Gå till innehåll

Vattenbyte


hobbe_88

Rekommenderade inlägg

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag byter ca 10-20% i veckan. Vattnet som jag sedan häller i , bytes vattnet, har jag blandat till några dagar innan. När man har fått den salthalt i bytesvattnat som man har i karet så brukar det få stå i ett par dagar med en pump i så saltet verkligen har blivit upplöst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök att byta oftare och mindre. Hos mig reagerar många djur negativt någon dag på 5% vattenbyte. Har man glädje av att byta mer än så hinner inte biologin med i vattnet riktigt. Då bör man också ha fördel av att byta till ett större kar. (För att göra sig av med några djur gör man ju inte gärna).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyller en tunna med vatten blandar i salt och kör med en kraftig pump i 2-3 timmar för att lösa upp och lufta vattnet. Har vattnet bra temp har jag använt det när vattnet är klart utan olösta saltpartiklar.

För mig har det fungerat bäst med regelbundna vattenbyten. Jag bytte 10 % i veckan i mitt förra akvarium (240 l) och upplevde det bara som possitivt för djuren. Särskilt hos korallerna.

Stig vilka negtiva effekter får du då du byter vatten? Ett vattenbyte på 5 % är ju inte speciellt stort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör enbart med osmosvatten, både till byten och påfyllning. Jag brukar ha i lite extra calsium i bytesvattnet (och en skvätt i påfyll), så att det kommer upp till ca 430. Salt brukar hålla omkring 390, vilket iofs är ok om man har fish only, you know.

Häll nu bara inte kh buffer samtidigt, så du glömmer dig för då blir det ingen fin blandning... :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det förvånar mig att så många av er inte byter vatten i nån större utsträckning. För mig så är det självklart att byta vatten, det ansamlas ju så mycket föroreningar av foder, avföring osv. Även om det finns massor av fin utrustning för at hålla vattnet rent så är det ju en sluten biotop i ett akvarium.

Jag själv upplever att det inte blir bra om man inte byter vatten regelbundet, fast försämringen kommer inte direkt utan gradvis.

Stig jag tänkte på dina skivanemoner, de är ju de koraller som trivs bra i vatten med lite högre näringshalter har jag för mig.Det är kanske därför som de regerar på vattenbytet.

Jag har också Capanella i mitt akvarium och de har aldrig låtit bli att slå ut. Den är alltid utslagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller fullständigt med Tommy, det är enda gången man har full kontroll på vattnet är när man har nytt vatten. Jag vill likställa det med att göra reset på datorn. Det finns inget bra med gammalt vatten, det enda man man kan var säker på, är att det saknas massa ämnen och är för mycket av andra. Även om du har noll i amoniak, nitrit, nitrat och fosfat, byt vatten och se det som att man tillför ämnen i stället för att ta bort som man traditionellt gjort.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller fullständigt med Tommy, det är enda gången man har full kontroll på vattnet är när man har nytt vatten. Jag vill likställa det med att göra reset på datorn. Det finns inget bra med gammalt vatten, det enda man man kan var säker på, är att det saknas massa ämnen och är för mycket av andra. Även om du har noll i amoniak, nitrit, nitrat och fosfat, byt vatten och se det som att man tillför ämnen i stället för att ta bort som man traditionellt gjort.

/Janne

Japp så har jag oxå alltid resonerat!

Men hur förklarar man att både Lejonkungen och Tedb har fantastiskt fina akvarier,? utan vatten byten eller näst inntill iaf!

//Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många olika sätt att nå framgång inom den här hobbyn. Bara för att en metod fungerar så innebär det ju inte att alla andra metoder är fel... eller att just den metoder skulle fungera i alla kar.

Själv kör jag med mkt vattenbyten numera. Jag tillsätter faktiskt inga spårämnen utan byter bara vatten.... och jag har aldrig haft bättre tillväxt och färg på mina koraller än vad jag har nu.

//Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, ja du lejonkungen det verkar som du å jag kör samma stil. Frågan är varför man inte byter allt vatten hela tiden ?? Nä skoja bara, alla har sin väg till framgång detta sättet funkar för mej och varför försöka laga nåt som inte e trasigt. Kan nämna att Bengt på marinakvariet inte har bytt vatten i sitt på tolv år och det är enormt vackert.

Byta vatten är säkert bra men behövs bevisligen inte så jag tänker inte sätta igång med en sån vana. Fungerar det för någon annan så tycker jag att dom kan fortsätta med det det funkar ju för dom. Men som sagt jag lagar inget som inte e trasigt e nöjd med hur mitt kar ser ut och e inte berädd att hälla ut nåt än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag röstar definitivt för regelbundna vattenbyten,men inte för stora mängder i taget -om det inte är akutbetingat.

Det är ,tycker jag det enklaste sättet att fylla på på mineraler och spårämnen.

Sen är jag övertygad om att om man inte byter vatten i en liten sluten biotop som ett akvarium,så bygger man upp höga värden av sånt som vi inte vill ha i karen-men kanske inte heller testar vattnet för,typ tungmetaller och annat giftigt som lagras.

Men,som dykarn säger,det finns olika sätt....

I mitt fall tycker jag det funkar mycket bättre med regelbundna byten,både i fråga om tillväxt,trivsel och färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr Ted i detta fallet så ljuger han ganska ordentligt.

Men ditt kar är ju ändå ett levande exempel på att det kan funka även utan vattenbyten, mitt kar fungerar bäst med regelbundna vattenbyten, men visst får man sig en funderare när man ser ditt! /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat byta vatten 1 gång i veckan cirka 30-40% och det märks inte någon nämnvärd skillnad mer än att korallerna blänker lite extra precis efter ett byte.

Däremot känner jag mig bättre till mods då jag vet att jag precis har "rensat luften/vattnet" ifrån en del onödigt skit.

Det jag exporterar bort i form av nyttiga ämnen skall man ju få tillbaka med det nya saltet ifall det nu innehåller det som tillverkarna språkar för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste nog inflika att det förmodligen är fler som byter vatten än som inte gör det, och jag tror att jag aldrig läst i mina böcker att man inte ska göra det. Jag byter då och då o har inte märkt något negativt med det snarare tvärtom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dimorb om du byter 40 % vatten i veckan ska du nog sluta titta på korallerna och ta en titt på dej själv i spegeln å fråga dej själv en gång för alla varför du byter över 150 liter saltvatten i veckan. Hehehe nä förlåt men jag var tvungen hehehe skoja bara hoppas du inte tar illa upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste nog inflika att det förmodligen är fler som byter vatten än som inte gör det, och jag tror att jag aldrig läst i mina böcker att man inte ska göra det. Jag byter då och då o har inte märkt något negativt med det snarare tvärtom.

Detta finns att läsa i The Modern Coral Reef Aquarium, Volume 1, av Svein A. Fosså och Alf Jacob Nilsen: "In our aquaria we exchange only about 10% of the water per year. Our experience shows that changing large amounts of water destabilizes the conditions in an aquarium and often stimulates unwanted algae in their growth."

Varför skall man alltid fördöma de som gör på annat sätt än det allmänt accepterade och inte se och ev lära av deras misstag och framgångar. Alla behöver ju inte (åter-) uppfinna hjulet för att se att det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...