Gå till innehåll

Hjälp Två döda fiskar idag


Trotzig

Rekommenderade inlägg

Har du tagit nya vattenvärlden för dagen? Kör en streamer mot ytan för att piska in mer syre i vattnet så länge, har du kol hemma så släng i en strumpa med sånt också. Mina tips för stunden, du får säkert fler av nån med mer erfarenhet snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matat för mkt kanske? Fast det skulle iofs synas på värdena... Verkar konstigt att 3 fiskar dör på samma dag om alla värden är bra... Jag skulle annars ha tippat på en ammonium eller nitrit-spik. Alternativt för låg eller hög salinitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar ju nästan vara enda optionen kvar, så vida du inte fått in ett gift som inte går att mäta. Inga barn som kan ha tappat/slängt/hällt ngt i karet? Fru som använt hårspray i närheten... kanske låter fånigt, men försöker bara hjälpa komma på orsaker :-P Annars syre då, och det går ju inte att mäta heller. Har du bra/mkt cirkulation i karet i förhållande till storlek? Rör sig ytan ordentligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar ju nästan vara enda optionen kvar, så vida du inte fått in ett gift som inte går att mäta. Inga barn som kan ha tappat/slängt/hällt ngt i karet? Fru som använt hårspray i närheten... kanske låter fånigt, men försöker bara hjälpa komma på orsaker :-P Annars syre då, och det går ju inte att mäta heller. Har du bra/mkt cirkulation i karet i förhållande till storlek? Rör sig ytan ordentligt?

Jo det kan ju vara nåt annat skit som kommit i karet. har slängt i en strumpa med kol nu i alla fall. Sen matar jag ju akvariet med vodka, och fiskarna låg i revet där det inte är så mkt cirkulation. Möjligen har det blivit lite syrefattigt där. Har i alla fall slängt i en extra syrepump nu så förhoppningsvis stannar antalet död

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några frågor

Hur djup är sanden inne i grottan? Är grottan dessa fiskars normala sovplats? Finns det område som kan bli stillastående inne i denna grotta? Ett tänkbart scenario är att du fått en lokal dust av svavelväte där de sovit. Normalt sett är svavelväte av mindre problematisk natur om man har god vattenrörelse och syresättning. Svavelväte oxideras nämligen snabbt om det finns syrgas närvarande. Vad som tyder på att du har fått svavelväte är följande: Organisk kolkälla -> stor bakterieaktivitet; 0 i nitrat (eller nära noll) -> betyder att den stora bakteriepopulationen nästan direkt går över till sulfat som elektronacceptor i förbränningscykel (Krebs cykel eller citronsyracykeln). Rest blir då svavelväte; Fenomenet uppstod väldigt lokalt - svavelväte är pga av att den oxideras snabbt den enda giftiga substansen jag känner till som kan uppgå till dödande koncentrationer lokalt även i ett litet system som ett akvarie; Jag har själv råkat ut för något liknande i samband med lägre syrenivåer och dålig cirkulation (av misstag avstängd pump) i mitt RSM. Bara fisken och organismerna som fanns inne i en stenformation påverkades - och det gick snabbt. Jag har också varit med om att filter som stått stilla en längre tid har skickat ut så höga svavelvätenivåer (när de startats igen utan rengöring före) att levande som momentant blev utsatta för detta vatten (högst 30 sekunder om ens det) stendog.

Syresättning och bra cirkulation är en förutsättning för användandet av en extern organisk kolkälla IMO

Min uppfattning är också att ammoniak, nitrit eller något annat gift som inte tas bort snabbt under vissa förhållande inte är ansvariga för vad som hänt dig. Om det varit dessa gifter så hade allt dött som jag ser det. Svavelväte däremot kan ge höga koncentrationer lokalt men så fort det kommer ut där det är syresatt så oxideras det och de organismer som finns där påverkas inte. Det kan också samlas som en "bomb" i håligheter med normalt dålig cirkulation.

Min erfarenhet är också att fisk klarar att ta sig ur områden med nästan 0 i syre om det finns syre på andra ställen och att inte svavelväte finns i det syrefria området.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow... när Lasse talar så känner man sig liten -ger upp- hehe. Mkt intressant läsning och ungefär 40 ljusår bortom min kunskap =) Men annars var jag nog mest inne på vad Triton (greger) skrev om spriten. Vodkametoden låter som ngt som kräver 100% precision.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, en paralell till detta. Jag har under veckan haft två anthias som dött, naturligt då individerna inte har ätit. En var en tula som jag fick av misstag (av sambon döpt till först sushi...) och sen en vanlig lyretail som var sjukt mager (smala sushi).

Ingen av fiskarna har jag hittat, men sedan de dog har ja haft dödsfall på alla kvarvarande snäckor (utom några nassarius) en sandsjöstrna samt att ddet är betänkligt mycket smådjur.

Skillnaden ja gjort är att ja kört ny skummare i en vecka (bm curve 5) samt återupptagit väs med 1 ml per dygn på 250 l netovolym, väldigt försiktig dos mao med anledning att mitt fosfat var lite högt - 0,08.

Idag mäter jag fosfat 0, nitrat 3,5 (oförändrat), nitrit 0,05 och amonium 0

Kan jag ha haft en nitritpeak pga fiskkadaver? Jag har kört skummaren på max och även doserat dinitrol ett par ggr under veckan och jag har fått tömma mycket ur den.

Allt annat ser bra ut, så kag undrar om det som hände snäckorna är över nu. Synd på dem och alla små kräftdjur isf, hade riktigt mycket ett tag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Chum: Att använda organisk kolkälla innebär att man utökar den del av bakteriestammen som kan gå över i syrefri förbränning - och därmed eventuellt öka produktionen av svavelväte i akvariet. Det första som händer när bakterierna har förbrukat all syre (syre-> restproduktion - koldioxid) i sin mikroomgivning är att det går över till att "andas" nitrat (den processen kallas denitrfikation och restprodukten är vid fullständig process kvävgas). När nitratet är slut så "andar" de sulfat i stället (resproduktion = svavelväte)- detta betyder att det är spriten som orsakar problemet - i alla fall vad gäller "yngre" kar.

@Blåbert. vad mäter du med. Ditt nitratvärde (det du läser av) kan vara felaktigt om du verkligen har nitrit på 0,05 ppm. Nitrit stör nitratmätningen ordentligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man använder organisk kolkälla så växer det bakterier och presumtiva syrefria områden överallt - även i den levande stenen. Och även i tunna sandlager - det behöver inte vara någon DSB för att få svavelväte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse

tack för ett utförligt och rimligt svar. I grottan är Sanden inte tjock. Däremot är vattnet relativt stillastående där inne. Jag doserar ca 13ml vodka. Idag har jag inte haft några nya dödsfall vilket styrker din teori. Men hur undviker jag att detta inträffar igen och hur ökar jag nitrathalltem och håller den på en rimlig nivå?

Några frågor

Hur djup är sanden inne i grottan? Är grottan dessa fiskars normala sovplats? Finns det område som kan bli stillastående inne i denna grotta? Ett tänkbart scenario är att du fått en lokal dust av svavelväte där de sovit. Normalt sett är svavelväte av mindre problematisk natur om man har god vattenrörelse och syresättning. Svavelväte oxideras nämligen snabbt om det finns syrgas närvarande. Vad som tyder på att du har fått svavelväte är följande: Organisk kolkälla -> stor bakterieaktivitet; 0 i nitrat (eller nära noll) -> betyder att den stora bakteriepopulationen nästan direkt går över till sulfat som elektronacceptor i förbränningscykel (Krebs cykel eller citronsyracykeln). Rest blir då svavelväte; Fenomenet uppstod väldigt lokalt - svavelväte är pga av att den oxideras snabbt den enda giftiga substansen jag känner till som kan uppgå till dödande koncentrationer lokalt även i ett litet system som ett akvarie; Jag har själv råkat ut för något liknande i samband med lägre syrenivåer och dålig cirkulation (av misstag avstängd pump) i mitt RSM. Bara fisken och organismerna som fanns inne i en stenformation påverkades - och det gick snabbt. Jag har också varit med om att filter som stått stilla en längre tid har skickat ut så höga svavelvätenivåer (när de startats igen utan rengöring före) att levande som momentant blev utsatta för detta vatten (högst 30 sekunder om ens det) stendog.

Syresättning och bra cirkulation är en förutsättning för användandet av en extern organisk kolkälla IMO

Min uppfattning är också att ammoniak, nitrit eller något annat gift som inte tas bort snabbt under vissa förhållande inte är ansvariga för vad som hänt dig. Om det varit dessa gifter så hade allt dött som jag ser det. Svavelväte däremot kan ge höga koncentrationer lokalt men så fort det kommer ut där det är syresatt så oxideras det och de organismer som finns där påverkas inte. Det kan också samlas som en "bomb" i håligheter med normalt dålig cirkulation.

Min erfarenhet är också att fisk klarar att ta sig ur områden med nästan 0 i syre om det finns syre på andra ställen och att inte svavelväte finns i det syrefria området.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...