Gå till innehåll

Chelmon Rostratus matningshjälp! (tacksam för snabbt svar)


harrgustav98

Rekommenderade inlägg

Svårt att svara på exakt varför den inte äter, men svält/stress är väl de vanligaste anledningarna. Prova mata med mindre mat som cyclops,lobster eggs etc det kan vara lönt att kläcka artemia ägg och mata fisken för att få igång aptiten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har den tagit artemia och mysis tidigare?

För att få igång min rostratus tog jag ett vanlig musselskal som jag gjorde rent noggrant och borrade två hål i ena skalhalvan sedan lade jag i frysta artemiakuber i musslan och stängde den med små gummisnoddar och lade musslan på botten, rostratusen var där tämligen omgående, nyfiken som den var hittade den hålen och käkade upp innehållet, nu tar den artemia och mysis direkt från min pincett när jag matar fiskarna, kan vara värt att prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är ganska svåra fiskar. Är det så att den blir mobbad eller utkonkurerad om maten ?

Har du ett karantäns akvarie tillgängligt ?

Oavsett hade jag försökt börja kläcka lite artemia så fort som möjligt, så att om den inte dör inom 24h har du möjlighet att ge den lite mat.

Angående sjukdom är det svårt att svara på utan information om din akvariesituation.På dig låter det lite som att det verkar rätt akut så skriv gärna kort vilka faktorer du tror kan ha varit påverkande bild/video brukar också kunna underlätta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att den matvägrar verkar inte vara brist på mat, utan den verkar ha blivit sjuk. Det kan vara pga svält/näringsbrist/stress/parasit/svamp/cyanid eller annan giftfångst metod,

alternativt förgiftning i karet eller dåliga vattenvärden etc etc.. är väldigt många saker som kan göra att de slutar äta. Så antagligen för att få honom att få tillbaka aptiten måste man lösa problemet som gjort att han matvägrat. Det är väldigt svårt att säga vad det är utan bild, information eller historik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Desverre är detta problem välkänt :( slang typ luft slang en spruta tex 5ml hummerägg sug upp i slangen och spruta sakta framför fisken viktigt att du ej stressar den. Har har haft väldigt mycket pinsetfiskar av alla olika slag och jag rekomenderar inte vuxenartemia till dem för lite näring cyclops små krill hummerägg bosmider brukar fungera. Man kan ha snäckskal med små hål i så brukar dem pika fram käket även sådana gröna saker man har mask i när man fiskar som bete brukar fungera. Foderdjuret bör helst inte vara större en näbben "munnen" är bred. Om den magrat av mycket är det mycket svårt att få fart på dem. Hoppas den repar sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara en sak som jag är säker på att detta inte kommer ifrån och det är vattenvärdena för dem är bra. Verkar inte heller vara parasiter för jag har en putsarräka som brukar putsa honom. Har inte möjlighet att ta en bild tills imorgon runt halv tre så försöker berätta hur det ser ut så länge. Den är bakom stenarna och väldigt långt ner vid botten men såfort det kommer en rörelse utanför karet kommer han fram och kikar efter vad som händer. Han är som sagt lite blekare i färgerna och väldigt smal men han simmar ganska mycket såfort det kommer en rörelse utifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tarmparasiter hittar inte putsarräkan.

Du har fått bra tips redan testa med dom.

Rör med hål fungerade inte hos mig, den tittade inte ens åt det hållet.

Mängder med smått foder är a och o till pincetter.

Du kan även testa att hälla i nykläckt artemia med pumpar avstängda så han hinner ta dom.

Det optimala är väl en artemiakläckre som levererar artemia i karet vartefter det kläcks.

Dom behöver naturligtvis mer än bara nykläckt artemia.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spekulerar lite nu meeen....

Om han ätit förut med aptit men nu tvärt slutat kan det nog vara någon tarmparasit? Om han ätit under 2 månader utan att ha gått upp i vikt något måste det ju vara någon sjukdom/parasit den har som gör att den inte kan uppta maten..?

Vitlök hade jag provat i denna situation, det kanske inte botar men vitlök kan ju stärka fiskens immunförsvar och är det någon parasit den har i kroppen kan man ju hoppas att den inte gillar vitlök.. (långsökt jag vet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja just det, marinera i vitlök glömde jag tipsa om. Det brukar trigga smaklökarna hos dom flesta fiskar. Det kan eventuellt hjälpa mot tarmparasiter, vet inte om det finns något dokumenterat om det, i vilket fall så stärker det immunförsvaret.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har jag nog känslan av att det är såhär det blir med 97% av alla chelmon inom ett halvår...:(

Väldigt många av dessa fiskar dör som sagt inom första halvåret. Personligen tycker jag inte det är en fisk vi borde ha i hobbyn i dagsläget då den klarar sig så dåligt. Finns andra pincettfiskar som har mycket bättre odds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja hade nog tagit bort den. Rum att den magrat av massor och är klen så stressen vid medicin håvnkng rum att det är just en art som man sällan klarar. Dem blir mycket lätt stressade och har ofta parasiter. Den jag hade levde ca 2år. Sedan ett stort parasitangrepp dog fort efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...