Gå till innehåll

freddi36s nya 140L


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 658
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Såg att en viss butik jag brukar besöka fått in en del nytt i veckan, perfekt tajming med inköp av ödlematen! Kommer bli svårt att hålla fingrarna borta från de C acanthops de fått in.. vet inte om bispinosan skulle tolererat en dvärg till...

Annars blir det säkerligen nått annat skoj =p

F.ö går allt bra, rensade lite "busk alger" idag. Dom ser ut som små burkar i grönt på stenen, men vet inte vad de egentligen heter.

LEDna som jag fick bytat fläkt till lyser fortfarande som de ska så tror inte de tagit skada av värmen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade själv om jag skulle åka dit imorgon, men det kommer nog inte att bli av denna rundan. Har hittat min favoritdvärg, men hade man haft ett par hundra liter till så hade man kanske köpt fler. :) Över lag är nog faktiskt dvärgkejsare och ett fåtal andra fiskar så som papegojfiskar och gobys de som fångar mitt intresse mest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade själv om jag skulle åka dit imorgon, men det kommer nog inte att bli av denna rundan. Har hittat min favoritdvärg, men hade man haft ett par hundra liter till så hade man kanske köpt fler. :) Över lag är nog faktiskt dvärgkejsare och ett fåtal andra fiskar så som papegojfiskar och gobys de som fångar mitt intresse mest.

Ja dvärgar och gobys gillar jag med. Din papegoja var riktigt häftig den med :)

Vet inte hur jag ska göra, blev sugen på acanthopsen, men får se vad som finns. Tror inte jag vill chansa..

Har ju inte med akvarie att göra men är det em skäggagam du har

Japp :) Bland annat ;) Finns två Phelsuma lineata lineata också som vill ha mer mat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har upptäckt en del röda plattmaskar i karet, har ingen aning var dom kan ha kommit ifrån eftersom jag inte skaffat något nytt till karet på ett tag nu. Så ja, hur blir man av med dom? Är inte helt sugen att köra med flatworm exit eftersom när maskarna dör släpper dom gift, dör alla på en gång = mycket gift.

Vet att det finns wrassar som äter maskarna, melanururs wrasse verkar vara ett bra val, även leopard wrassarna. Jag har sett två melanurus i en butik i närheten, men de är ganska stora.. Funderar på att köpa en och när den ätit upp "alla" (troligtvis kommer det alltid finnas mask den inte kan nå) köra en dos flatworm exit.

Hur hade ni gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara säga att min mandarin äter dem med förtjusning. Sen inte säkert alla gör det. Men jag ska köra med flatworm exit. Ska köpa i morgon för att bli av med dem. Gjorde ett vattenbyte i går då jag sög ut så många jag kunde, ska byta 10 liter i morgon där jag suger ut så mycket som möjligt sen använda flatworm exit från salifert. Ha en strumpa med kol redo samt 40 liter nyblandat vatten och slänga i kolet och byta vatten efter att de dött. Det är min plan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ena maximini försvann för två dagar sen.. Men idag hade den krupit fram igen och satt sig precis där jag egentligen ville ha den, så det slutade ju bra ändå :)

Har inte införksffat nån fisk mot maskarna än, får se hur det blir med det. Jag är ganska sugen på nån ny korall eller nåt så tror det får bli en runda snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter min dåliga erfarenhet med mandarinfisk så har jag blivit lite tveksam till "dragonets".

Vad är det för dåliga erfarenheter du har av mandarinfiskar? Funderar nämligen på att köpa en själv :)

Har dock för lite LS i mitt 180 liters kar för att det ska finnas tillräckligt med naturlig föda, så det får bli mycket fryst mat i så fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens nyförvärv, en riktig dyrgrip och raritet! Grön grenväxande Goniopora. Vet att den ska vara svår och måste matas, men för priset jag fick den tar jag chansen, den ska dessutom inte vara lika svår som de Goniopora med störa långa polyper.

När jag skulle sätta den i karet ville jag först ta loss den från stenen den satt på. Den hade ändå ingen levande vävnad runt basen. Så jag klippte av den. Men till min förvåning så var det inte skelett rakt igenom! Utan mitten är tydligen "flytande"! Ser ut som grönsvart tandkräm.. Hoppas jag inte skadat den, imorgon ska jag fästa den på en sten och då också försegla hålet ifall den inte koagulerat det själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...