Gå till innehåll

Tröttnat på NP Reducing BioPellets!


Chum

Rekommenderade inlägg

Nu får det vara nog... Har kört BioPellets i 1,5 år nu, men det lirar inte. Får extremt mkt bakteriefilm på rutorna och pelletsen klumpar ihop sig gång på gång - trots att jag ökat från 500 l/h till 2000 l/h i flöde. Har även minskat från 3 dl till 1 dl pellets i min Deltec FR509 reaktor. Det är förbannat bökigt att klöa ur den ur den lilla sumpen varje gång man behöver röra om pelletsen eller fixa med ngt, så nu lägger jag ned detta. Har ngn liknande erfarenheter?

Tänkte knöla ned mina påsar med aktivt kol & Zeolit där istället... (istället för att de bara ligger i sumpen), så reaktorn används till ngt iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som hög(om inte mycket hög) näringsbelastning kombinerat med kolkälla som ger en väldigt god tillväxt av bakterier.

Gissar att ditt problem beror lite på att du inte får bra nog export på bakterier, vad har du för skummare?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeolit är bara ytterst lite, i påsar blandat med aktivt kol. Man köper sådana på Bromma Zoo av märket Haquoss. Anv även en påse med Seachem Purigen, fast det har ju inget med bakterier eller fosfatreducering o göra iofs =) Har ingen annan kolkälla an BP. Skummaren är en Deltec SC2060 som jag köpte på Akvarielagret för 8500:- så jag hoppas den är tillräckligt bra för mina totalt ca 300 liter (inkl sump) även om den faktiskt sällan skummar på ordentligt. Det mesta ligger o vispar runt inuti utan att hamna i koppen direkt ofta. Belastningen är nog ganska hög ja, med mina 9 fiskar + smådjur, men mäter bra värden överlag (utom nitrit där jag inte litar på JBLs test)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren borde dra ut en hel del med tanke på belastning och kolkälla, fungerar det hela så borde du ha låga nivåer av nitrat om inte rent av brist efter ett tag.

Själva skummaren bör fungera även om jag nog valt en BK/Vertex som drar dubbelt så mycket luft för en mindre slant ;)

Får du en massa klägg i skummaröret eller bildas det inget sånt i skummaren, får du ett ordentligt lager med skum i själva skummaren eller blir det bara 3-4cm?

Vad har du för tester(salifert brukar vara kraftigt missvisande på fosfat)?

Hur mycket matar du?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de ledande frågorna =) Lättare att utveckla svaren då. Nu ska vi se...

Jo det BORDE bli mkt skum, speciellt då jag drar slangen från reaktorn till skummarens insug. Inte rakt in, men precis utanför... Har haft mkt mkt låga nitratvärden, men nu ligger de runt 10, förmodligen pga att jag "maxat" med liv i karet. Men som sagt, det mesta tycks hamna på rutorna ändå? Jag får bara lite klegg i röret, om du menar delen som leder upp till koppen? Men inte så mkt. Mest beige beläggning där med. Skummet är oftast mkt blött också trots att jag skruvat på max med flöde där skummaren enl instruktion skall ge som tjockast skum med mest luft. I koppen blir det bara ngn cm eller två med skum som snabbt blir till brungröngul soppa - inte tjock skum. Mina tester är JBL och jag vet att de inte är de bästa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I koppen så skall de bli mörkt klägg så det är som det skall, konstigt att det inte blir mer då du borde få upp en hel del då jag förstått att du matar en del.

Om det bara blir lite ljusbrunt i stigarröret så tyder det på att du skummar rätt blött men skummaren får inte ut näring trots det.

Jag skummar rätt torrt och får inom några dagar ett brunt lager med skit uppe i stigarröret och en hel del som rinner över.

Själv har mest hört/varit med om problem med att BP är för effektivt så dethär är rätt intressant ur den aspekten.

När man kommer riktigt lågt på dom enklare fosfatesten så verkar vissa ibland visa fel på en decimal;), JBL har jag inte testat men det ligger nog i samma liga som salifert.

Skall du byta till nåt annat i reaktorn så använd nåt beprövat kol som inte släpper fosfat, sen kan du kombinera det förslagsvis med fosfatremover tex järnbaserad som är lite enklare o dosera.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@AC; för jag vet helt enkelt inte vad jag skall välja istället, samt om det är prisvärt/märkbar skillnad. Folk verkar inte vara nöjda med Salifert heller och andra varianter verkar väldigt dyra (minns inte namnet nu, men ett kvinnonamn?)

Nixon - exempel på beprövat kol?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KZ & FaunaMarine är ett par exempel på kol som brukar vara rätt bra, KZ´s har små mängder av vad jag tror är aluremover för att jämna ut det kolet släpper.

När det gäller tester så funkar salifert för det mesta utom fosfat, Hanna är ett bra alternativ om man vill ha det enkelt för sig(noggrannhet krävs dock vid klyvetthanteringen).

Dom bra fosfatesten är alla dyra, lite ofrånkomligt när man vill ha kvalitet ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

D&D rowa test alla gånger :). Har sett att FM har ett ganska nytt fosfat test med som ser fint ut men har aldrig provat det. Blir nog det nästa gång. Ingen annan som provat FM testet?

en kompis har FM:s fosfattest. jag har jättesvårt att se skillnad på färgerna. de är olika nyanser av blått. jag håller Hanna-checkern och Rowa/D&D vara bäst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...