Gå till innehåll

Kan man ha för mycket Levande Sten?


Chum

Rekommenderade inlägg

För mycket kanske går (?, troligen inte dock), men det är nog vanligare med för lite.

1kg/10 liter vatten är ju mer en tumregel om hur mycket man som minst bör ha. Inte en maxgräns.

Sedan handlar det ju mycket om densiteten på stenen också. 10kg sten av en viss sort kan ju rent fysiskt ta plats som 20kg av en annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp så är det. Det som skulle kunna hindra är väl cirkulationen om man har då mycket sten så det blir stillastående någon stans eller oj då där mere är vattenytan och här uppe är stenen. Jag har mycket sten då jag har mandarier och hade tills idag en pinsettfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De enda argument jag har hört som menar att man kan ha "för mkt" är att stenen skulle kunna bidra till en kraftig höjning av fosfater, men i mitt 250 kar hade jag 39 kg sten och knappt mätbar fosfat. Jag är nog själv inne mer på som ni säger att rekommendationen är ett minimum, inte ett maximum. Men alla som har en tanke, posta gärna =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 200kg till ett 785l . dock har jag det mesta i mina sumpar . Är nästan lika intressant sitta och kolla i sumparna på natten med alla djur som håller till i dom, även mycket svampar mm . Har provat haft mandariner förut (i andra kar där jag haft 30-40kg ls ) I detta är mandarinen smällfet , och den tar inte foder jag ger den . Fullt av ägg på rutorna ,så det produceras mycket mat i dom här miljöerna . Ser absolut ingen nackdel med mycket sten ,dock skulle jag inte vilja ha all sten i huvudkaret ,men bygg stor/alt flera sumpar så kan du ha refugium och mycket levande sten !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att man kan ha för mycket sten. Däremot är det ju viktigt att inte få några zoner med stillasående vatten, så har man mycket sten får man planera väll med sina pumpar.

Vad gäller fosfat så spelar det ju inte så stor roll om du har 10 eller 100kg sten. Läcker den fosfat så läcker den fosfat. Då är inte mängden sten problemet, utan det döda i stenen.

Jag är en av dem som tycker att mångfald av mikroliv i burken är en stor del av att lyckas med salt så mycket sten, mycket bra! Men sen är det väldigt stor skillnad på sten och sten.

Detta är vad jag tycker=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att återgå till allvaret i frågan måste jag nog säga att "ja" man kan ha för mycket levande sten.

Är det så att du fyller karet med för mycket sten och den blir för tät kommer du få problem med tiden då det samlar skit där cirkulationen inte kan komma åt & dina värden kommer öka.

Ser du däremot till att det finns cirkulation överallt kan du fylla hela burken.

Tänk på att haven består av ca 70% vatten vilket betyder en god cirkulation. Där cirkulationen är sämre är vattnet grumligare och vattenkvaliteten sämre.

Cirkulation är det viktigaste du bör tänka på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den frågan är nog mer ett estetiskt dilemma, än ett praktiskt.....

Usprungligen föreskriver "Berlin-metoden" som det här upplägget kallas, 25% av bruttovolymen i Ls, detta har succesivt prutats ned till nuvarande nivå - så börjar du överskrida 30% så kanske börjar det kanske bli onödigt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...