freddi36 Postat 8 januari 2013 Författare Postat 8 januari 2013 Slängde över dom sista mjuka fraggarna idag, Favian får vänta nån vecka till så jag kan va säker att den läkt ordentligt.Funderar fortfarande över det här med fisk i detta karet. Var inom en affär här om dagen och kollade lite. Såg några fina Nemateleotris magnefica och funderade över en sån, men killen sa att dom var stimfisk och ville va minst 4-5st. Så har jag inte förstått det dock...? Citera
mikoto Postat 8 januari 2013 Postat 8 januari 2013 Det går ha de i stim iaf, eller grupper snarare. Det har jag sett, men det verkar inte vara något större problem att ha en enstaka heller, de verkar kunna vara elaka mot varandra också så det är inte helt lätt.Dock blir de på tok för stora för 20 liter. Citera
freddi36 Postat 9 januari 2013 Författare Postat 9 januari 2013 Det går ha de i stim iaf, eller grupper snarare. Det har jag sett, men det verkar inte vara något större problem att ha en enstaka heller, de verkar kunna vara elaka mot varandra också så det är inte helt lätt.Dock blir de på tok för stora för 20 liter.Ja då var jag inte helt ute och cyklade..Tur att jag inte köpte någon då, i affären var dom ganska små men nu när jag läst lite mer blir dom ju hyffsat stora.Blir ju kanon detta :)Tack! Har flyttat över lite fler fraggar igår. Två små Rhodactis och en till turkos stjärnpolyp. Citera
freddi36 Postat 9 januari 2013 Författare Postat 9 januari 2013 Tack! Jag vet inte riktigt, kanske. Just nu ser jag att det ligger en del detrit under stenarna så får ta bort det först och se så det inte finns mer i håligheterna på stenen. Det är ju mycket enklare att ta bort det utan sand, och i ett litet kar utan skummare är det ju viktigt med så lite skit som möjligt. Citera
freddi36 Postat 10 januari 2013 Författare Postat 10 januari 2013 Har ni några bra exempel på lätta sps som inte kräver allt för mycket, t.ex jättelåga näringsvärden för att färga? Jag vet att karet inte varit igång alltför länge och hade inte tänkt stoppa i några sps nu, men har börjat fundera på vad jag vill ha i karet. Citera
freguz Postat 10 januari 2013 Postat 10 januari 2013 Har ni några bra exempel på lätta sps som inte kräver allt för mycket, t.ex jättelåga näringsvärden för att färga? Jag vet att karet inte varit igång alltför länge och hade inte tänkt stoppa i några sps nu, men har börjat fundera på vad jag vill ha i karet.Monitiporer är lätta, digitata är ju snygg ocksåhttp://se.reeflex.net/tiere/593_Montipora_digitata02.htm Citera
freddi36 Postat 10 januari 2013 Författare Postat 10 januari 2013 Ja den var snygg! Svår att få tag på?Hur är hystirx när det gäller näringsvärden? Citera
Laggeman Postat 10 januari 2013 Postat 10 januari 2013 Ja den var snygg! Svår att få tag på?Hur är hystirx när det gäller näringsvärden?Såg lila variant i Köp & Sälj igår iaf... Citera
Wigge Postat 10 januari 2013 Postat 10 januari 2013 Snacka med akutmottagningen, han har en lite fragg kvar, han bor i Kävlinge:) Citera
freddi36 Postat 10 januari 2013 Författare Postat 10 januari 2013 Ja, hystrixen såg jag med, men menade mer digitatan Tycker inte man ser fina sps annat än acropora i butikerna men det är kanske bara jag? Citera
freguz Postat 10 januari 2013 Postat 10 januari 2013 Ja, hystrixen såg jag med, men menade mer digitatan Tycker inte man ser fina sps annat än acropora i butikerna men det är kanske bara jag?Har bara varit i sthlm butiker, där ser jag digitata ofta, om inte typ alltid. Eftersom den växer som ogräs så kan du nog alltid hitta nån som kan göra en fragg i dina trakter, även vad gäller hysterix (fast den har jag själv haft lite mer problem med). Citera
freddi36 Postat 11 januari 2013 Författare Postat 11 januari 2013 Ja, nu när du säger det så finns det nog lite annat än acros här nere också, men nu när två butiker stängt finns det typ bara två kvar =/ Citera
freddi36 Postat 13 januari 2013 Författare Postat 13 januari 2013 Köpte tre nya djur till karet idag. 2st eremiter och en eld/blod-räka. Droppar in dom just nu så bilder kommer senare Citera
Wigge Postat 13 januari 2013 Postat 13 januari 2013 hur fick du ut ormsjöstjärnorna ur stenarna? Citera
freddi36 Postat 13 januari 2013 Författare Postat 13 januari 2013 Jag lyfte på dom mindre stenarna och där satt dom, typ 2-3 under var sten. Sen nästa dag var det bara att göra om det för då satt där 2-3 nya. Citera
freddi36 Postat 15 januari 2013 Författare Postat 15 januari 2013 Ja det är dom verkligen! Får hoppas att den blir lite mer tam om ett tag så den kommer fram från sin håla oftare Citera
freddi36 Postat 17 januari 2013 Författare Postat 17 januari 2013 asså, jag fattar inte var all detrit kommer ifrån! Det enda jag tillför karet är 3-4 pellets till räkan var/varannan dag! Och vid vart vattenbyte suger jag ut all detrit som finns i karet, så det måste ju komma någon stans ifrån =p Citera
Mr_Ewing Postat 17 januari 2013 Postat 17 januari 2013 Många djur som gräver ut bös ur stenarna skulle jag tro! Citera
freddi36 Postat 17 januari 2013 Författare Postat 17 januari 2013 Så det är bra att det kommer ut med andra ord? Det indikerar att jag har en levande sten med små kryp i, samt att jag får bort skiten när jag gör vattenbyte? Citera
freddi36 Postat 17 januari 2013 Författare Postat 17 januari 2013 En annan mycket rolig grej är att knapparna stortrivs i karet! Antar att det beror på den lägre nitratnivån i detta karet, på 5ppm. I clownhotellet ligger den ju på 25ppm =/Vid förra vattenbytet (som var i helgen) råkade jag välta loss knapparna från deras sten, men dom har redan vuxit ut nya knappar som fäst sig! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.