Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 2 februari 2013 Dela Postat 2 februari 2013 Gott! Ja, vi har haft samma upplevelse med att de slemmar men ser glada ut efter att ha fått en dos med bubblor. Funkar det så är det ju kanon. Enkelt sätt att "städa" karet lite extra. Kul att du ville testa. / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 2 februari 2013 Dela Postat 2 februari 2013 Hur ofta blåser man på då?Vilken utrustning? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 2 februari 2013 Författare Dela Postat 2 februari 2013 jag har satt en luftpump till streamern (fans insug på seio) sen timer 1minut 2ggr på24h provar jag med nu kommer troligen göra detta permanent i nya systemetmed syrepump tillkomplat på returpumpen sen sätta den programerad på en liten plc så jag kan reglera ner på sekunden hur länge ofta osv så varanan vecka inget alls sedan var tredje 3-4ggr per dag sen nån vecka med 1-2ggr per dag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 2 februari 2013 Dela Postat 2 februari 2013 Letar för full efter tråden och nåt klipp på youtube från ett sådant system. Nån annan som minns att de har sett detta? Kanske till och med kallas för något? MvhDavidMinnet är så där.. Men jag kommer i håg en amerikansk tank som Wrang länkade till för många år sedan. Det var en kille som körde med bottenfilter under sanden som han 3-4 ggr / dygn blåste luft genom. Har för mig att han hadde ett cost to cost breddavlopp och skummaren direkt där efter. den killen hade INTE problem med ditirius avlämningar : Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 2 februari 2013 Dela Postat 2 februari 2013 jag har satt en luftpump till streamern (fans insug på seio) sen timer 1minut 2ggr på24h provar jag med nu kommer troligen göra detta permanent i nya systemetmed syrepump tillkomplat på returpumpen sen sätta den programerad på en liten plc så jag kan reglera ner på sekunden hur länge ofta osv så varanan vecka inget alls sedan var tredje 3-4ggr per dag sen nån vecka med 1-2ggr per dagSmart, att knö on slamgen i streamern lär ju gå vilken man än har.....Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 2 februari 2013 Dela Postat 2 februari 2013 Behöver inte ens luftpump på streamers, sätt en slang mot den så blir det självsug.Ingen aning om hur det ska hjälpa mot detritus ansamling på stenen dock. /sent from phone Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 2 februari 2013 Dela Postat 2 februari 2013 Behöver inte ens luftpump på streamers, sätt en slang mot den så blir det självsug.Ingen aning om hur det ska hjälpa mot detritus ansamling på stenen dock. /sent from phoneDå måste man ha en magnet entil isåfall Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 2 februari 2013 Dela Postat 2 februari 2013 iden är nog att strömmande luftbubblor har högre "friktion" under vatten än just, vatten.Apropå Carlsson surge device.... Jag byggde en sådan för en massa år sedan, lät som en brunstig get - tror t.ex Tunze nano-wavebox är ett betydligt bättre alternativ. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 2 februari 2013 Dela Postat 2 februari 2013 jag kör nu 3ggr/24h och ser bara posetivt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 2 februari 2013 Dela Postat 2 februari 2013 Alltså vågmaskiner är väl inte samma sak som att blåsa luft i vattnet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 2 februari 2013 Dela Postat 2 februari 2013 Nä, det har jag aldrig påstått heller Men det pratades om Bruce Carlsons SD - i termer om att spola bort detrius - det var därför jag drog in vågmaskinen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 2 februari 2013 Dela Postat 2 februari 2013 Jo, det förstod jag, men frågan var hur dem kom på tal som alternativ till luften? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 3 februari 2013 Författare Dela Postat 3 februari 2013 än sålänge bara positivt här sanden blir vitare hysterixen ser väldigt nöjd ut. skummar väldigt mycket mer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 3 februari 2013 Dela Postat 3 februari 2013 Spännande tråd det här! Några bilder/videos så blir den än bättre Skulle detta fungera med Tunze streamers? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 3 februari 2013 Dela Postat 3 februari 2013 Jo, det förstod jag, men frågan var hur dem kom på tal som alternativ till luften?Om man bläddrar lite längre upp i tråden så var det någon som frågade hur en sån fungerar. Och det kom några svar på det, kan ha en viss inverkan på att den diskussionen kom upp.Åter till ämnet:Ni som nu kört med luft några dagar, hur upplever ni det med saltstänk?//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 3 februari 2013 Författare Dela Postat 3 februari 2013 yterst lite stänk har man sarg är det ingen fara i mitt tycke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 3 februari 2013 Dela Postat 3 februari 2013 OBS ingen ny ideMinnet är så där.. Men jag kommer i håg en amerikansk tank som Wrang länkade till för många år sedan. Det var en kille som körde med bottenfilter under sanden som han 3-4 ggr / dygn blåste luft genom. Har för mig att han hadde ett cost to cost breddavlopp och skummaren direkt där efter. den killen hade INTE problem med ditirius avlämningar :Jag har nu letat i mina gömmor men hittar ej det du menar. Ett halvcylinder akvarium å så körde han in massa massa luft några gånger per dag för att korallerna skulle "slemma" å så sätt bli av med ev skit samtidigt som all skit fastnade på bubblorna innan de åkte ut i ytavrinningenhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42602-Kommer-n%E5n-ih%E5g-detta-akvariet-Halvcylinder-med-massa-luftbubblor&highlight=halvcylinder Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 3 februari 2013 Dela Postat 3 februari 2013 Det var det karet jag tänkte på! Han körde luft från botten och upp så att hela karet var helt mjölkvitt om jag minns rätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 3 februari 2013 Dela Postat 3 februari 2013 Ja just det. Vill minnas han körde typ 50ggr volymen i cirkulation samtidigt med luften.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 3 februari 2013 Dela Postat 3 februari 2013 Hehe.. Vi gamlingar söker febrilt i minnet.Kom i håg att diskussionen gick om det var ok för fiskarna med så mycket bubblor. Svaret blev typ, Ja det är ok då det blir mycket bubblor då vågor slår in över revet i bland. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hawkmoon Postat 3 februari 2013 Dela Postat 3 februari 2013 Intressant läsning, speciellt när så många tycker att microbubblor från skummaren stökar till det Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 3 februari 2013 Författare Dela Postat 3 februari 2013 OBS ingen ny ideJag har nu letat i mina gömmor men hittar ej det du menar. Ett halvcylinder akvarium å så körde han in massa massa luft några gånger per dag för att korallerna skulle "slemma" å så sätt bli av med ev skit samtidigt som all skit fastnade på bubblorna innan de åkte ut i ytavrinningennä trode jag tänkt till ordentligt men är ingen ny ide men dock en ide Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 3 februari 2013 Dela Postat 3 februari 2013 Vill man få bubblor i karet så är det bara att köpa en till stremmer och sätta den nån cm från ytan, sen ställer man in till den bara. Klart! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phrusher Postat 4 februari 2013 Dela Postat 4 februari 2013 OBS ingen ny ideJag har nu letat i mina gömmor men hittar ej det du menar. Ett halvcylinder akvarium å så körde han in massa massa luft några gånger per dag för att korallerna skulle "slemma" å så sätt bli av med ev skit samtidigt som all skit fastnade på bubblorna innan de åkte ut i ytavrinningenKan det vara det här du tänker på? http://www.reefland.com/2012/07/reeflections-a-three-foot-square-challenge/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 4 februari 2013 Dela Postat 4 februari 2013 Absolut. Tack för hjälpen!!/Christian"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.