Gå till innehåll

en ny ide !!!


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

jag har satt en luftpump till streamern (fans insug på seio) sen timer 1minut 2ggr på24h provar jag med nu kommer troligen göra detta permanent i nya systemetmed syrepump tillkomplat på returpumpen sen sätta den programerad på en liten plc så jag kan reglera ner på sekunden hur länge ofta osv så varanan vecka inget alls sedan var tredje 3-4ggr per dag sen nån vecka med 1-2ggr per dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letar för full efter tråden och nåt klipp på youtube från ett sådant system. Nån annan som minns att de har sett detta? Kanske till och med kallas för något?

Mvh

David

Minnet är så där.. Men jag kommer i håg en amerikansk tank som Wrang länkade till för många år sedan. Det var en kille som körde med bottenfilter under sanden som han 3-4 ggr / dygn blåste luft genom. Har för mig att han hadde ett cost to cost breddavlopp och skummaren direkt där efter. den killen hade INTE problem med ditirius avlämningar :
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har satt en luftpump till streamern (fans insug på seio) sen timer 1minut 2ggr på24h provar jag med nu kommer troligen göra detta permanent i nya systemetmed syrepump tillkomplat på returpumpen sen sätta den programerad på en liten plc så jag kan reglera ner på sekunden hur länge ofta osv så varanan vecka inget alls sedan var tredje 3-4ggr per dag sen nån vecka med 1-2ggr per dag

Smart, att knö on slamgen i streamern lär ju gå vilken man än har.....

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

iden är nog att strömmande luftbubblor har högre "friktion" under vatten än just, vatten.

Apropå Carlsson surge device.... Jag byggde en sådan för en massa år sedan, lät som en brunstig get :) - tror t.ex Tunze nano-wavebox är ett betydligt bättre alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det förstod jag, men frågan var hur dem kom på tal som alternativ till luften?

Om man bläddrar lite längre upp i tråden så var det någon som frågade hur en sån fungerar. Och det kom några svar på det, kan ha en viss inverkan på att den diskussionen kom upp.

Åter till ämnet:

Ni som nu kört med luft några dagar, hur upplever ni det med saltstänk?

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OBS ingen ny ide

Minnet är så där.. Men jag kommer i håg en amerikansk tank som Wrang länkade till för många år sedan. Det var en kille som körde med bottenfilter under sanden som han 3-4 ggr / dygn blåste luft genom. Har för mig att han hadde ett cost to cost breddavlopp och skummaren direkt där efter. den killen hade INTE problem med ditirius avlämningar :

Jag har nu letat i mina gömmor men hittar ej det du menar. Ett halvcylinder akvarium å så körde han in massa massa luft några gånger per dag för att korallerna skulle "slemma" å så sätt bli av med ev skit samtidigt som all skit fastnade på bubblorna innan de åkte ut i ytavrinningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OBS ingen ny ide

Jag har nu letat i mina gömmor men hittar ej det du menar. Ett halvcylinder akvarium å så körde han in massa massa luft några gånger per dag för att korallerna skulle "slemma" å så sätt bli av med ev skit samtidigt som all skit fastnade på bubblorna innan de åkte ut i ytavrinningen

nä trode jag tänkt till ordentligt men är ingen ny ide men dock en ide :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OBS ingen ny ide

Jag har nu letat i mina gömmor men hittar ej det du menar. Ett halvcylinder akvarium å så körde han in massa massa luft några gånger per dag för att korallerna skulle "slemma" å så sätt bli av med ev skit samtidigt som all skit fastnade på bubblorna innan de åkte ut i ytavrinningen

Kan det vara det här du tänker på? http://www.reefland.com/2012/07/reeflections-a-three-foot-square-challenge/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...