-Lift preparatet bör fungera. Men överdoserar du riskerar du att döda koraller. Att sänka fosfathalten med 0,02 eller 0,03 förbrukar mycket lite.Och felmarginalen på Hanna fosfatmätare är +-0,03. Jag skulle inte göra något om korallerna ser bra ut. Citera
niki68 Postat 17 november 2014 Författare Postat 17 november 2014 Microbe-Lift preparatet bör fungera. Men överdoserar du riskerar du att döda koraller. Att sänka fosfathalten med 0,02 eller 0,03 förbrukar mycket lite.Och felmarginalen på Hanna fosfatmätare är +-0,03. Jag skulle inte göra något om korallerna ser bra ut.Annars kan fylla lite till rowa i reaktor,har tappat en del sista två veckorna , brukar släppa lite i sump . Citera
niki68 Postat 24 november 2014 Författare Postat 24 november 2014 (ändrat) Har köpt första min anemon och krabba ocksåFint färg ovanligt !Några tips hur ska jag mata den och hur oftast. Ändrat 24 november 2014 av niki68 Citera
crille_hallden Postat 24 november 2014 Postat 24 november 2014 Hur snabbt vill du att den skall växa/dela sig?Mängden matning verkar vara en av parametrarna?"dumpar" du i frysfoder (inte fryst ned i karet) som virvlar omkring i hela karet eller punkt-matar du?Om du vill hålla den att växa långsamt och det virvlar runt en del mat så kan det räcka långt, stöda mata 1 gång i veckan med dina förutsättningar?Annars två kanske tre/vecka, finns alla variationer även här...Nyfiken på hur dina LPS och SPS lirar ihop? Utifrån dina vattenvärden.De trivs väl olika i "rent/smutsigt"? Citera
niki68 Postat 24 november 2014 Författare Postat 24 november 2014 Hur snabbt vill du att den skall växa/dela sig?Mängden matning verkar vara en av parametrarna?"dumpar" du i frysfoder (inte fryst ned i karet) som virvlar omkring i hela karet eller punkt-matar du?Om du vill hålla den att växa långsamt och det virvlar runt en del mat så kan det räcka långt, stöda mata 1 gång i veckan med dina förutsättningar?Annars två kanske tre/vecka, finns alla variationer även här...Nyfiken på hur dina LPS och SPS lirar ihop? Utifrån dina vattenvärden.De trivs väl olika i "rent/smutsigt"?Ja, har ganska rent vatten,tror det blir lite krill en gång i veckan.Läste att de kan få i sig också vanligt fryst räka som man köper på Ica (blir utan skall eller ...) Citera
JonasW Postat 24 november 2014 Postat 24 november 2014 Låt bli att mata om du inte vill att den ska dela sig som sagt. De klarar sig utmärkt på ljus.Jag lät bli att mata min efter att den växte för fort & delade sig. Sista halvåret fick den aldrig mat och såg superfin ut. Citera
niki68 Postat 24 november 2014 Författare Postat 24 november 2014 Viste inte att sjöborre äter det mesta också min sjöstjärnan, den hade 1-1,5 cm ben i munnen .Sen ser man på den blåa Scoly kommer fram en lite polyp kan det vara en lille bror:W: Citera
niki68 Postat 24 november 2014 Författare Postat 24 november 2014 Låt bli att mata om du inte vill att den ska dela sig som sagt. De klarar sig utmärkt på ljus.Jag lät bli att mata min efter att den växte för fort & delade sig. Sista halvåret fick den aldrig mat och såg superfin ut.Jonas man kunde få lite extra pengar den var inte billigt.Vi få se kanske får lite fryst en gång i månad.De andra koraller om jag inte matar de varje veckan de ser kostiga ut.Är nyfiken hur reagera mina snowflake clown. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.