Gå till innehåll

bekämpning av bubbelalger


hbgot

Rekommenderade inlägg

Hej!

Ett bra tips är att endast suga ut / ta bort dem i samband med vattenbyte. När jag hade problem så försökte jag pilla bort dem med vattenbytarslangen, för att minimera risken av att de släpper ut sporer i akvariet när de spricker.

Har hört att Mithraxkrabbor kan äta dem samt kaninfisk.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vi har visat tidigare så är det delvis en myt att bubbelalger sprider sporer när de krossas. För att det skall ske måste bubbelalgen redan vara "dräktig" och då är det bara fråga om några dagar innan den släpper oavsett om de krossas eller inte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om sporerna som de kan släppa delvis är en myt så tror jag att det kan vara bra att ta bort dem vid vattenbyte. Om man skrapar bort små bubblor så kan de fara runt och sätta sig på andra ställen samt knoppa av sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, bara att vara ihärdig när man ser att de ploppar upp och man behöver inte vara rädd att de spricker när man tar bort dem, jag plockar dem när jag ser dem, jag har en lång gripklo som jag lirkar loss dem med, det stressar inte invånarna och de är inte längre något störande problem, värre är det med min ökande cyanoexplosion som är min största utmaning just nu men skam den som ger sig -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, bara att vara ihärdig när man ser att de ploppar upp och man behöver inte vara rädd att de spricker när man tar bort dem, jag plockar dem när jag ser dem, jag har en lång gripklo som jag lirkar loss dem med, det stressar inte invånarna och de är inte längre något störande problem, värre är det med min ökande cyanoexplosion som är min största utmaning just nu men skam den som ger sig -dans

Rengör ni "sand" botten? läste 87 sidor på thereeftank om att krosset samlar på sig fosfaten för att sedan släppa den och ge dessa problem med cyano men det är ju deras uppfattning.

87 sidor med diskussion om tjock kross botten lr ingen alls typ.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag gör inte rent gruset, jag har stjöstjärnor och sjöborrar som bökar runt i gruset, men nu vid cyanoangreppet suger jag ur det mesta av cyanot vid VB samt att jag ökat cirkulationen och dragit ner på belysningen samt försöker hitta balansen mellan fosfat och nitrat, drömgränsen för mig ligger på 0,03 fosfat samt 3 i nitrat då jag bara kör mjukisar och euphyllia (lps).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, vad binder fosfat för jag vet bara det jag läst mig till och ja jag är nybörjare också.

Nu skriver jag bara vad jag har läst mig till på thereeftank om detta. Och de skriver att DSB tar emot fosfaten till en viss gräns sedan släpper den tillbaka detta i vattnet, och vad medlemmarna skrev så tog de bara i typ ett hörne och filtera med sin hävert. Om man tar allt på en gång så går det åt pipan. Men om krosset är vitt och fint hela vägen igenom så skall ni strunta i vad jag skriver. Men de bilderna man såg där botten var gråsvart för att sedan de sista 2-4cm mot "ytan" gå mot vitt så hade de problem enligt dem själva. Och då var det bara att vara försiktig när de filtera krosset.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Alla kaninfiskar har giftiga taggar på ryggen ja. Inte dödligt giftig normalt sett men det kan nog göra nog så ont och bör behandlas med minst värmekur. Jag tror det finns mer info i forumet om saken, läs gärna på mer om du är sugen på en kaninfisk. Kaninfiskar attackerar aldrig med dessa taggar dock utan det brukar vara olyckshändelser när man blir stucken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...