Gå till innehåll

Rengöring Döda Koraller


PeterG

Rekommenderade inlägg

Köpte nyligen några stora korallskelett i en affär,

Ett kritvitt (såg rent ut) lade jag i saltvatten i en plast tunna där fick den gå i två veckor,

testade nitrit / nitrat , det blev jätterött ,färgen fanns inte ens med på färgskalan.

Hur gör man för att få bort allt dött som troligtvis finns kvar i stenen ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om stenen är död så skulle jag välja att laka ut i den i osmos vatten under några veckor, med vattenbyte kanske 2 gånger per vecka. Finns ju ingen anledning att slösa salt på det. Ett första bad i klorin några dagar bör ta död på allt samt få stenen vit och fin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från den tiden när skelett var vad man hade - Två veckor i en tunna med kranvatten, några vattenbyten under tiden. Därefter kokning minst en halvtimme, sen åter i kranvatten, en till två veckor tills vattnet är absolut rent och klart, blir det inte det, koka igen. Så torkning följt av lackning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte nyligen några stora korallskelett i en affär,

Ett kritvitt (såg rent ut) lade jag i saltvatten i en plast tunna där fick den gå i två veckor,

testade nitrit / nitrat , det blev jätterött ,färgen fanns inte ens med på färgskalan.

Hur gör man för att få bort allt dött som troligtvis finns kvar i stenen ??

Vad testade du med?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner tyvärr inte till dessa tester. Du skriver nitrit / nitrat - är det samma test eller? Kan du ta ett foto på förpackningen och helst på manualen. Jag tvivlar på att det visar rätt. nitrit 7 nitrat är inget som finns som förening i de döda stenarna. I så fall måste det vara organiskt material som brytit ner till ammonium och sedan till nitrit.

Gör som Kjelle säger och tvätta med kaustiksoda (NaOH - natriumhydroxid). Skölj några gånger i sötvatten (2 - 3 dagar med vattenbyte varje dag om du skall vara överförsiktig - under rinnande vatten fungerar görbra också)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för råden .

Det är nog döda polyper eller liknande i korallskeletten.

Provar med Kaustiksoda , klorin o vattenbyten.

Har känt mig osäker på testet så jag slänger det och köper ett nytt i morgon ,

typ Salifert eller något känt märke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@PeterG

Hittade ett kostnadsfritt "recept" på rengöring av korallskelett i en gammal bok från 1968.

Där rekommenderas att lägga korallskeletten i vattenledningsvatten i minst fjorton dagar. Under den tiden byter man ut vattnet några gånger.

Sedan kokar man man korallskeletten i minst 30 minuter.

Efter det lägger man åter korallskeletten i vattenledningsvatten i åtta till fjorton dagar, och först när vattnet förblir absolut rent och klart är korallerna färdiga. Om inte så måste kokningen upprepas tills detta blir fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle definitivt inte koka korallskelett inomhus. Alla koraller innehåller gifter (annars skulle de direkt bli överväxta av alger) och kokar man vävnaden kommer de att avges till luften. En del av gifterna är farliga för människor men vem vet vilka koraller som har dem?

Det finns några dramatiska förgiftningsfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@PeterG

Hittade ett kostnadsfritt "recept" på rengöring av korallskelett i en gammal bok från 1968.

Där rekommenderas att lägga korallskeletten i vattenledningsvatten i minst fjorton dagar. Under den tiden byter man ut vattnet några gånger.

Sedan kokar man man korallskeletten i minst 30 minuter.

Efter det lägger man åter korallskeletten i vattenledningsvatten i åtta till fjorton dagar, och först när vattnet förblir absolut rent och klart är korallerna färdiga. Om inte så måste kokningen upprepas tills detta blir fallet.

Fast jag var ju först med att plocka ner Eggers ur bokhyllan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken till att inte använda klorin är att det är ett kraftigt oxiderande ämne som vid kontakt med organiskt material bildar klororganiska föreningar. dessa är fettlösliga och går därför in i kretsloppet och anrikas i olika organismer. Risken att du inte sköljer bort allt klororganiskt material är stor och då har du detta i ditt biosystem. Väteperoxid och ozon verkar på samma sätt som klorin men dess restprodukter är bara koldioxid och vatten - går därför utmärkt att använda.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft lyckade resultat med klorin med fulalger på växter...växterna överlevde men inte algerna!jag har gjort grundliga rengöringar med klorin i sötvattenssystem...just att skölja väl är en förutsättning...men men vad vet jag?Att ge sig på döda ting med klorin anser jag riskfritt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft lyckade resultat med klorin med fulalger på växter...växterna överlevde men inte algerna!jag har gjort grundliga rengöringar med klorin i sötvattenssystem...just att skölja väl är en förutsättning...men men vad vet jag?Att ge sig på döda ting med klorin anser jag riskfritt!

Du har mycket sunda idéer för det mesta men klorin skulle jag hålla mig borta från både i salt och sött. Klorin + organiskt material - klororganiska ämnen. Sådana skador ser du inte normalt - de bara anrikas. Gör en sök på M-74 så får du se. Väteperoxid är lika bra effekt med och ofarligt vad gäller bioackumulation.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför var min första tanke med.

Men förövrigt så borde väteperoxid fungera, jägarna använder det när dom rengör rådjurs-skallar för att hänga på väggen.

Vet inte om det funkar på korallskelett, men finns säkert någon guru som har koll på det.

Det lämnar inga rester i form av farliga kemikalier heller.

Dock är VP vassa grejjer så det ska hanteras MYCKET varsamt med stor respekt.

Helt andra koncentrationer vi snackar här, men det ger ändå en bild av potensen i produkten.

En intressant PDF i ämnet, från sidan 8 är det intressant.

http://www.ssg.se/PageFiles/5559/StoraEnsoSkoghall%20-%20Jan_Frisack.pdf

Det ska finnas en video någonstans när tanken skjuter i luften men har inte lyckats få tag på den.

Sorry för OT dravlet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...