Gå till innehåll

freddi36s nya 140L


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 658
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jäkla snyggt kar

Ha koll nu så mandarinen ej magrar av. Jag stödmatar mina med hjälp av en slang som jag suger in nästan 1 kub mysis i och sprutar in bland all LS efter en stund ser man att dom kommer och suger i sig :) Jag stödmatar extra just till mandarinerna 1ggr/vecka och dom håller sig fina. När man ser en kan i sidan på dom är det dags sedan går det fort . Ang sprötet så läker det fort och växer ut igen. Det brukar gå ganska hett till när mina leker kan se väldigt sletena ut men redan några dagar efter syns det knappt:)

Tack för ett bra tips, ska prövas! :)

Känns som man kan mata på ganska friskt när man kör kolkälla och nitraten ligger på 0-0,5ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min absoluta favoritfisk! Hade en i mitt percula som åt fryst. Din ser riktigt fin ut!

Lycka till.

/Micke

Tack! :)

Ja madarinen är en klar favorit.. Hoppas att det går bra med din.. Tror dom lär sej rätt fort vad en anemon är. Min aktar sej väldigt nog för min haddoni..

Fina bilder ;)

Ja den verkar hålla sig undan nu. Den har även stött emot Trachyphyllians tentakler och hoppat till lite

Vad roligt att du äntligen fått fisken du velat ha så länge!! Lycka till :)

Med vänlig hälsning, Björn

Tack!

Bara jag får den att äta ska det nog inte va några problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5907-14468930657488_thumb.jpg

Mitt lilla "rescue-project". En Trachyphyllia som jag köpte skadad. Den har läkt ca 30% så det går framåt. Har alltid tentaklerna ut oavsett om det finns mat eller inte, så den blir matad ofta

post-5907-14468930657137_thumb.jpg

Krig..

post-5907-1446893065731_thumb.jpg

En av de finaste korallerna i karet, med sina isblå tillväxttoppar (men blir ju inte bra på bild..) :)

post-5907-14468930657661_thumb.jpg

Dessa ska placeras ut imorgon hade jag tänkt.. De två nya Acans från förra veckan ser ut till att trivas bra

post-5907-14468930656783_thumb.jpg

Mandarinen har inte velat äta ännu..har inte heller sett den äta ur stenen. Har skrivit och frågat vad dom matade den med i affären då jag inte tänkte på att specifikt fråga vilken typ av fryst mat den fick..

post-5907-14468930656431_thumb.jpg

post-5907-14468930656605_thumb.jpg

post-5907-1446893065696_thumb.jpg

post-5907-14468930657843_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då mandarinen inte ens gett den frysta maten en blick så tänker jag sätta upp mitt reservkar, 54L, för säkerhets skull. Dvs så jag kan flyta över honom dit och träna honom att äta fryst mat. Vet att det kanske är lite tidigt att säga att han skulle äta som en tok, men det gör inget om man förbereder sig lite extra. Jag brukar säga "plan for the worst, hope for the best" i såna här lägen..

Satte även upp en artemia kläckning igår men de har inte kläckts ännu. Kan vara så att äggen är lite gamla så ska köpa nya imorgon på vägen hem.

Hade tänkt starta reservkaret med ca 20L nytt vatten och sen ta 15L från vattenbytet imorgon/övermorgon också. Borde bli bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade att mata mandarinen med hjälp av en glasburk i vilken jag placerade maten. Efter 10min var han där och inspekterade, efter ytterligare 10min kunde jag se hur han pickade i sig lite lobstereggs. Überglad att han ätit lite nu!

Då mina artemiaägg troligen blivit för gamla så kläcktes de inte, har inte fått tag på nya heller idag, så får fixa imorgon. Tänker ha det som backup, och som extra godis åt alla i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan jag hålla med om, det mesta är utplacerat nu. Har bara knapparna kvar som jag ska fästa upp på revet :)

Ja det ärroligt, men tror jag måste "trigga" honnom lite till med levande artemia nauplier för att få honom riktigt "tam". Köpte nån påse med copepods och hällde i, brukar även köpa en påse om dom har hemma när jag köper mat till ödlorna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag brukar mata alla i karet när jag lägger i burken, men det finns ingen botten i just de två verkar det som! Trodde först att främst hispidus räkan och bleniden skulle vara det största problemet men hittills bryr de sig inte om burken.

Det verkar dock som att det är bäst att mata på kvällen i blåljuset. Då hittar jag dom mycket mer sällan där inne och mandarinen brukar få äta ifred.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag när jag kom hem låg min blå Acro i Euphyllian.. Måste varit borren som lyckats dra loss den och dumpa den fastän pluggen var fastlimmad!

Lite glada nyheter då kanske..

Mandarinen fortsätter äta, försöker lära den att även mysis är mat just nu.

Min Acan lord har nog pluffsat upp sig ed 50-100% sen jag började mata den, jag ser även två pytte små nya polyper på kanten av de stora, roligt! :)

Min ena tri-color Acro (tjocka "knubbigga" grenar, stora koraliter) har nog vuxit klart på basen då jag inte ser så mycket tillväxt där mer, tror den kommer satsa på grenarna nu. Den andra tri-colorn (smala grenar, små koraliter) vet jag inte riktigt vad den gör, står stilla i tillväxt men toppenfärg! Hoppas den också kommer igång snart.

En annan som börjat växa ordentligt är min Montipora hoffmeisteri. Man hade kunnat sätta eld på den och den hade överlevt, en riktigt överlevare :smiley20:

Caulastrean (gröna) har fått upp farten som aldrig förr, poppar upp ett nytt huvud med 1-2 veckor mellanrum just nu!

Vet inte om det är possitivt men hystrixen som kom i karet samtidigt som mina Acan har börjat morpha om från ljus rosa till gröngul i basfärgen, fortfarande lila/mörkrosa polyper.. Vet inte riktigt vad som händer där.. Kan va att jag börjat mata ganska kraftigt sen mandarinen kom i karet, ska testa NO3 senare i veckan och se om jag måste korrigera nopox doseringen.

ReefEnergyn är slut nu.. får nästan topp betyg. Det som drar ner det är priset, att man måste ha två olika flaskor samt att man måste stänga skummaren en timme efter dosering, annars en toppen produkt som korallerna älskar.

Jag har beställt en flaska FM ultraminS för att jämföra mot REn. Den ska även inehålla olika spårämnen förutom aminosyror, vitaminer och andra liknande ämnen som i REn. Jag hoppas korallerna ska reagera ännu mer positivt med lite mer spårämnen + det dom hade innan :)

Det blev visst en lång lägesrapport...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde allt gick så bra nu, men så kommer man hem och får ett riktigt slag i magen.. Hittade drömfirren fast i en maximini, stackarn rörde sig med ryck när jag tog loss honom så jag blev tvungen att avliva. Fanns ingen chans att han skulle klara sig så jag ville göra slut på lidandet fort. Ett riktigt slag i magen som sagt, men antar att man får grotta ner sig ett tag men sen resa sig med mer erfarenhet än innan..fastän det känns tungt och surt =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bytt lite diväteoxid i karet idag, nästan tre veckor sen sist nu så korallerna blir nog glada. LPSerna slog ut efter bytet så tror dom uppskattade det.

Stjärnpolyperna uppe på vänstra stenen som sitter uppe på BTN kom över vatten så jag kunde se att dom börjat växa upp på BTN bakgrunden ganska mycket nu. Blir precis som jag vill ha det tror jag. Min tanke med att placera dom där var att hela övre halvan av stenen (som går upp över ytan) skulle bli täckt av stjärnpolyper, tror det kan bli snyggt!

Limmade även upp lite fler koraller på revet. Nu är det bara alla knappar kvar.. vet inte var jag ska ha dom. I nuläget ligger allihop i en liten låda med små bitar LS i karet, inte så snyggt.

Mätte även nitrat och såg att det gått upp lite, så får öka doseringen av nopox ett tag till jag får ner det igen. Ska även nästan helt övergå till pellets att mata med under denna tiden för att inte tillföra nån onödig näring till karet

Inser även att deepwater Acropora är för svåra för mig i nuläget, dom behöver nåt jag inte ger eftersom den jag hade nu officiellt har dött helt. Alla andra mår prima så jag har ingen aning vad jag gjorde fel..

Jag väntar även på en flaska ultraminS som jag beställde förra helgen, tycker den borde dykt upp nu men icke.. Eftersom REn är slut vill jag ha den hyffsat fort så jag kan se om korallerna förblir som dom är eller förbättras/försämras av umS..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dubblat dosen nopox i två dagar nu, dvs 2ml/dygn (enligt flaskans rekomendationer) och ser mer brunt klegg i skummarkoppen. Jag har heller inte behövt göra rent glaset dessa dagarna. Oftast behöver jag gå över med magneten var tredje dag ungefär då det bildas en tunn genomskinlig brun beläggning av nån sorts alg. LPS har även reagerat med att slänga ut tentaklerna nån minut efter dosering. Ska testa nitrat imorgon och se om det har hänt nåt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...