bjomat Postat 3 juli 2015 Författare Dela Postat 3 juli 2015 (ändrat) Jag är själv väldigt nyfiken på Faunamarins koncept. Claude på fm försöker iallafall hjälpligt förklara hur tillsatserna funkar. De verkar inte heller lika religiösa vad gäller zeolite etc. Man kan köra Reef Vitality, Coral balance och Ultra Min S utan zeoilte och istället köra pellets + ev. GFO. Vad säger du om detta?Jo men det kan du egentligen göra med KZs produkter också - med viss försiktighet. Stenen har ju ungefär samma funktion som pelletsen - dvs boplats för bakterier. GFO kommer du nog inte behöva om du ser till att ha N hela tiden.Det verkar som zeolight är på väg att uppgraderas igen. Nu finns även coral balance med i deras zeo-startpaket. Faunamarin har en lite egen approach nu med matning av coralmucusbakterier med vad de kallar för biopolymer. Jag har försökt googla om detta men det verkar var ren forskningsfront det handlar om. Den roliga jeppen Claude på Faunamarin kokar ihop "dekokter" på egen hand som de kan prova i sina korallanläggningar. Vad säger du omReef Vitality! Har du testat Coral balance?Ah det var nåt helt nytt för mig. Inte testat Coral Balance men fick med en 250ml burk av Claude vid en beställning. Svårt säga hur bra ReefVitality-kapseln fungerar men det bör väl innehålla bakterier+någon form av föda för sps.Från FM:s hemsida: "When using Coral Balance in combination with Reef Vitality, please reduce dosing of both products by half." Ändrat 3 juli 2015 av bjomat Tillägg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatrikD Postat 3 juli 2015 Dela Postat 3 juli 2015 (ändrat) FM verkar ha lämnat detta med bakterietillsatser i sin zeolightmetod. På något sätt försöker Claude rikta insatsen mot korallernas egna bakterier som lever i deras slemlager. Genom att göda korallens bakterier (hypotes i forskningen!) får korallen indirekt i sig mer mat. Dessutom gör FM en stor sak av att deras biopolymerer gör att spårämnen blir mer lättillgängliga för korallen (oklart hur). Sammantaget blir koralltillväxten högre vilket håller nere näringsnivåerna. En annan viktig sak: dessa ospecificerade biopolymer kan ställa till det om man har för mycket av spårämnen och fosfatdepåer i ett gammalt kar. Då kan man få STN/RTN!! Ändrat 3 juli 2015 av PatrikD Grammatik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 4 juli 2015 Författare Dela Postat 4 juli 2015 Acroporan som växer långsammast i mitt kar börjar äntligen ta lite fart20 April 20153 Juli 2015Fiskar&Koraller 3 Juli 2015Trevlig helg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 6 juli 2015 Författare Dela Postat 6 juli 2015 (ändrat) Sommarvärmen förstörde mitt underhållsschema till mitt system men nu är det fixat. 6 respektive 8 dagar försenat vatten- och zeostenbyte. Om det var värt det? Ja - härliga sommar Ändrat 6 juli 2015 av bjomat Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 7 juli 2015 Författare Dela Postat 7 juli 2015 Idag har jag roat mig med att montera 10st Australien-fraggar på min pelare Topdown direkt efter monteringen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian_N Postat 7 juli 2015 Dela Postat 7 juli 2015 Vackert! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tomtom Postat 7 juli 2015 Dela Postat 7 juli 2015 Snyggt!Rödgula upp vänster ser magisk ut Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
odel68 Postat 7 juli 2015 Dela Postat 7 juli 2015 superbt Björn mvh Ola. . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 7 juli 2015 Dela Postat 7 juli 2015 bara att lyfta på hatten! se till att du håller ihop detta och undviker alla faror som finns där! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan Postat 7 juli 2015 Dela Postat 7 juli 2015 Hej när du du nu kör zeo variant, använder du uv? Har läst på olika forum där vissa kör med uv och andra inte!manualen säger nej! Men hur gör du? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
izfisk Postat 8 juli 2015 Dela Postat 8 juli 2015 Imponerande! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 8 juli 2015 Författare Dela Postat 8 juli 2015 Imponerande!Tack snälla!Hej när du du nu kör zeo variant, använder du uv? Har läst på olika forum där vissa kör med uv och andra inte!manualen säger nej! Men hur gör du?Japp UV 24/7 men väldigt lite cirkulation. Jo jag vet det inte är att rekommendera men det funkar bra för mitt system och mina kirurger är oftast helt prickfria. Jag kör faktiskt även ozon i låg dos 2st 4h-pass om dygnet.bara att lyfta på hatten! se till att du håller ihop detta och undviker alla faror som finns där! Tackar! Jo jag försöker undvika så gott det går men man är ju alltid lite orolig i denna hobby... superbt Björn mvh Ola. .Tackar! Snyggt!Rödgula upp vänster ser magisk utTackar så mycket Vet inte riktigt vilken du menar bara...Vackert!Tack! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MagnusJ Postat 8 juli 2015 Dela Postat 8 juli 2015 Fint. Var får du tag på dessa koraller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 9 juli 2015 Författare Dela Postat 9 juli 2015 Tack. Ja det är ju inte det lättaste. Man får va snabb vid släppen på ec/wc och vara på plats när butikerna får in sina leveranser. Även bytt/köpt en del av andra "acropora-nördar" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MagnusJ Postat 9 juli 2015 Dela Postat 9 juli 2015 Man får tagga till helt enkelt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 10 juli 2015 Författare Dela Postat 10 juli 2015 Ja det är väl så faktiskt - om man vill ha godbitarna i alla fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatrikD Postat 10 juli 2015 Dela Postat 10 juli 2015 Idag har jag roat mig med att montera 10st Australien-fraggar på min pelare Topdown direkt efter monteringenFina. Är de från EC? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 10 juli 2015 Författare Dela Postat 10 juli 2015 TackDet är blandat. EC, WC, Triton, Aqua Stockholm och från "salta vänner" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 10 juli 2015 Författare Dela Postat 10 juli 2015 Några bilder på de nylimmade acrosarnaspspblueberry nasutanavini(?)sscBilderna tagna på fri hand så ingen superskärpa tyvärr Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 11 juli 2015 Författare Dela Postat 11 juli 2015 Familjen utom jag på landet och då blir det såklart lite akvariefix.Fragghylla fixad till mitt fraggkar:Hyllan är inte limmad än så det kan tänkas det blir lite förändringar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikjon Postat 11 juli 2015 Dela Postat 11 juli 2015 Var har du köpt den där fragghyllan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 12 juli 2015 Författare Dela Postat 12 juli 2015 Jag har byggt den av 60x60cm raster som sågats till. Finns att köpa på t.ex Håkanstorp Zoo. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
odel68 Postat 12 juli 2015 Dela Postat 12 juli 2015 Tjusiga bilder / koraller Björn 5 + på dem mvh Ola. . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 12 juli 2015 Dela Postat 12 juli 2015 Vad använder du för lim? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 13 juli 2015 Författare Dela Postat 13 juli 2015 Vad använder du för lim?Hmm...jag slarvade så det blev buntband - busted!! Skulle tro någon form av Acrifix skulle funka - kanske även Tangit(?)Tjusiga bilder / koraller Björn 5 + på dem mvh Ola. .Tackar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.