Gå till innehåll

Montiporor som inte växer och "saknar" polyper


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Har en flakväxande montipora av okänd sort och en montipora digitata. Den första har jag haft nästan ett år och dem har knappt vuxit över huvud taget. Den flakväxande har vuxit lite på basen men annars ingeting. Den ska egentligen vara fin lila färg med stora polyper men polyperna syns knappt och färgen har blivit grådaskig.

Digitatan har bleknat och man ser inte skymten av några polyper. Den har fortfarande färg så jag tror inte den är död eller så men ser riktigt tråkig ut. Båda står i välbelyst del av akvariumet.

Har hört att montiporor ska vara en bra indikator på att något kan vara fel i akvariet iom att de är så lättskötta. I och med att mina acanthastrea och min trachyphyllia är extremt ihopdragna (se tidigare tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56729-Ihopdragna-acanthastreas-och-trachyphyllia-samt-fr%E5ga-om-bubblor-i-sanden) så tänkte jag att det kanske finns ett samband.

Värt att notera är att jag har en Montipora confusa som växer bredvid digitatan, men närmare botten, och den mår hur bra som helst. Fina färger och väldigt mkt polyper. Har till och med börjat fragga på den.

Senaste mätningarna gav

Ca: 500 (Miss av mig här men håller på reducera det. Detta är dock inte något som borde vara anledningen då jag hade problemen när jag stadigt låg runt 400 också)

KH: 7.7

Mg: 1340

Temp: 24,5

Salt: 1025

No3: 2

Po4: 0.05

Ljus: Pacific-sun Hyperion med BALI programmet.

Värmen hålls stabil med doppvärmare.

Lägger upp bilder senare när jag kommer hem men tänkte att jag kanske kunde få igång en diskussion utan dem tillsvidare? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Håller med ovannämnda om att du bör kolla kaliumet. dassiga montis är nästan ett 100%igt tecken på brist av kalium.

Oftast håller man kaliumet på ok nivå bara genom normala 10%iga vecko vattenbyten. anv man zeovitsten så får man dock en ökad förbrukning av kalium men det vet jag inte om du anv dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig kollat kalium så det kanske är det jag får göra. Tanken slog mig att det kanske var det. Vad bör kalium ligga på för att räknas som bra?

Jag kör 20% vattenbyte var annan vecka men aldrig gjort något större vattenbyte än så.

I fiskväg så har jag 3 kirurger, 2 clowner, lawnmower blenny, en sandvändande goby, en royal gramma och en Pseudochromis springeri.

Båda korallerna sitter nära en pump men inte så att utblåset är riktat mot dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligt saltvatten ligger på ca. 400 ppm Kalium.

Min högst obekräftade känsla är att salterna vi kör med inte riktigt kommer upp i det naturliga värdet. I alla fall ligger mitt på ca. 350-360 ppm. Har man sedan lite förbrukning så droppar man snabbt ner till låga nivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har EXAKT samma problem. Fin fina vattenvärden och bra belysning. Testat fraggar på olika djup m.m. Växer låååångsamt och bleknar.

Testade kalium för ett tag sen & hade bra värden där med. Har dock inget eget kaliumtest, kanske skulle införskaffat ett.

Jag byter 21 liter vatten varje 7 dagar på ett 180 liters kar med 1.025-1.026 i salinitet och Red Sea Coral Pro som salt. Saltet som är boven?

Andreas N, vilket salt använder du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mäter ca 1350mg, 430-440ca, 8.0 pH, 8.3 KH efter nästan en vecka innan jag ska byta vatten igen, så det är kanske på gränsen till högt när man nyblandat misstänker jag. Nu kidnappar jag tråden lite, men detta kanske är av intresse för TS också som har identiskt problem och liknande värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kidnappa på du. Vore bara glad om jag hör en lösning som jag kan applicera :-). Ska iväg och köpa kaliumtest imorrn och hoppas jag har riktigt dåliga värden så att det förhoppningsvis är det som är felet. Vore skönt om det var så lätt men sån tur har man väl inte troligen

Själv använder jag fauna marins salt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts kaliumtest är skapligt lätt att använda. Ungefär samma svårighetsgrad som kalciumtestet.

Red Seas Kaliumtest är också OK men mycket bökigare att använda. 2 -3 gånger krångligare.

Övriga kaliumtest får man det mätvärde man vill med. Jag har testat det som var först på marknaden ( Korallenzucht?) Fauna Marin och Aqualight. De bygger alla på att man skall dra en ett testglas med en grumlig lösning över ett svartvitt papper och där det svartvita mönstret försvinner läser man av rätt värde. Haken är bara att detta beror på hur fort man drar och ljusets infallsvinkel.

Jag kunde läsa av såväl 350 som 450 mg/ l på samma test beroende på hur fort jag drog. Om jag vred mig och testet 90 grader syntes också grumlingen annorlunda beroende på takljus och spilljus från akvariebelysningar.

Alla tester bygger på att man tillsätter ett ämne som fäller ut till en grumling med kalium. De dåliga testerna bygger på att man skall uppskatta hur stark grumlingen är.

Saliferts och Red Seas test bygger på samma grumling men där tillsätter man ett färgreagens på detta ämne och sedan tillsätter man droppvis eller sprutar i ett nytt ämne som orsakar färgomslag när allt som är kvar av ämne 1 förbrukas. Man får så en noggrannhet (egentligen repeterbarhet) på 10 mg/l/ ungefär.

Red Seas test måste användas i dagsljus eller glödlampsljus. I blått akvarieljus syns inte färgomslaget. (Violett till blått)

Saliferts test är inte lika känsligt på ljusfärgen och kostar en tredjedel. Och är som sagt mycket lättare att använda.

Jag har jämfört Red Seas med Saliferts test och fick samma resultat inom +- 10 mg/l. ( Vid 400 och 470 mg/l)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...