Gå till innehåll

Patriks andra kar, 80l


phhasek

Rekommenderade inlägg

  • Svar 215
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fick hem min TDS-mätare som jag köpte på ebay för dryga femtiolappen.

Mitt osmosvatten efter silikatfiltret (RO/DI) mäter 0.

Mitt kranvatten mäter 195.

Jag blev förstås nyfiken på att testa vad det blir om man blandar små kända mänger kranvatten i en större känd mängd RO/DI.

Jag tog 100ml nygjort RO/DI vatten och uppmätte TDS = 0

post-6408-14468932010893_thumb.jpg

Jag fyllde upp lite kranvatten med TDS = 195

post-6408-14468932011128_thumb.jpg

Jag tog 5ml av kranvattnet och blandade ordentligt och fick då TDS = 10

post-6408-14468932011337_thumb.jpg

Till denna blandning tillsatte jag ytterligare 5ml kranvatten och fick då TDS = 19

post-6408-14468932011571_thumb.jpg

Till denna blandning tillsatte jag ytterligare 10ml kranvatten och fick då TDS = 35

post-6408-14468932011804_thumb.jpg

Dessa uppmätta värden följer mina teoretiska värden väldigt bra tycker jag. Sen om mitt RO/DI vatten är 0 och mitt kranvatten är 195 går ju inte att vara säker på men med givna värden verkar den vara duglig iallafall.

post-6408-14468932012036_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har det gått med din argi och korallerna? Min har fått frispel och ger sig på de mesta i akvariet. Försökt o få upp busen men de är inte det enklaste :(

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

tråkigt att höra! Alla andra spser är utslagna än så länge (peppar, peppar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar fortfarande över det här med ljuset. Jag har ju en maxspect mazarra p. Är det tillräckligt för SPS att köra den på 71% på alla kanaler som max i 5 timmar (startar från 0% kl 09.30 - 12.00 sen 5 timmar på 71% och efter det så går den till 0% 22.30)? Jag vill ha så mycket ljus som möjligt utan att förstöra nåt.

Passar på att nämna min cirkulation. Jag kör min Vortech MP10 på "reef crest" med 9 av 12 dioder som max. Är detta lagom till 70l för SPS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar fortfarande över det här med ljuset. Jag har ju en maxspect mazarra p. Är det tillräckligt för SPS att köra den på 71% på alla kanaler som max i 5 timmar (startar från 0% kl 09.30 - 12.00 sen 5 timmar på 71% och efter det så går den till 0% 22.30)? Jag vill ha så mycket ljus som möjligt utan att förstöra nåt.

Passar på att nämna min cirkulation. Jag kör min Vortech MP10 på "reef crest" med 9 av 12 dioder som max. Är detta lagom till 70l för SPS?

Funderar fortfarande :)

Vore kul att testa att mäta med en PAR-mätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får jag ingen polypexpansion på de röda montipororna heller. Jag har dragit ner på belysningen till 65% på alla kanaler (från 71%). Vet inte om de kanske får för mycket ljus. Jag har även börjat mata mer för att försöka på upp fosfaten. Jag mäter 0.00 oftast. Jag har uppmätt 0.04 som max två gånger och 0.02 en gång. Dessa värden är inom felmarginalen för hannan så det kan lika gärna vara 0. Nitraten har gått upp till runt 2-5. Hystrixen visar polyperna. Milkan visar polyperna oftast men drar ihop sig ett antal gånger om dagen, ibland drar den bara in en del av polyperna.

Om det inte blir bättre med montipororna får argin gå. Hur fasiken ska jag fånga den i så fall? Alla fiskfällor är ju så stora. Kan ju vara bra att börja planera det redan nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imorgon kommer en och hämtar argin. Tror ni det går bra att fånga den ikväll och låta den vara i fällan/lådan tills imorgonkväll? Är ju svårt att lova att jag kan fånga den imorgonkväll.

Ja så skulle nog jag gjort, man vet ju hur det är när det väl gäller och man känner sig lite stressad så funkar ingenting :) Borde väl klara lådan 24h utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där nu är argin på väg till sin nya ägare. Tråkigt, men jag tvivlar inte på att den kommer få det bra hos sin nya ägare i ett 300l+ kar.

Då återstår att se om det faktiskt var den som fått mina montiporor att dra ihop sig. Sen måste den ju såklart ersättas med något annat i fiskväg. Det lutar som nämnt att skaffa tre stycken chromis viridis. Andra tips mottages tacksamt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där nu är argin på väg till sin nya ägare. Tråkigt, men jag tvivlar inte på att den kommer få det bra hos sin nya ägare i ett 300l+ kar.

Då återstår att se om det faktiskt var den som fått mina montiporor att dra ihop sig. Sen måste den ju såklart ersättas med något annat i fiskväg. Det lutar som nämnt att skaffa tre stycken chromis viridis. Andra tips mottages tacksamt!

Spännande att se om det blir polypexplosion nu, har ju också några montiporafraggar utan nån vidare PE.

Ang fiskar hade jag en sixline ett dygn; fin och rolig men kan tydligen vara aggressiv i små kar så kanske inte värt att chansa då du väl har clowner också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev två stycken chromis viridis, en liten bit pumpande xenia samt en liten bit clavularia sp. 2.

Jag köpte också balling trace 1,2,3 som jag ska tillsätta till mina ballingflaskor.

Har moddat mitt HOB filter till ett litet refugium och lagt i chaeto. Jag har ingen belysning än så länge men ska kolla på det imorn. Hur länge klarar sig chaeton utan ljus?

post-6408-14468932242057_thumb.jpg

post-6408-14468932241829_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har moddat mitt HOB filter till ett litet refugium och lagt i chaeto. Jag har ingen belysning än så länge men ska kolla på det imorn. Hur länge klarar sig chaeton utan ljus?

[ATTACH=CONFIG]109386[/ATTACH]

Skiten läckte! Det var väl dömt att misslyckas från början men det var kul att testa iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande att se om det blir polypexplosion nu, har ju också några montiporafraggar utan nån vidare PE.

Ang fiskar hade jag en sixline ett dygn; fin och rolig men kan tydligen vara aggressiv i små kar så kanske inte värt att chansa då du väl har clowner också.

Har inte sett så mycket PE sen några dagar efter att jag stoppade i montipororna i karet :). Det är på god väg alltså! Vill inte ropa hej dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...