Gå till innehåll

Acroporor dör, blir inte klok på anledning


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Började med att min Enzmann dog från basen och upp.. ganska långsamt, har hållt på i ett halvår snart...

Köpte en millipora, den dog direkt den kom i vattnet, på en vecka typ..

Sen började en grön staghorn dö...

och nu börjar min blåa staghorn dö...

Oberörd är ytterligare en stor koloni millipora...

Vattenvärden:

Salt 32ppt (D&D refraktor, kalibrering kollad)

Ca 450 ppm (Salifert, kalibrering kollad mot red-sea-coral-pro saltblandning)

Mg 1290 (Salifert, nytt test)

KH 12.5 dkh (Salifert, kalibrering kollad mot referensvätska)

PO4 0.04 ppm

N03 0.75 - 1 ppm

pH 8.0 (kollad på kvällen)

Jag har testat att öka cirkulationen, satt korallerna rakt framför streampumpen, men det hjälper inte..

Jag trodde ett tag att jag hade AEFW, så jag har kört med flatworm exit två gånger, ingenting har dött... inte en plattmask....

Testade att flytta korallerna till fraggkaret, där har jag ännu mera belysning än i huvudkaret, och inga fiskar, tänkte om någon festade på korallerna... men de fortsätter dö ändå...

Det enda vettiga jag noterat är att polyperna inte går ut ordentligt på korallen... så det är något som hindrar polyperna från att gå ut... eller att de inte vill gå ut... så det verkar som att korallen "svälter"...

Jag har tre ideer kvar..

1. Höja Mg (jag har aldrig haft så här lågt innan, kört på 1400-1500 innan, men 1290 borde funka)

2. Höja pH (höja till 8.3 kanske vid kvällen..)

3. J-vla massa vattenbyten..

Hysterix, montipora, stylopora, lpser växer bra..

Någon som har fler ideer?

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med någon kolkälla så verkar ditt kh vara lite för högt. Vad använder du för att få ner fosfat och nitrat. Vet att med zeovit så är det farligt att komma över 9i kh. Annars kan det vara kaliumet. Det ska börja nerifrån för att fortsätta upp.

Annars kan det vara bra att ta loss korallen och doppa den i någon pest controll och se om det ramlar av något roligt.

Att polyperna är inne beror nog med stor risk att det är nått som irriterar dom. Har du kejsare eller noppiga fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du osmos? Det är de koraller som är i magraste vattnen i naturen som går sämst hos dig.

Hur mycket fisk har du?

Tillsätter du korallfoder eller kolkälla?

Vad har du för skummare? Korallerna som mår dåligt gillar stark skumning och cirkulation.

Du har alldeles för höga vattenvärden. Jag skulle rekommendera kH 8, Ca 420. Mg är bra men går att höja till 1350 max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med någon kolkälla så verkar ditt kh vara lite för högt. Vad använder du för att få ner fosfat och nitrat. Vet att med zeovit så är det farligt att komma över 9i kh. Annars kan det vara kaliumet. Det ska börja nerifrån för att fortsätta upp.

Annars kan det vara bra att ta loss korallen och doppa den i någon pest controll och se om det ramlar av något roligt.

Att polyperna är inne beror nog med stor risk att det är nått som irriterar dom. Har du kejsare eller noppiga fiskar?

Nej. Ingen kolkälla, körde med vodka ett tag för längesen, men blev lite orolig när nitrat sjönk under 0.25... nu har jag höjt det till 1 igen. Just nu använder jag bara skummare och järnbaserad remover... Doserar kalium, men ingen känsla för vad som är mycket eller lite, doserar 5-8 droppar Kaliumjodid komplex i veckan. Har också testat att köra korallerna separat i fraggkaret, men de går inte ut... där finns inga fiskar.

Använder du osmos? Det är de koraller som är i magraste vattnen i naturen som går sämst hos dig.

Hur mycket fisk har du?

Tillsätter du korallfoder eller kolkälla?

Vad har du för skummare? Korallerna som mår dåligt gillar stark skumning och cirkulation.

Du har alldeles för höga vattenvärden. Jag skulle rekommendera kH 8, Ca 420. Mg är bra men går att höja till 1350 max.

Jepp, kör osmos. Jag mäter fosfat med Hanna, och nitrat med RedSea, det är dessa tester jag tittat på, allt annat visar 0. Har 11 fiskar, varav 1 kirurg, 4 clowner, 2 chromis, 1 staghorn damsel, 1 bangai, 1 gramma loreto, 1 filfisk... haft lite bortfall av fisk, mina chromisar är sjukt aggressiva när de leker...

Korallfoder, sätter en tesked D&D reefpaste var tredje vecka... har 500L vattenvolym.. Skummare: BM 155Pro, skummar på bra jämfört med AM Turboflotor SL3000..

Jag sänker mina vattenvärden... under snart 4 år har jag haft som målvärden, Salt:34ppt, KH:10, CA:430, Mg:1450... Läste någonstans att genom att köra högre KH kunde man snabba på tillväxten... Det funkade bra i tre år...

Ska också testa att mata mindre, sänka näringstillförseln... jag har lite stirrat mig blind på PO4 och N03

Funderar på om du kör balling, kanske kan vara dålig kvalitet på pulvret.

Kör med Bioteds ballingsalt... bytte till det för ett halvår sen... Men har faktiskt inte tänkt tanken att det skulle vara något fel på det...

Hmm.. intressant. Tack för all feedback, fortsätt gärna kommentera..

Funderar på ett fjärde alternativ, och det är att, tillsvidare koppla på fraggkaret på en separatkrets, som jag lättare kan köra täta vattenbyten på, för att se att korallerna går att få tillbaka... men korallerna behöver ju mat också..

Stenkorallerna går också i mitt nano-kar, och där går de bra, men jag har sämre vattenkvalite där... högre näring och mer gifter (mkt knappar), gulare vatten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser mer ut som att du har en brist i och med att korallerna går bättre i nanokaret.

Men det kan också vara ett överskott av något. Du tillsätter jod och kalium. Det finns användbara tester för dem t.ex Salifert. Svåra att använda men de fungerar.

En del järnbaserade fosfatremovers tar upp ganska mycket spårmetaller. T.ex Fauna Marin Phos sil eller Oceanakvariums.

Tillsätter du andra spårämnen än jod?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du andra koraller i som kanske utsöndrar något?

Har du ökat på ljuset på sistone?

Jag trodde det var en av anledningarna, akvariet var rätt så ihopväxt ett tag, så därför rensade jag upp, fragga ned allting, (hade många koraller som krigade med varandra)... men efteråt blev det bara sämre, alt. korallerna fortsatte att bli svagare. Dessutom fick jag en våg av cyano som jag lyckats bli av med... men det som stör mig nu är att polyp-expansionen är ytterst liten, vissa visar inte polyperna alls... Nej, har inte ökat ljuset...

Det ser mer ut som att du har en brist i och med att korallerna går bättre i nanokaret.

Men det kan också vara ett överskott av något. Du tillsätter jod och kalium. Det finns användbara tester för dem t.ex Salifert. Svåra att använda men de fungerar.

En del järnbaserade fosfatremovers tar upp ganska mycket spårmetaller. T.ex Fauna Marin Phos sil eller Oceanakvariums.

Tillsätter du andra spårämnen än jod?

Jag tillsätter vanligt Jod (Tropic Marin 2x4 droppar i veckan) och KaliumJodid (KorallenZucht 2x5 droppar i veckan). Sen tillsätter jag 4ml Strontiumklorid (korallenzucht).

Utöver det har jag den senaste tiden doserat CoralSnow+ZeoBak för att bli av med Cyano, det har funkat... nu doserar jag mindre... Dessutom har jag doserat CoralBooster+FlatwormStop (fick det som ett tips av Ted, att det kunde styrka svaga koraller mot parasiter).

Har ett test för Strontium, men det testet var knappt hopplöst att använda.. Har nog också ett Jod-test (salifert).. men det kan vara för gammalt..

Är din rekommendation att jag skaffar nya tester och mäter Sr, K, I ?

Nu när jag bytt 100L vatten, bytte 100L vatten för en vecka sen, och höjt Mg till 1380 så, jag får 20% polypexpansion på en av mina drabbade acroporor, 10% på en annan och 0 på en sista.. samtidigt sänker jag mina Ca och KH värden..

Jag byter alltid vatten i vita hinkar, och det var nästan lika kristallklart som det nyblandade saltet... (dock har jag kört rätt kraftigt med kol i en vecka, enligt rekomendation för användande av flatwormexit.). Nu är jag tillbaka på normala mängder (4dl på 500L, normalt kanske jag kör 2.5 dL). Kör 2dL järnbaserad remover.. byter removers var 4e vecka.

Jag tror på det du säger Stig, Det ser mer ut som att du har en brist i och med att korallerna går bättre i nanokaret.

Men det kan också vara ett överskott av något. Kör jag stora vattenbyten så kanske det blir bättre, men om jag inte kommer till botten med vad jag gör fel så kommer felet tillbaka..

Jag bryter mina egna regler lite just nu, genom att göra flera förändringar samtidigt.. men i morse doserade jag lite nitrat, för att se om korallerna svarar på högre nitrathalt, 0.75ppm är kanske lågt.. enligt min blandning borde jag höja nitrat 1ppm, men, jag måste dosera 3-4 gånger innan jag ser 1ppm ökning i testerna..

Överväger ett 5e alternativ, att gå tillbaka till BioCalcium och BioMagnesium, för att köra på produkter jag litar på... om jag har brist på något så tror jag dessa produkter tillför det balanserat....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.reefland.com/forum/reef-aquariums/16243-rapid-tissue-necrosis-rtn.html

Intressant, jag har faktiskt rört om ordentligt, och jag har haft mycket svamp i karet som jag ganska tufft bara slängt, rivit bort osv...

Dessutom haft lite cyano med anledning av att jag rört runt.. Innan allt detta så hade jag många koraller som slogs pga ihopväxt och dessutom kanske kört med höga spårämnes halter...

Intressant tanke att jag lyckats stressa skiten ur korallerna kanske..

http://reefkeeping.com/issues/2002-03/eb/index.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skall läsa dina länkar vid tillfälle, men det slog mig - kan dina pumpar ha råkat sätta ign så att cirkulationen har gått ned?

Ja, det också.

Nu startar jag upp ett karantänkar, där tänkte jag bara köra SPS-er, med ordentlig cirkulation och frekventa vattenbyten. Läste på en hel del, och statistiskt verkade det vara bäst, att fragga ned sjuka koraller, limma igen snitten med epoxi, och lägga allt i ett karantänkar med nyblandat salt (!)...

Sen också att man insåg att korallerna är sjuka, de kan stressa varandra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du är på villovägar nu.

Korallerna går ju bra i fraggkaret. Det gör det mindre troligt att det är en bakteriesmitta.

Börja med att fixa vattenvärdena. Det är mitt råd.

Jaha, nä, Jag har "3" akvarium. Förlåt förvirringen.

Ett Nano-kar: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45957-PeterGG-s-54L/page3

Ett stort akvarium: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32227-PeterGG-s-540L/page5

Och på det stora akvariet har jag kopplat fraggkaret... https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=53557&d=1297539047

Bilden är gammal, nu har jag en 75W Ledbelysning över fraggkaret och en BM skummare...

Korallerna som jag pratade om som gick bra, gick i nano-karet, helt separat vattensystem... men med samma stammar av acroporor (i alla fall två acroporor har samma stam). Och det är det systemet som jag pratar om går med högre näringsvärden, och mera gifter i.. (gult vatten när jag byter)

Jag har testat att lyfta över skadade acroporor från huvudkaret till fraggkaret, för att se om det är någon fisk som tuggat på dem.. men det har inte funkat, de fortsätter dö... och får ingen polypexpansion...

Jag har inte testat att flytta över skadade koraller till nanot..

Kvällens vattenvärden är:

Salt: 32.5 ppt

Ca: 425ppm

Mg: 1320ppm

KH: 9.5 dkh

PH 8.0

Det enda jag gjorde var att stanna ballingen, och det sjönk på två dagar... kanske lite aggressivt..

Håller på att fylla upp ett karantänkar, men jag avvaktar dina vidare kommentarer, då jag samtidigt är rädd att nyblandat salt kan vara aggressivt.. Men just nu har jag infektion på 7 av 8 acroporor... trist om jag får det på den sista..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle kolla Nitrat med annat test eller mot referensvätska!

Har du något förslag på test? eller recept man kan blanda... har natriumnitrat hemma...

Svårt att hitta bra test, men jag gillar detta redsea-testet...

Ett framsteg gjorde jag i dag i akvariet: En tolfte fisk jag trodde var död. Hade en wrasse som hoppat till sumpen, men som försvann från sumpen så jag trodde han svalt ihjäl. Men igår tittade han fram mellan stenarna i huvudkaret... mager som få, men han äter och har ätit i två dagar, så kanske jag kan rädda honom... Man får vara glad åt det lilla...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en påse natriumnitrat. De brukar vara på 40 gram och innehåller 29 gram nitrat (+kalium). Blanda upp den i 2,9 dl vatten så har du en 10% nitratlösning. Har du 500 liter vatten i systemet och tillsätter 5ml lösning höjer du nitrathaten med 1 mg/l. Det skall ge utslag på testen.

Men jag skulle testa jod. Du tillsätter ju 2 olika jodpreparat så är det enligt bruksanvisningarna borde du ha högt jodvärde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en påse natriumnitrat. De brukar vara på 40 gram och innehåller 29 gram nitrat (+kalium). Blanda upp den i 2,9 dl vatten så har du en 10% nitratlösning. Har du 500 liter vatten i systemet och tillsätter 5ml lösning höjer du nitrathaten med 1 mg/l. Det skall ge utslag på testen.

Men jag skulle testa jod. Du tillsätter ju 2 olika jodpreparat så är det enligt bruksanvisningarna borde du ha högt jodvärde.

Kan för mycket jod orsaka dålig POlyp-exp. Och vävnadsdöd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en påse natriumnitrat. De brukar vara på 40 gram och innehåller 29 gram nitrat (+kalium). Blanda upp den i 2,9 dl vatten så har du en 10% nitratlösning. Har du 500 liter vatten i systemet och tillsätter 5ml lösning höjer du nitrathaten med 1 mg/l. Det skall ge utslag på testen.

Men jag skulle testa jod. Du tillsätter ju 2 olika jodpreparat så är det enligt bruksanvisningarna borde du ha högt jodvärde.

Tack. Jag ska blanda enligt recept.

Jag har nog överdoserat Jod. I en av länkarna relaterades jod-dosering till kraftig svamptillväxt. Jag har mycket svamp i mitt kar, rosa, blå, gul, vit... Och nu när jag fraggade ned korallerna i akvariet så har jag haft en del svamp-död (svampar som hamnat i ljuset när jag vänt stenar). Samma länk trodde att det var det som orsakat RTN hos honom...

Tror du överdoseringen av Jod är boven?

Jag är mycket tacksam för hjälpen, just nu lär jag mig väldigt mycket om akvariet som jag inte kunde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här går fortfarande inte så bra...

Startade karantänkar, med nyblandat salt... fraggade ned acropororna så att alla döda ytor var borta, funkade två dagar, nu idag så fortsatte döden..

Har fortfarande en millipora som lever oberörd i huvudkaret. 2 andra är helt borta, 3 staghorns och 3 andra...

Positivt: Jag lär mig den hårda vägen, att detta är inte så lätt som jag började tro....

Positivt: Jag har den bästa utfärgningen på mina hysterixer och LPS-er på länge...

Negativt: 8 kolonier acropora på snabbt borttynande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Jag ska blanda enligt recept.

Jag har nog överdoserat Jod. I en av länkarna relaterades jod-dosering till kraftig svamptillväxt. Jag har mycket svamp i mitt kar, rosa, blå, gul, vit... Och nu när jag fraggade ned korallerna i akvariet så har jag haft en del svamp-död (svampar som hamnat i ljuset när jag vänt stenar). Samma länk trodde att det var det som orsakat RTN hos honom...

Tror du överdoseringen av Jod är boven?

Jag är mycket tacksam för hjälpen, just nu lär jag mig väldigt mycket om akvariet som jag inte kunde.

Jag har doserat jod varje dag i tre år utan några som hällts problem! Nu doserar jag dock två gånger i veckan.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt det test jag har för jod så är över 0.08 ppm skadligt. Ska ligga på 0.06, så det är ju ganska små mängder som behövs för att strula till det. Nu är det visserligen Red seas test, men man kör ett dubbel test med osmos och jod i ett rör och akvarievatten i andra röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...