Gå till innehåll

Hur stort kar till ett par Clowner?


Ahab

Rekommenderade inlägg

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan någon förklara vad som är bra med ytavrinning?

Annars får du en fet hinna av smuts och proteiner på ytan som försämrar ljuset, ger ett allmänt taskigt utseende och det blir svårt för skummaren att ta bort det. Det går att rengöra ytan med tidningspapper som alternativ, men det är ju lite bökigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Större delen av det organiska matreal som ett akvarium gör sig av med hamnar till slut inom den närmsta 1,5 centimetern från ytan. En ytavrinnare ser till att det är det vattnet som passerar skummaren eller pump för att avlägsna det/fördela det på hela vattenvolymen så en skummare som inte tar från ytan får med sig skiten. Och som sagts tidigare så orsakar det en hinna på ytan som ser ful ut, förorenar och minskar ljusgenomsläppet.

Ang. mitt levande och teknik så har jag lite mjukoraller en clownfisk och 2 sniglar, och en rörmask. Lite calupera-alger samt en annan macroalg jag inte vet vad den heter. Ska skaffa mer sniglar så fort någon affär får in det och ska skaffa en sander-skummar e i morgon. Belysningen är en T-8 15 w 18000K och en Power Compact-belysning, 24W okänt kelvintal (men lite för gulgrön tyvärr)

cirkulationen är 1800 l/t på dagen och 1200 l/t på natten, men jag ska nog skaffa lite mer. Med 11 kilo sten rör sig vattnet inte sååå mycket ;)

Om du vill kan du få lite xenia och macroalger av mig när du kommer igång...

OM det är något mer du vill fråga om kan du alltid skicka pm, men bättre att posta här så fler kan svara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet hur vattnet är i Varbergstrakten. Behöver jag köra osmosvatten och finns det i så fall någon i samma trakt som man kan få/köpa några (40) liter av för att komma igång. Kan man kanske göra det i någon affär i Göteborg? Hade tänkt köpa levande sten på Marinakvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du ändå kommer behöva göra vattenbyten råder jag dig att köpa en osmos. Pengarna kan du spara in på att köpa begagnad sten. Nackdelen/fördelen är att den är inkörd, så det kommer inte med lika mycket fripassagerare, men det kommer inte med lika mycket skit heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har förstått är alla osmoser samma. De heter bara lite olika saker. Beror lite på om du vill stödja din lokala handlare eller inte. Finns billiga i tyskland,

Själv har jag en aquatic nature 90s tror jag den heter. ger 90-120 l/dygn.

Har blivit avrådd från att köpa begagnad osmos för att man inte vet hur de använts/förvarats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en gallon e runt 3.4 liter så runt 65 liter.sen har jag hatt två clowner och e n stjöstjärna i mitt 18 liter o dem mådde hur bra som helst men jah skulle inte göra om det !½ så ett guppy hotel skulle nog gå bra ha de ps. clowner och stjöstjärnan bor inte kvar i det karet dem har flyttat till ett 170 liters med :en zeb.flavenzez, en pallet kirurg ,en mandarin,två damseller och en pincettfisk ds.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som använt sig av pl rör i saltakvarier? Skulle detta röret funka som blåljus? http://www.prismaecat.lighting.philips.com/LightSite/Whirlwind.aspx?eca=LEPPLG&cpf=SEEPSV&stg=ACT&lan=SV+&ecu=SPL|PHL|GX&cnt_key=XUVAPLS+|PHL&t=1&tree=0&scr_md=1111&leftnav=1_1_2_15_4&nav=Null&loc=Null Kan någon rekomendera en bra bok om saltvattensakvarier för en nybörjare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om den här beställningen? Något jag borde lägga till?

Aqua Standard 90s 990,00

Maxi-Jet 500 190,00

SF Marine KH/Alk test 60,00

SF Marine Nitrate test 80,00

SF Marine Nitrite test 65,00

SF Marine Phosphate test 85,00

SF Marine pH test 60,00

Reef Crystal 4 kg 140,00

TOTAL:null.gif

1 670,00

Förutom saltmätare. Någon som kan rekomendera någon modell?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du beställer test därifrån, så ska du vara medveten om att instruktionerna är på tyska och inte engelska.

Jag beställde Power-compact belysning därifrån också, hittade ingen i sverige som sålde det. Men om du ska ha MH-lampa eller så kan du nog hitta begagnad sådan här...

EDIT: om maxi-jeten är enda cirkulationen i akvariet skulle jag valt en starkare. jag har som sagt runt 1500 l/t i mitt och skulle vilja ha lite till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lysande delen av lampan är ungefär 28 cm. Med sockel behöver den minst 37 cm men skall ljuset komma något sånär mitt i akvariet behöver det var minst 40 helst 42 cm långt. Detta gäller med sockeln från Interpet en "vanlig" fyrpolig sockel är betydligt kortare. (men inte stänkskyddad).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...