Strikt Postat 12 januari 2014 Dela Postat 12 januari 2014 Har inte sett så mycket PE sen några dagar efter att jag stoppade i montipororna i karet . Det är på god väg alltså! Vill inte ropa hej dock.Följer detta med stort intresse som du vet, eftersom jag har samma problem. Känns som att fraggar är känsligare än kolonier ang PE, tex så drar min stora pistillata inte ihop sig trots ett och annat nopp av acanthopsen. Men har iofs även någon fragg av vad jag tror är en caliendrum som har superfin PE, det är främst montiporor och en milkafragg som är hopdragna hos mig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 17 januari 2014 Författare Dela Postat 17 januari 2014 Min "kamp" mot nollat fosfat finns i denna tråd.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?58944-Dosera-fosfat Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 17 januari 2014 Författare Dela Postat 17 januari 2014 Flyttade upp den lilla stenen med xenia som stått på botten sen helgen upp på den vänstra hyllan. Tidigare satt där en liten acro men den såg ut att vara utom all räddning så den fick lämna plats för xenian. Jag kan tycka att en välbelyst och välmående pumpande xeniakoloni kan vara det snyggaste i korallväg faktiskt. Jag hade xenia i mitt förra kar som tyvärr lämnade in, troligtvis pga för låga näringsvärden. Som ny vill man hålla allt kliniskt rent för man tror att nollvärden är bra. Här borde saltvattenskemi for dummies revideras angående detta då många hänvisar nybörjare till denna "bibel". Det är väl när man blivit mer erfaren som man kan vara nere och nosa på gränsen till 0 men då med hjälp av andra metoder hålla korallerna vid liv. Min önskan just nu är att xenian ska växa som ogräs och täcka hela stenen den sitter på och gärna klättra vidare på baksidan! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Petter N Postat 17 januari 2014 Dela Postat 17 januari 2014 Flyttade upp den lilla stenen med xenia som stått på botten sen helgen upp på den vänstra hyllan. Tidigare satt där en liten acro men den såg ut att vara utom all räddning så den fick lämna plats för xenian. Jag kan tycka att en välbelyst och välmående pumpande xeniakoloni kan vara det snyggaste i korallväg faktiskt. Jag hade xenia i mitt förra kar som tyvärr lämnade in, troligtvis pga för låga näringsvärden. Som ny vill man hålla allt kliniskt rent för man tror att nollvärden är bra. Här borde saltvattenskemi for dummies revideras angående detta då många hänvisar nybörjare till denna "bibel". Det är väl när man blivit mer erfaren som man kan vara nere och nosa på gränsen till 0 men då med hjälp av andra metoder hålla korallerna vid liv. Min önskan just nu är att xenian ska växa som ogräs och täcka hela stenen den sitter på och gärna klättra vidare på baksidan!Kul att du gillar Xenia. Jag trodde nästan jag var ensam om det här på forumet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 18 januari 2014 Författare Dela Postat 18 januari 2014 Nej då, älskar xenia. Har inte kunnat hålla det bara. Kan man låta xenia och stjärnpolyper växa bredvid varandra? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Petter N Postat 18 januari 2014 Dela Postat 18 januari 2014 Nej då, älskar xenia. Har inte kunnat hålla det bara. Kan man låta xenia och stjärnpolyper växa bredvid varandra?Både Xenia och stjärnpolyper funkar med stort sätt alla andra koraller då de saknar nässelkapslar. Däremot konkurrerar de med snabb tillväxt och möjligen kan de på så sätt påverka varandra. Men det ska nog inte vara några problem att ha dem intill varandra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 18 januari 2014 Författare Dela Postat 18 januari 2014 Va bra! Mina två nya chromis viridis vägrar låta mina två clowner vara nära varandra! J%@€# mobbare! Clownerna har knappt ätit sen jag skaffade dem. De ska ju gå att ha ihop! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 2 februari 2014 Författare Dela Postat 2 februari 2014 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
POPOV Postat 2 februari 2014 Dela Postat 2 februari 2014 Fint! Algfria rutor men ser att du missat att det runnit en droppe på framrutan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 2 februari 2014 Författare Dela Postat 2 februari 2014 Fint! Algfria rutor men ser att du missat att det runnit en droppe på framrutan Ett tränat öga . Såg det faktiskt men jag orkade inte fixa det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 7 februari 2014 Författare Dela Postat 7 februari 2014 Var slut på fluval kol så jag köpte FM ultra carb L. Vad är det för vita "bollar" som är iblandat?Köpte även FM professional sea salt då kolkällan i bio actif saltet sänker mina näringsvärden för mycket. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 8 februari 2014 Författare Dela Postat 8 februari 2014 Ah men va f*n de vita kornen är fosfatabsorbator. Skriv det på burken då tack! Om jag köper aktivt kol så vill jag ha aktivt kol, om jag köper fosfatremover så vill jag ha fosfatremover. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 8 februari 2014 Dela Postat 8 februari 2014 Skitsnyggt helt enkelt! Några planer på andra koraller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 9 februari 2014 Författare Dela Postat 9 februari 2014 Skitsnyggt helt enkelt! Några planer på andra koraller?Tack! Har börjat snegla på anemoner. En BTA och ett par clarki eller percula clowner kanske. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Strikt Postat 9 februari 2014 Dela Postat 9 februari 2014 Hur går det med spsernas PE? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 9 februari 2014 Författare Dela Postat 9 februari 2014 Bra PE på milkan och hystrixarna. Digitatorna klarade sig inte, förutom en liten bit röd. Alla andra koraller mår bra, euphyllian har varit riktigt kaxig sen den fått lite fosfat! Karet ser övehuvudtaget ut att må bättre än någonsin med mätbar fosfat. Synd att jag inte kan hålla digitata bara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lexwin Postat 9 februari 2014 Dela Postat 9 februari 2014 Mina två nya chromis viridis vägrar låta mina två clowner vara nära varandra! J%@€# mobbare! Clownerna har knappt ätit sen jag skaffade dem. De ska ju gå att ha ihop!Har chromisarna blivit snälla? Funderar på att skaffa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Strikt Postat 9 februari 2014 Dela Postat 9 februari 2014 Bra PE på milkan och hystrixarna. Digitatorna klarade sig inte, förutom en liten bit röd. Alla andra koraller mår bra, euphyllian har varit riktigt kaxig sen den fått lite fosfat! Karet ser övehuvudtaget ut att må bättre än någonsin med mätbar fosfat. Synd att jag inte kan hålla digitata bara.Kul med de som mår bra, ser fint ut på bilderna! Jag har också svårt att få digitatorna att trivas trots att andra spser mår bra. Vet inte om det är acanthopsens fel eller nåt annat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 9 februari 2014 Dela Postat 9 februari 2014 Inte varit aktiv på ett tag men det blev ju riktigt fint:) saknar det dock får nog skaffa mig ett nytt igen hehe:)Hoppas du blev nöjd;) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 10 februari 2014 Författare Dela Postat 10 februari 2014 Chromisarna stressade ihjäl mina clowner Du har inte nollat dina näringsvärden?Välkommen tillbaks Robert! Mycket nöjd, fint hantverk. Klart du ska skaffa ett kar! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Strikt Postat 10 februari 2014 Dela Postat 10 februari 2014 Chromisarna stressade ihjäl mina clowner Du har inte nollat dina näringsvärden?Välkommen tillbaks Robert! Mycket nöjd, fint hantverk. Klart du ska skaffa ett kar!Nej, ligger på fosfat 0,01 och nitrat 5. Tråkigt med clownerna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 11 februari 2014 Dela Postat 11 februari 2014 Chromisarna stressade ihjäl mina clowner Du har inte nollat dina näringsvärden?Välkommen tillbaks Robert! Mycket nöjd, fint hantverk. Klart du ska skaffa ett kar!Självklart:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 14 februari 2014 Författare Dela Postat 14 februari 2014 Har skaffat en sjöborre - tuxedoSka bli kul att se ifall den vill äta min "red turf algae". Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 16 februari 2014 Författare Dela Postat 16 februari 2014 Min nya modemedvetna tuxedo sjöborre. Vad är detta för korall? Jag fick med den när jag köpte sjöborren och ägaren kom inte ihåg vad den hette. Har sökt på reeflex utan framgång. Den växer normalt inte som flak enligt uppgift.Äntligen verkar jag kunna hålla xenia utan att den blir grå. Denna är vackert rosa och pumpar för fullt!Lite mätvärden för idag:SG = 1.025temp = 25.5KH = 8.0Ca = 410Mg = 1320fosfat = 0.04Nitrat = 10 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 17 februari 2014 Författare Dela Postat 17 februari 2014 Ingen som vet vad det är för korall? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.