Gå till innehåll

Fiskarna dåliga av korallim?


Rekommenderade inlägg

klart att det står så det läste jag också men uppfattar inte det som så allvarligt det faktiskt höll på att bli och tydligen har blivit för många. Jag kan bara prata utifrån vad jag tycker och har upplevt. Med tanke på vad jag upplevt av limmet så tänker jag inte använda det mer för vill inte riskera att ha ihjäl mina fiskar pga av ett lim. Nu är jag bara glad att mina fiskar lever. Ena clownen har något vitt på sidan men annars verkar alla må bra just nu iaf. Efter detta är det kanske inte så konstigt att man gärna byter limmet mot något annat, kankse det någon länkade till tidigare i tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta hände mig igår. Limmade koraller med sån där massa (två olika som man knådar ihop). Jag använde mycket och det blev rejält grumligt i akvariet. Allt utom räkorna höll på att stryka med. Panikvattenbyte och i med en extra pump riktad mot ytan då allt syre försvann. Min stora ocellaris låg på botten i några timmar och var rejält medtagen resten av kvällen, kämpade hårt med simmet för att inte sjunka. På morgonen hittade jag honom på golvet. Tog han livet av sig?

Resten av den massan slängde jag direkt. :'(

Extra tråkigt var det att den första kulle clownyngel tydlige just kläckts, dom simmade runt på bottnen som tokar dom stackarna. Idag är dom borta.

Även andra djur som jag aldrig ser var framme, spindelsjöstjärnor etc. Dom kämpade för livet dom också.

En sjöstjärna försökte ta sig ur akvariet men däckade ihop när den va uppe vid ytan och föll ner på bottnen och låg på rygg.

Dom andra fiskarna visade också stora tecken på att dom mådde pyton. Jag är glad att dom överlevde.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jag gjorde det jag också med den degen man knådar igår. CoraFix från Grotech.. Delade min Euphylia och gjorde 2 st rejäla fragg stenar av det..

Tog halva burkarna.. Har inte märkt något alls i mitt kar.. Har ju iofs drygt 850L i mitt system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

allt måste göras med försiktighet och inte överdosera. nu vet jag inte om du har gjort det, utan detta är ett antagande.

tror inte heller det blir så lyckat om du häller i ½ liter med bakterier på en gång i ditt kar, fast de är gjorda för akvariebruk!

har använt detta lim i snart 5år och har aldrig upplevt något problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

allt måste göras med försiktighet och inte överdosera. nu vet jag inte om du har gjort det, utan detta är ett antagande.

tror inte heller det blir så lyckat om du häller i ½ liter med bakterier på en gång i ditt kar, fast de är gjorda för akvariebruk!

har använt detta lim i snart 5år och har aldrig upplevt något problem.

Misstänker att det har med att det är ett så litet kar, dessa brukar ha lite sämre cirkulation / skummare än när man köpt sig ett större och brukar köra på ordentligt istället för det som följer med de färdiga paketen.

Använde som sagt tidigare en hel sticka på under 24timmar i mitt gamla kar när jag limmade ihop LS, inga fiskar eller koraller såg ledsna ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde du ett vattenbyte igår? Jag hade blandad vatten och salt noga idag igen och gjort ett stort vattenbyte om fiskarna fortfarande mådde dåligt för att vara helt säker på att allt är borta. Sen efter det försöka att inte stressa fiskarna mer.

Clowner har väl ett slem på sig just för att kunna tåla anemoner(?) Det är kanske det slemmet som tagit lite stryk och blivit vitt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde du ett vattenbyte igår? Jag hade blandad vatten och salt noga idag igen och gjort ett stort vattenbyte om fiskarna fortfarande mådde dåligt för att vara helt säker på att allt är borta. Sen efter det försöka att inte stressa fiskarna mer.

Clowner har väl ett slem på sig just för att kunna tåla anemoner(?) Det är kanske det slemmet som tagit lite stryk och blivit vitt?

Ja så kan det nog vara, nu när du säger det va en av dom lite svårfångad med håven så möjligt att han blev lite skavd i håven eller nåt. Vattenbytet blev innan idag ca 20% samt i med 100g kol. Blandade i all stress igår saltet (nytt märke) alldeles för salt så har justerat det idag(innan jag hällde i det). Clownerna går fortfarande i lilla men ska släppa över dom imorgon. Tror jag väntar och ser hur det tar sig om jag behöver byta mer vatten. Blennin åt och var pigg här nu för nån timme sen så det va kul att se :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

denna fick jag tips om att den inte luktade eller damma..

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=473

men samtidigt så sa dom iprincip att ju snabbare det torkar ju sämmre vid häftförmåga

har en sådan tub hemma men har tyvärr inte behöft andvända ännu

Har prövat det i min brors 12l akvarium med dåligt tesultat. Limmer fäster inte så bra och tar lång tid på sig att stelna.

Jag själv har också ett 12l akvarium av samma märke med samma pump belysning och allt. Jag kör med DDs korallim och det har aldrig hänt nått med det. Fäster bra och stelnar fint utan problem.

Nu när det bara är 12 l så blir ju allt rätt konsentrerat så det är ju som att be om problem i karet om man limmar..

Men med DDs limm funkade det fint. Limmade senast igår rätt många fragar i brors kar med.

Men ni som har små kar kan ju lika bra byta 50% när ni har limmat klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Sån här har jag använt, med tveksamt resultat. Fick också problem med "clouds" (mjölkighet) i vattnet, och fiskarna blev påtagligt hängiga. Tog flera dagar att få ordning på det. Men... kan ha varit mitt fel då jag använde alldeles för mkt för första fraggen. Den andra var mer lagom och den tredje perfekt. Fortsättningsvis skall jag ha ung 1/4 så mkt som jag hade första ggn. Problemet är att så fort leran kommer i kontakt med vatten så krävs bara minimal beröring för att den ska mjölka sig...

post-6800-14468928851368_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sån här har jag använt, med tveksamt resultat. Fick också problem med "clouds" (mjölkighet) i vattnet, och fiskarna blev påtagligt hängiga. Tog flera dagar att få ordning på det. Men... kan ha varit mitt fel då jag använde alldeles för mkt för första fraggen. Den andra var mer lagom och den tredje perfekt. Fortsättningsvis skall jag ha ung 1/4 så mkt som jag hade första ggn. Problemet är att så fort leran kommer i kontakt med vatten så krävs bara minimal beröring för att den ska mjölka sig...

[ATTACH=CONFIG]93345[/ATTACH]

Jag brukar använda det med, fast jag "mjölkar av" det under kranen, även fast jag inte sett någons skillnad invånarna när jag användt det.

//Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar använda det med, fast jag "mjölkar av" det under kranen, även fast jag inte sett någons skillnad invånarna när jag användt det.

Jag gör samma sak. Antigen under kran eller så knådar jag degen i en burk med lite osmosvatten, innan jag fäster korallen. Det brukar ta bort de mesta av de "mjölkiga".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det limmet vi har också, höll på att ta död på alla fiskar i karet. Är just dammet som blir som är farligt för djuren. Jag limmade med det igen efter det, men tog ur lite vatten och stenen jag skulle limma på och limmade i en balja jämte. Jag vågar personligen själv inte använda mycket av det direkt i karet längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...