Gå till innehåll

Interzoo


thomas5547

Rekommenderade inlägg

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 4 månader senare...
  • 3 månader senare...
  • 1 år senare...

Nu är det snart dags för nästa Interzoo mässa i Nürnberg - 22-25 maj 2008. Mässan är endast för branschfolk, men jag har lyckats komma med genom min kusin som är grossist inom husdjursfoder.

Jag kommer att vara där hela mässan, men jag skulle gärna ha lite sällskap av andra akvarister.

Ibland ordnar ju affärer möjlighet att få komma med, kanske nästa år också? Hotellrummen i Nürnberg ska man nog börja boka snart, har jag förstått...

Någan annan som har planer?

www.interzoo.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
Vart ska du bo ?? Jag tror att jag kommer att bo på Pyramid eftersom några av de jag ska träffa skall bo där.

Jag få kolla upp. Det är som sagt min kusin som driver en fodergrossist/importfirma som har bokat in mig. Åker du mer fler folk från Sverige?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det brukar vara lite drygt 200 hundra svenskar som åker dit.

Mässan är gigantisk men bara en del är akvaristik och allt är uppblandat (hund och kattmontrar med akvariemontrar om vartannat) så om man skall hinna gå igenom allt behöver man flera dagar på sig.

Hotell bör man boka redan nu - i alla fall om man vill bo i eller någorlunda nära Nurnberg.

Visst är det en fackmässa men det är inte så svårt att komma in även om man inte har affär - det är ju bara att fejka ett affärsnamn på blanketten man fyller i vid entrén. Så många privatpersoner är bland besökarna och detta känner också utsställarna till vilket innebär att det inte finns några priser uppsatta. Det är inte heller någon säljmässa utan bara en utställning.

En betydligt mindre mässa men med enbart akvaristik äger rum en gång om året i Duisburg (den senaste för en vecka sedan) - denna är också publik och i högsta grad en säljmässa.

Zoopetartikel om senaste Interzoomässan http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=392&Itemid=206

Zoopetartikel om senaste Duisburgmässan http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=466&Itemid=206

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina artiklar Kjell!

Såg detta i Duisburg artikeln:

> I Sverige får vi ju inte hålla kräftor i akvarium men däremot är det säkert tillåtet med en kräftposter som "dörrmatta".

Detta har jag missat, har du någon referens vilka regler detta förbud grundar sig på och för vilka sorters kräftor gäller bestämmelserna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina artiklar Kjell!

Såg detta i Duisburg artikeln:

> I Sverige får vi ju inte hålla kräftor i akvarium men däremot är det säkert tillåtet med en kräftposter som "dörrmatta".

Detta har jag missat, har du någon referens vilka regler detta förbud grundar sig på och för vilka sorters kräftor gäller bestämmelserna?

Du hittar en del info överst i denna Zoopetinfo http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=410&Itemid=210 där det också ligger en länk till artskyddsförordningen.

Dock - eftersom detta är en saltvattenssida - så bör det påpekas att förbudet inte gäller för saltvattenskräftor utan enbart för sötvattens. Så alla saltvattensakvarister kan vara lugna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Dags att uppdatera vilka som åker till Interzoo i Nürnberg i maj -Hemsida. Större mässa finns knappast, och de tyska tillverkarna verkar bruka tajma intressanta produktlanseringar just till denna mässa.

Det är ju som sagt en fackmässa, men ryktet säger att det inte är så svårt att komma in ändå.

Jag åker dit 21-24 maj tillsammans med min kusins hundfoderimportfirma.

Jag ser i tråden ovan att Ted (Bioted) också verkar åka. Jag har också hört att Christer på Akvarielagret dragit ihop typ 40 pers som åker i grupp, men jag antar att det är mest sötvattensfolk.

Några fler saltisar som ska dit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är tvingade av Christer på A-lagret att följa med dit.Han tjatade på mig i en vecka innan jag sa OKEJ DÅ!! Så jag skall åka med honom mer vet jag inte tyvärr ,förutom att vi flyger Tors morgon kl 6.55 (skavsta.)

Kul,

Vi åker 10.05 på onsdag från Arlanda. Vi bor på hotell "An den schönen Brunnen" (eller nåt sånt) alldeles centralt. Självklart måste vi sammanstråla och svinga en massa bägare och dregla på teknik... ;)

Låt oss se om fler har vägarna förbi!

EDIT - Jag åker onsdag (inte torsdag)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lär också befinna mig där och större delen av tiden i Hall 1 Monter 221.

Skulle också tro att ni lär träffa på Lasse där då och då.

Ni kan klicka på de olika hallarna på denna sida http://www.interzoo.com/en/exhibitor/floorplans/ så kan ni kolla vilka utställare som finns i resp. hall

Ett tips till. Om ni bara skall vara där 1-2 dagar så läs in er på utställningskatalogen och eller titta igenom utställningskartorna i min länk ovan.

Du kan också söka på vilka utställare som visar produkter i olika produktkategorier på denna sida http://www.interzoo.com/en/exhibitors_products/

Att på måfå leta efter något är meningslöst det tar för lång tid och du kommer att missa det mesta. Bara ett exempel - att gå igenom alla gångarna i snabb takt (utan toa och ätpaus) och snabbtitta in i montrarna (30 sekunder per monter) tar ca. 11 timmar.

Tyvärr är alla slag av montrar mixade - hade varit mycket enklare om det varit akvaristik i 2 hallar, hund och katt i andra etc, men så är det inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ryktet sprider sig om allt fler som ska åka till Interzoo i maj. Senaste laguppställningen ser ut som följer:

  • Team Bioted: TedB
  • Team A-lagret: BroderIsak och lindholm
  • Lasse
  • Kjell Fohrman
  • Vargklo

Det blir många öl och mycket dregglande på nyheter ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...