Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Jag är själv väldigt nyfiken på Faunamarins koncept. Claude på fm försöker iallafall hjälpligt förklara hur tillsatserna funkar. De verkar inte heller lika religiösa vad gäller zeolite etc. Man kan köra Reef Vitality, Coral balance och Ultra Min S utan zeoilte och istället köra pellets + ev. GFO. Vad säger du om detta?

Jo men det kan du egentligen göra med KZs produkter också - med viss försiktighet. Stenen har ju ungefär samma funktion som pelletsen - dvs boplats för bakterier. GFO kommer du nog inte behöva om du ser till att ha N hela tiden.

Det verkar som zeolight är på väg att uppgraderas igen. Nu finns även coral balance med i deras zeo-startpaket. Faunamarin har en lite egen approach nu med matning av coralmucusbakterier med vad de kallar för biopolymer. Jag har försökt googla om detta men det verkar var ren forskningsfront det handlar om. Den roliga jeppen Claude på Faunamarin kokar ihop "dekokter" på egen hand som de kan prova i sina korallanläggningar.

Vad säger du omReef Vitality! Har du testat Coral balance?

Ah det var nåt helt nytt för mig. Inte testat Coral Balance men fick med en 250ml burk av Claude vid en beställning. Svårt säga hur bra ReefVitality-kapseln fungerar men det bör väl innehålla bakterier+någon form av föda för sps.

Från FM:s hemsida: "When using Coral Balance in combination with Reef Vitality, please reduce dosing of both products by half."

Ändrat av bjomat
Tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FM verkar ha lämnat detta med bakterietillsatser i sin zeolightmetod. På något sätt försöker Claude rikta insatsen mot korallernas egna bakterier som lever i deras slemlager. Genom att göda korallens bakterier (hypotes i forskningen!) får korallen indirekt i sig mer mat. Dessutom gör FM en stor sak av att deras biopolymerer gör att spårämnen blir mer lättillgängliga för korallen (oklart hur). Sammantaget blir koralltillväxten högre vilket håller nere näringsnivåerna. En annan viktig sak: dessa ospecificerade biopolymer kan ställa till det om man har för mycket av spårämnen och fosfatdepåer i ett gammalt kar. Då kan man få STN/RTN!!

Ändrat av PatrikD
Grammatik
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sommarvärmen förstörde mitt underhållsschema till mitt system men nu är det fixat. 6 respektive 8 dagar försenat vatten- och zeostenbyte.

Om det var värt det? Ja - härliga sommar :)

Ändrat av bjomat
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imponerande!:cool:

Tack snälla!

Hej

när du du nu kör zeo variant, använder du uv?

Har läst på olika forum där vissa kör med uv och andra inte!

manualen säger nej! Men hur gör du?

Japp UV 24/7 men väldigt lite cirkulation. Jo jag vet det inte är att rekommendera men det funkar bra för mitt system och mina kirurger är oftast helt prickfria. Jag kör faktiskt även ozon i låg dos 2st 4h-pass om dygnet.

bara att lyfta på hatten!

se till att du håller ihop detta och undviker alla faror som finns där! -shark_smiley

Tackar! Jo jag försöker undvika så gott det går men man är ju alltid lite orolig i denna hobby...

-dregglar-:woooow: superbt Björn mvh Ola. .

Tackar!

Snyggt!

Rödgula upp vänster ser magisk ut

Tackar så mycket :) Vet inte riktigt vilken du menar bara...

Vackert!

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad använder du för lim?

Hmm...jag slarvade så det blev buntband - busted!! ;)

Skulle tro någon form av Acrifix skulle funka - kanske även Tangit(?)

Tjusiga bilder / koraller Björn 5 + på dem :smiley20: mvh Ola. .

Tackar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...