Chum Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 Min "Doris" gör lite lustiga saker...1) Äter cyano från sanden, när hon hittar det. Är inte det giftigt??2) Sover i min stora "Milka" genom att klämma in sig mellan grenarna på exakt samma ställe varje natt, så fort moonlight går igång. Det ser så trångt ut att hon man undrar om hon ska fastna?3) Äter som en gravid flodhäst varje gång det är matning. Spelar ingen roll vilken mat det är, hon vräker i sig så magen blir rund (och bajsar därefter).Är detta normalt tro? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ove.P Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 Punkt 3 är i alla fall helt normalt Dorisbeteende.Punkt 1 och 2 vet inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MarinaS Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 Aldrig hört att en hepatus äter cyano men vet att andra fiskar kan göra det (läste att vissa sandvändare kan göra det, vilken min verkar göra ibland) så tror inte det är någon fara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 Beteende 3 är normalt tyvärr. Tyvärr är detta som gör att om ett år så får du köpa större akvarium... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 2 & 3 känns helt normalt för en hepatus. Om den sen äter cyano så kan du ju vara helnöjd. Inte många fiskar som gör det! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 2 det gör min osså. Exakt samma skreva så man bara ser ögat på från utsidan.3 absolut, tror den kan äta ihjäl sig.4 vänta tills den jagar luftbubblor som den släpper ut vid botten först.Se "Hitta Nemo" så ser du hur Doris verkligen beter sig, min är iallafall 99% en kopia./Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mats_öland Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 min lyfter sten snäckor allt den får tag i och full rulle upp till ytan och släpper ,verkart som den leker... hur stor blir en doris ? min är jag 3 ägaren och vet den kom till sverige 09 13-14 cm nu Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 min lyfter sten snäckor allt den får tag i och full rulle upp till ytan och släpper ,verkart som den leker... hur stor blir en doris ? min är jag 3 ägaren och vet den kom till sverige 09 13-14 cm nuJag har sett hepatus på 20-25 cm. Tror att dom kan bli upp till 40cm. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 Mats: Enligt vikipedia, 35 cm i det vilda... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 Jag hade en doris som inköptes maj som 5cm efter 9 månader var han 12cm och efter ytterligare ett år 18cm. Den åt som en gris , tog luftbubblor från ytan o släppte sedan ut dom o jagade sedan dom upp igen för att hämta nya efter ett par sec igen , den bet tag i nylimmade fraggar som den inte gillade och slet tills den lostnade för att sedan slänga den bakom all sten el i en annan korall.Hade ADHD och var allmänt jobbig..... En av de minst lämpade fiskar i ett akvarium kan jag tycka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 Den största jag sett hade vuxit upp till ungefär ett halvt kilo i ett 540 liters akvarium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 Det är ju lite det som är grejjen med denna fisk att den växer sig XXXXXXXXXL oavsett storlek på kar. En annan fisk som växer på detta sätt är Lo vulpinis som dock är en väldigt lugn och trevlig fisk utan ADHD. Många andra anpassar sig mer till akvariet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 Min hepatus landade i mitt kar den 13 dec 2008, några få cm liten och allmänt gullig. På fråga 1 har jag ingen erfarenhet. På fråga 2 och 3 så är svaret helt normalt beteende. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 Vänta som sagt tills den jobbar hårt min tar sandkorn och släpper vid ytan för att sedan jaga dom lika så luftbubblor och äter ja finns inget stopp. Cyano låter inte helt främmande min älskar röda bubbelalger och skäggalger så varför inte Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 9 november 2013 Dela Postat 9 november 2013 Inte för att du skall mata mer, MEN om du gjorde det försvinner beteendet tror du? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 9 november 2013 Dela Postat 9 november 2013 Fattar inte vad ni dissar den här fisken... Själv gillar jag fiskar med karaktär, och det har Dorisfisken rejält, själv har jag två sådana. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 9 november 2013 Dela Postat 9 november 2013 Du har ju utrymme nog för att de ska kunna visa lite naturligt beteende gissar jag. En stackars fiskart som till 95% går i alldeles för små kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Chum Postat 10 november 2013 Författare Dela Postat 10 november 2013 Jo utrymme finns absolut och mycket simyta, vilket syns att hon gillar. Hon simmar lite som i "filmen" faktiskt, lite så där svajande, haha... Jag älskar denna sort. Charmig, pysslig, söt och en härlig blå färg. Jag undrade bara om min var "normal" då den som sagt äter cyano som ska vara giftigt. Hoppas inte den skadar sig själv eller korallen också när on klämmer sig in så där. Hon kan knappt röra fenorna där hon sitter, av fri vilja på natten. Aptiten också, är väl ngt man får lära sig leva med. Hon tar helt enkelt 40% av all mat som ges till 6 fiskar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 11 november 2013 Dela Postat 11 november 2013 Jag gillar med denna fisk. Men det gäller ju som sagt att man är med på att det är en stor fisk med behov att röra sig. Min har mycket simyta en fördel med hörnkar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.