Gå till innehåll

Alginvasion, köpte fosfatremover - men INGEN fosfat!


Torreador

Rekommenderade inlägg

Nu behöver jag hjälp!

Jag har ett 20 liters aquael där det bor 1 boxarräka, 1 eremitkräfta och två sniglar med snabel som jag inte vet vad de heter. (samt 2 kg levande sten).

Jag reste bort en vecka och lämnade karet till dottern. Hon matade ingenting under veckan men fortsatte med samma vattenbyten som jag gör, 1 liter om dagen plus fylla på det som dunstar (ca 5 dl om dagen, det låter mycket men så är det).

När jag kom hem såg karet ut så här:

post-5639-14468928574603_thumb.jpg

Helt fullt med brungröna alger överalllt. jag har försökt att plocka bort lite för hand men det är svårt tycker jag. Kanske om jag kan suga upp men då blir det ett 50% vattenbyte minst eftersom det är så lite vatten i karet. Jag vet inte om de lossnar om man suger heller?

Idag var jag i zooaffären och köpte lite nya invånare, en gobiodon okinawae, två st sexyshrimp och två st turbosnäckor. (det följde med 2 st clowner när jag köpte karet i december men jag vill inte ha clowner i ett så litet kar så jag bytte mot dessa tre i stället).

Då bad jag om råd med algerna och köpte sedan den han rekommenderade. En flaska med NO3:PO4-X Biological nitrate and phosphate reducer från Red Sea.

När jag kom hem läste jag lite mer på paketen och gjorde sedan ett vattentest.

Både Nitrat och Phosfat ligger på 0,0!!!!

(KH 7,8 PH 8,1 och salt 0,025. Temp 26,5 grader.)

Behöver jag verkligen en phosfatremover då??

Eller vad är det som gör att algerna exploderat så?

Och vad ska jag göra?

post-5639-14468928574455_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp en sjöhare=)

KÖP INTE EN SJÖHARE FÖR ETT 20L kar! kommer äta upp alla alger på 2 timmar sen sitter du där med ett av de glupsaske djuren som finns.

Anledningen till att du inte kan mäta fosfat är att allt ditt fosfat är uppbundet i dina alger, direkt när nytt fosfat kommer i karet så absorberas det av algerna.

Flaskhalsen till varför algerna inte växer mer är altså fosfaten.

Plocka bort algerna för hand, ha i liiite fosfat remover (i ett så litet kar borde du egentligen klara dig med vattenbyten sålänge du inte slarvar).

Köp sedan en eller två eremiter/sniglar så håller de sedan nere algerna för gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd, jag hann googla på sjöhare och de såg allt bra coola ut ;-) Men tack för tipset, då blir det ingen sådan.

Jag ska försöka suga bort så mycket alger jag kan utan att suga in några andra små invånare.

Vattenbyte gör jag varje dag, 1 liter. Fyller på med dunstat vatten också, brukar vara 4-5 dl varje dag så 1,5 liter nytt vatten kommer ju i varje dag. Jag slarvar inte.

Nu har jag 1 eremit, 2 turbosnäckor och 2 snäckor med snabel (vet inte ens vad de äter...).

Men jag testar fosfatremovern då och hoppas att det hjäper.

Jag läste någonstans att det funkar lika bra med vodka.... ????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med greger, ditt kar är så litet att du skulle kunna krasha det väldigt lätt. om jag var du (har ett 13l nano själv) använd inga kemiska medel i den, stora vattenbyten är så mycket bättre.

Förövrigt är 5liter i veckan bättre än 1liter dagligen, du håller en lägre näringsnivå om du gör det så. då du med dina små vattenbyten byter ut en hel del vatten som bara är 1 dag gammalt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där greger skriver är mycket viktigt, för det är en kolkälla du har köpt. Det är svårt att hantera för en nybörjare och dessutom har du ingen skummare så den kommer inte ge dig någon som helst glädje. Lämna tillbaka den. Köp lite fosfat absorberare eller så om du ska ha fosfat borttagare men jag tycker som de andra att det är bättre att byta vatten. Stig har fosfat absorberare och kan lära dig hur du ska använda det om du vill gå den vägen. Men som sagt, byt vatten hellre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då gör jag så! Jag ska göra ett vattenbyte på 5 liter i morgon och försöka få bort så mycket jag kan av algerna manuellt. Sedan gör jag 5 liter i veckan, allt på en gång istället för 1 liter om dagen så får vi se om det ger med sig.

TACK för er hjälp! Ni är amazing <3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, en sak till... För ett tag sedan hade jag en strumpa med aktivt kol hängande i karet för en snigel hade dött och jag misstänkte förgiftning av vattnet då alla mina tre fiskar dog samma natt. Men för 3 veckor sedan tog jag bort kolstrumpan.

Men är det kanske bra att ha en sådan i karet alltid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker mig skymta en doppvärmare i bakgrunden. Det kan inte vara så att alla fiskarna dog för att doppvärmaren dragit upp temmpen i karet till 40 grader någon natt.

Doppvärmare är som bekant notoriskt opålitliga och med en vattenvolym på 20 liter så räcker det antagligen att den är på några minuter för länge för att tempen skall dra iväg.

Dina alger skulle jag bekämpa med fosfatremover i en strumpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du ingen skummare kan det varit pga syrebrist fiskarna dog, om något dör i karet är det viktigt att du snabbt får ut det annars startar det lite av en kedjereaktion med saker som bryter ner.

Var det en stor snigel så kan det ha varit fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...