Gå till innehåll

PANIIIIIK... vattenbyte som gav mjölkigt vatten


hbmannen

Rekommenderade inlägg

ja har en tunna på 200L som ja brukar blanda salt å osmos i, inget konstigt me det.. men så idag när ja hade blandat vattnet så var de på tok för kallt för att pyttsa i karet, så ja la i 2 doppvärmare för att förvärma vattnet till samma som i karet. det som hände var att ena värmarn stod på 32 grader:smiley9: , såg ja i efter hand.

när ja sen pyttsade i vattnet så såg det ut som mjölk nästan. va fasén hände??????? det ser ut som om man fått värsta kalkutfällningen av nått slag.. nån som vart me om nått liknande eller vet ifall saltet reagerar så när det överstiger 30 grader..

:död::Död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Jag har funderat mycket på vad det gör att det kommer sådana här utfällningar. Har inte hört någon annan än dig och mig som "lyckats". Har du haft någon teori som du bestämt dig för är den som du tror är.

Du hade varmt varmt vatten. Jag kallt en gång och 25 grader andra gången.

Båda har använd reef crystal.

Om någon undrar jämförelsen finns min fakta i medelande 74 och framåt i denna tråden! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9700&page=5

Tycker det är konstigt!:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som händer har inte så mycket med temp. att göra utan mera med pH. Om du har lägre pH i karet och tillsätter nytt vatten med ett högre pH så får du en utfällning av Kalsium och Magnesiumkarbonat och det lägger sig som ett fint damm över allt men brukar klarna upp på ett dygn. Djuren tycks märkligt nog inte ta någon skada, kanse beroende på att de utfallande salterna inte är reaktiva. När pH återgår till urspunget så löser sig utfällningen igen. Om du är mer intresserad så läs på Gullberg våges lag (i kemiboken) löslighetskonstanten är mycket beroende på pH för olika föreningar. Det är därför vi sänker pH i en kalkreakter med hjälp av kolsyra som det blir när man löser koldioxid i vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft samma problem med Aqua Medics salt de senaste gångerna. Tömmer sumpen och fyller upp med nytt, sedan får det stå och gå med skummaren på ett tag tills det klarnar och Ph + temp är som i huvudkaret. Sedan är det bara att dra igång returpumpen igen.

Men det är konstigt - hade en idé om att de kanske höjt kalciumvärdet eller magnesiumvärdet. Ficke detta fenomen när jag öppnade en ny hink!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvivlar på att detta skulle ha med saltfabrikat att göra, om tempen på vattnet är för låg -så löser saltet dåligt

(lägsta temp varierar dock med olika fabrikat, på grund av nån tillsats)

Däremot så blir troligen saltblandningen mjölkig strax över 30 grader med alla saltmärken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som händer har inte så mycket med temp. att göra utan mera med pH. Om du har lägre pH i karet och tillsätter nytt vatten med ett högre pH så får du en utfällning av Kalsium och Magnesiumkarbonat och det lägger sig som ett fint damm över allt men brukar klarna upp på ett dygn. Djuren tycks märkligt nog inte ta någon skada, kanse beroende på att de utfallande salterna inte är reaktiva. När pH återgår till urspunget så löser sig utfällningen igen. Om du är mer intresserad så läs på Gullberg våges lag (i kemiboken) löslighetskonstanten är mycket beroende på pH för olika föreningar. Det är därför vi sänker pH i en kalkreakter med hjälp av kolsyra som det blir när man löser koldioxid i vatten.

Klockren förklaring!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med JMAONE (låter mycket rimligt och trovärdigt). Har dock inte kunnat läsa på om Gullberg våges lag ännu då mina kemiböcker inte hittades och frächa upp kemikunskapen behöver jag göra! Men jag tänkte söka lite på nätet med hjälp av mib vän Google!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som händer har inte så mycket med temp. att göra utan mera med pH. Om du har lägre pH i karet och tillsätter nytt vatten med ett högre pH så får du en utfällning av Kalsium och Magnesiumkarbonat och det lägger sig som ett fint damm över allt men brukar klarna upp på ett dygn. Djuren tycks märkligt nog inte ta någon skada, kanse beroende på att de utfallande salterna inte är reaktiva. När pH återgår till urspunget så löser sig utfällningen igen. Om du är mer intresserad så läs på Gullberg våges lag (i kemiboken) löslighetskonstanten är mycket beroende på pH för olika föreningar. Det är därför vi sänker pH i en kalkreakter med hjälp av kolsyra som det blir när man löser koldioxid i vatten.

Nja, i mitt fall är detta förmodligen inte förklaringen. Vattnet var mjölkigt redan i tunnan. PH var samma som i huvudkaret (dig mätare). Temperaturen densamma. Men ordentlig genomluftning med skummaren gjorde vattnet klart (att det var skummaren är min teori). Kanske var det co2 från luften i rummet som löste kalken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...

Bumpar denna tråd lite för att se om teorierna är densamma efter 6 år. Har samma problem då jag bytte 20% vatten i förrgår, igår var vattnet klart men nu är det helt mjölkigt. Är det ph balansen som Ingvar beskriver ovan, vilket kändes rimligt, eller finns det några nya rön?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...