Gå till innehåll

freddi36s nya 140L


freddi36

Rekommenderade inlägg

Låter som du har en intressant plan för lovet då.. Glöm inte att ta en titt på multichipet från acrc , kallas violet , tre olika i våglängder i samma.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har tittat lite på både chippet med våglängderna under 400nm och det med 420-445nm. Det var det förstnämnda som du adderade två styck av till din ramp?

Ska titta över möjligheterna och göra en skiss lite senare :)

Snyggt som vanligt Freddi! Kul med lite nya DIY-projekt.

Tack!

Tycker man lär sig en hel del på DIY samt att det är roligt att göra egna grejer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 658
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

420-445 stämmer bra! Upplever en aning mer fluoceranden effekt under dom chipen

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bättre tillväxt också kanske? :)

Det är så kul med dina kar Freddi! Har berömt dom i ett annat forum, men nu har jag även hittat hit. Grymt snygga! :woooow:

Tänkte bara inflika det!

Sånt gör en glad att höra, roligt att du hittat hit också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr blir inte kvalitén bättre i blåljuse, men denna echinatan är galet snygg! :D

post-5907-14468931858057_thumb.jpg

(färgen kallas "orange crush" på andra sidan Atlanten)

Kan inte svara på det.. Allt växer utom min senaste fragg från Sjöfartsmuseet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag själv har märkt lite skillnad med 420nm dioder. Har en hystrix som står längst ut på kanten. Halva kolonin får bra med 420nm ljus och andra halvan är skuggad från just 420nm ljus pga vinkeln från dioden. Sidan som får mycket 420nm ljus har mycket längre tillväxttoppar och bättre färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle jag byta belysning idag så är det givet LED. men är faktiskt riktigt nöjd med mina t5 rör! från riktigt fin färg på mina acans... ja det mesta tycker jag :D

men om man ser på ditt kar freddi så är ju LED helt klart det bästa!

måste säga att ditt kar är rikigt fint!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färgen från denna LED ramp är helt ok, lite för vitt för min smak på dagarna dock. Ska se till att den nya som planeras att byggas blir riktigt grym ;):)

Jag kom ju in i hobbyn i början när LED kom, så jag har egentligen inte testat nåt annat vettigt ljus-messigt. Hade två PC rör i clownhotellet i början bara, riktigt kassa dock :P Så för mig var LED det självklara valet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om fem av dessa http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?products_id=225 centrerade på kylfläns med ca 7cm mellan var, och mellan var 1st 3w Rb, 1st 3w 20000K och 1st 3w 420nm, tot ca 96w.

Hur är färgen på ljuset från hybridchippen? Är det väldigt blått eller mer krispigt vitt?

Som grund ide iallafall, kommer kompletteras med fler 3w LED

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

a7erynuq.jpg

Skulle denna uppsättningen fungera? 10w chippen är 1/3 20000k + 2/3Rb.

De vita är cree XT-E-R5 5800-6300K. Som kommer köras på 1000mA.

De andra är vanliga 3w dioder.

De som jag bara satt som "B" (blue) är 470-480nm

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Ändrat av freddi36
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis lagt en order hos både AC/RC och aquastyel. Ska ha en från stevesLED också men fattar inte hur jag betalar på den sidan? Någon med erfarenhet som kan hjälpa?

Jag kommer til sidan som fråga om jag vill använda paypal eller creditcard, klickar i för paypal. Sen då? Det finns ingen knapp för att komma vidare vad jag kan se.. Har skickat ett medelande till dom också..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det ska bli roligt :) Får hoppas det inte blir för mycket strul med leveranserna nu vid jul osv.

Har även gjort en ändring i designen, tänkte inte på detta innan. Jag bör nog placera 3w RB dioderna över och under de vita istället för en UV och en Blue. Dvs helt enkelt byta plats på UV/Blue paret över var vit med RB paret över var 10w. Bör bli bättre blandning på ljuset då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir kul att följa. USA paket räknar jag alltid med extra avgift, inte haft tur nån gång.

Aha okej, vi får väl se :)

Paketet från aquastyle går ju via FedEx så där är det väl också garanterat en massa andra avgifter.. Tycker inte man ska klaga dock, får det till dörren och bra pris i övrigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade precis en avi i lådan med "HK" i slutet av collit, undrar vad det kan vara.. en av tre julklappar till mig själv har kommit iallafall :)-dans

Om du väntar på 3 paket så blir det ju en överraskning när du öppnar det som kommit :) Gissar att du inte kommer vänta på tomten innan du öppnar det ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du väntar på 3 paket så blir det ju en överraskning när du öppnar det som kommit :) Gissar att du inte kommer vänta på tomten innan du öppnar det ;)

Ja det blir det :)

Har redan varit nere och hämtat det, och stod "AC-RC" på det så ingen mening att vänta på tomten ;) 10w chippen har kommit

eqa5ytug.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjort julfint i burken :)

Vattenbyte, bytt kol, skrapat rutorna, städat skummaren och streamern och satt upp de sista korallerna på rätt plats.

Hittade denna lilla krabaten i streamern, en "bjässe" jämfört med alla andra jag har. Stackarn hade två avbrutna ben, förmodligen pga sitt dåliga val av bostad..

post-5907-14468931954788_thumb.jpg

Har gjort en liten "garden" av knappfraggarna, min florida fick också bo där i brist på annan bra plats.

post-5907-14468931955539_thumb.jpg

Rörde upp lite skit därför det är lite grumligt, men korallerna sa inte nej till ett litet mellanmål.. Acan-kolonierna har tagit av i raketfart den senaste 3-4veckorna! 8nya polyper på den röda som snart är fullstora. Echinatan har en 5-6 på gång :smiley20:

post-5907-14468931955975_thumb.jpg

Denna kommer bli jättefin när den fått lite storlek. Bilden är superdålig, visar ingen färg alls, men den är nästan helt lila med ljusgröna polyper, tillväxttopparna är vitaktiga eller ljust lila :)

post-5907-14468931955742_thumb.jpg

Den största jag äger, två knytnärvar i storlek, också en av mina favoriter. Anledningen syns på bilderna, första bilden är vid inköp 2år sedan -dans

post-5907-14468931956165_thumb.jpg

post-5907-14468931954971_thumb.jpg

post-5907-14468931955148_thumb.jpg

post-5907-14468931955319_thumb.jpg

post-5907-14468931956352_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...