Gå till innehåll

Clown lek på G!


Vitamin

Rekommenderade inlägg

Mina Clowner leker just nu, jag gick precis förbi mitt kar & såg att min stora anemon hade dragit ihop sig, så jag tänkte ta en titt vad den sysslade med. Då ser jag att mina Clowner har lagt ägg. Det är flera hundra och hanen befruktar snäll efter att honan gjort sitt… Skitcoolt!

post-955-1446891214102_thumb.jpg

post-955-14468912141099_thumb.jpg

post-955-14468912141167_thumb.jpg

post-955-14468912141257_thumb.jpg

post-955-14468912141322_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt sanslöst, dom har nu lekt i över 3 timmar, men nu verkar det vara klart. Det är många små "hängande" ägg. Ser inte alls ut som dom ägg sötvattensfiskar lägger.

Vad skall jag göra nu. Jag vill såklart ha ett gäng av kullen, ska jag dra upp dom artificiellt? Eller strunta i dom & hoppas på det bästa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dom väl börjat leka så leker dom igen. Kanske har samma beteende som scalarer (sötvatten) att 1:a lekarna går till spillo men sedan tar de han om sina egna med våld

Så min tanke låt dom vara i karet å se hur det ter sig.

Vad är det för anemon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownerna lyckades med att få min jättestora "Stichodactyla haddoni" att dra ihop sig som en liten boll under tiden dom lekte. Dom har lagt äggen på ett sådan ställe så när anemonen är fullstor täcker den stenen där äggen finns. Anemonen är ungefär 45 cm stor på dagen & 30-35 cm på kvällen.

Alla ägg finns kvar nu på morgonen, jag satte en nattlampa över karet där äggen är igår. Jag tror jag kommer att låta naturen ha sin gång så jag låter dom vara nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownerna lyckades med att få min jättestora "Stichodactyla haddoni" att dra ihop sig som en liten boll under tiden dom lekte. Dom har lagt äggen på ett sådan ställe så när anemonen är fullstor täcker den stenen där äggen finns. Anemonen är ungefär 45 cm stor på dagen & 30-35 cm på kvällen.

Ja jag hadde en sådanhär anemon sålde den då den började ta fiskar för mig både en Pilotfisk, drakfisk och att den blev så stor å flyttade sig en massa sissta tiden trotts att man ej gjort nått med karet.

Har den tagit nått för dig eller har clownerna den som sitt revir. Hadde 2st Sebae clowner innan å då kom ingen annan fisk imot och allt var lungt å fridfullt. Kanske kan vara så att denna "aggresiva" anemon behöver en guardian Angel övervakare :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange
Tack! Det hoppas jag också. Finns det ingen här som fått yngel från Clowner i sitt "huvudkar" & lykats dra upp dom?

Jodå, jag har för mig att det var Dykaren som lyckades få upp några, det fanns en tråd på forumet där alla problem med överlevnad, matning osv diskuterades.

"yngel" verkar vara en bra sökterm, tex https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=3921&highlight=yngel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... jo, den kan vara mycket besvärlig, gluppsk som en drake. Kontigt nog har den bara ätit upp en liten clown (ocelaris), tror den var odlad så den var antagligen lite snett på det. Mina Clowner har alltid varit i den anemonen så den ställer inte till med problem, åtminstone inte så länge dom håller till i den. Anemonen har flyttat sig en gång sen jag köpte den, och nu har den ställt sig mellan några stenar med foten mot bottenglaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, Hans har dragit upp ett gäng, men jag kommer inte riktigt ihåg om det var i huvudkaret han hade dom? Jag skall kolla den tråden igen.

Jodå, jag har för mig att det var Dykaren som lyckades få upp några, det fanns en tråd på forumet där alla problem med överlevnad, matning osv diskuterades.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat runt lite, och det verkar som man måste dra upp dom i ett eget akvarium. Får väl hem & lägga över stenen i ett mindre kar. Men jag har odlat Discus artificiellt förr & det är ett jäkla jobb... *pust* Jag tror det är lika mycket arbete att dra upp Clowner...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp,de kommer bli föda om du har dem i huvudkaret. Du måste flytta över dem i ett litet kar och förse dem med massa föda i lämplig storlekt(typ rotifers). Om jag inte minns fel så kan man dock klara några enstaka fiskar på berikad nykläckt artemia om man har tur. Så en del jobb är det nog med det =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket finkrossat flingfoder kan i nödfall fungera - nackdelen är att överlevnadsgraden blir låg eftersom inte alla yngel kommer att förstå att det är något som går att äta i och med att det inte är ett foder som väcker jaktinstinkten iom att det inte rör sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 dagar ska det ta vid 27 grader. Jag har rotiferer så om Petrol kunde ta vägen förbi här när han åker hem från Stockholm...

Det hade varit strålande om det gick att ordna. Jag ringer Petter & hör om det skulle gå att fixa...:smiley20:

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

STIGIGEMLA...

Har snackat med Petter för en stund sedan, Då var han i Linköping, så han är nog i 08:a land nu, och det är ju beklagligt bara det. ;) Men tyvärr kör han på andra sidan när han skall hem, så det får vara för denna gång. Men jag tackar så mycket för hjälpen ändå! Behöver du något i framtiden & jag kan hjälpa dig så hör gärna av dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...