Gå till innehåll

Någon som provat Jebao´s nya dränkbara DC pumpar


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har gjort ett U - först upp från utblåset sedan två 90 gradare så att röret går ner igen och sedan ytterligare en 90 gradare in i hålet. Kan du ha en elastisk slang mellan så tar den bort vibrationer

MVH Lasse

Så blir ju perfekt att göra. då kan man kapa silikon slangen och få den i exakt höjd till hålet ut. Jag var lite orolig att man inte kunde ha så många vinklar för det skulle minska flödet.

Men då vet jag att det funkar ändå. Tack Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart minskar flödet med krökar,

Rörlängd etc.

Självklart men med Jebaon har jag inte märkt att det minskar så där fruktansvärt. I mitt fall är lyfthöjden ca 20 cm och pumpen ger mer än tillräckligt. Perculans retursystem är byggt för ca 2000 liter i timmen och det klarar den här pumpen utan problem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Olle: Kan man lossa huset från motordelen och så sätt vinka ut utblåset som du vill ha den?

Blir ingen skillnad. Det är skälva huset som är för stort för att passa om man "Lägger" den ner. Måste alltså ha trycksidan uppåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men går det inte att lossa på huset med typ 4 skruvar och sen vrida det 90 grader och skruva fast huset igen?

Jo det går lätt att lossa huset och sätta det som man vill, e som bajonettfattning. Men jag har bara 10,5 Cm och huset är 11Cm. Hur jag än vrider på den

post-7239-14468931857637_thumb.jpg

Man skulle såklart kunna kapa av den gängade delen då kommer man ner till Ca 9,3 Cm. Och köra med andra fattningar som går ut i burken.

Ändrat av Olle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse - hur ser anslutningen till DC3000 ut på trycksidan?

Funderar lite på hur jag ska ansluta den till mitt rörsystem.

Min kom med en konisk nippel som går att kapa till att passa till olika slangar. Det var bara att kapa på lämplig tjocklek och ta fram värmepistolen och värma upp mitt 25 mm rör och sedan trycka ner.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt kul det där hur olika vi upplever ljud som störande eller inte.

Jag säljer ett visst märke av vinkylar och en kund som köpte en av de första ringde och ville reklamera vinkylen för den väsnades nåt ofantligt.

Jag tänkte att det är ju något fel på fläkten i den så jag ringde till service.

När de kom ut till kunden kunde de inte hitta något fel och åkte därifrån.

Kunden ringde 30 min senare och var flyg förbannad på den döva servicekillen som hade varit där.

1 timme senare stod jag i kundens kök och försökte höra ljudet som var så störande - det var knäpptyst.

Jag fick ursäkta mig och säga att jag inte hörde något alls - det slutade med att jag satt med huvudet inne i kylen och lyssnade till ett vinande ljud som var nästintill ohörbart.

Kunden tyckte jag var döv som inte hörde nåt och var väldigt uppretad.

Vi mätte senare upp kylen med en db-mätare för överbevisa kunden om att det inte var något fel på kylen - tillverkarens gränsvärde var 34db och vi mätte upp 30db.

Det måste vara fel på kylen och mätaren o.s.v.

Det slutade med att jag köpte tillbaka kylen och kunden köpte en ny kyl av annat märke.

Det roliga var att den nya var specad till 40db (nästintill en tredubbling av ljudtrycket) - men kunden var mycket nöjd med den maskinen för den var minsann knäpptyst.

Den hördes väldigt tydligt i rummet när jag var på återbesök.

Så att fråga någon annan hur de upplever huruvida en produktär tyst - är väldigt osäkert.

Det är extremt subjektivt med hur ljud upplevs och vad en db-mätare säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo så är det. Själv är jag väldigt känslig för 50hz ljud jag kan gnälla lite "läs mycke" ibland med frugan hör inget. Jag får skylla på tinitus:) Så helt klart så upplever alla olika på olika ljud. Även en sak som låter mer kan upplevas behagligare då det kanske inte är lika dovt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du gjort en tråd om detta?

när får du din nya pump?`;)

Yes. Jag ska försöka att göra en så rättvis jämförelse som möjligt. Om du söker på Jebao dc 6000 vs Royal Exclusive eller tittar unde menyn pumpar så hittar du tråden.

Jag räknar med att göra testen under jul nyår om allt går bra.

Ändrat av Henric
Stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har använt min 6000 modell nu i ett par veckor och vill inte påstå att den är tyst.

kör på det högsta och den susar rätt högt.

Det brukar vara så när man kör dem på full effekt. Det är just därför jag gillar de styrbara pumparna. Man köper en lite större pump och kör dem på 60-70% och då brukar ljudet vara ok. Det är som en bil vid 3000 varv är kupe-ljudet ok men vid 6000 hörs knappt radion.

Jag är lite intresserad av vad du använder pumpen till. Är det till retur o skummare eller kör du closed loop?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt kul det där hur olika vi upplever ljud som störande eller inte.

Jag säljer ett visst märke av vinkylar och en kund som köpte en av de första ringde och ville reklamera vinkylen för den väsnades nåt ofantligt.

Jag tänkte att det är ju något fel på fläkten i den så jag ringde till service.

När de kom ut till kunden kunde de inte hitta något fel och åkte därifrån.

Kunden ringde 30 min senare och var flyg förbannad på den döva servicekillen som hade varit där.

1 timme senare stod jag i kundens kök och försökte höra ljudet som var så störande - det var knäpptyst.

Jag fick ursäkta mig och säga att jag inte hörde något alls - det slutade med att jag satt med huvudet inne i kylen och lyssnade till ett vinande ljud som var nästintill ohörbart.

Kunden tyckte jag var döv som inte hörde nåt och var väldigt uppretad.

Vi mätte senare upp kylen med en db-mätare för överbevisa kunden om att det inte var något fel på kylen - tillverkarens gränsvärde var 34db och vi mätte upp 30db.

Det måste vara fel på kylen och mätaren o.s.v.

Det slutade med att jag köpte tillbaka kylen och kunden köpte en ny kyl av annat märke.

Det roliga var att den nya var specad till 40db (nästintill en tredubbling av ljudtrycket) - men kunden var mycket nöjd med den maskinen för den var minsann knäpptyst.

Den hördes väldigt tydligt i rummet när jag var på återbesök.

Så att fråga någon annan hur de upplever huruvida en produktär tyst - är väldigt osäkert.

Det är extremt subjektivt med hur ljud upplevs och vad en db-mätare säger.

Precis som du beskriver är det. Hur vi upplever ljud är väldigt olika. Det är därför det blir så svårt när någon skriver att pumpen är knäpptyst. I förhållande till vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min DC6000 ligger i en hink och körs in nu, den är långt ifrån knäpptyst men jag förmodar att det blir bättre när den är inkörd och inte ligger på sidan löst mot botten av en plasthink (Så var det iaf med mina wp25, de är knäpptysta nu men var det inte som nya i hinken). Dock upplever jag redan nu ljudet som 'behagligare' än brummet från min nuvarande returpump (aquabee up 2000/1), återkommer med ett mer relevant utlåtande när den är monterad i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Är bredden på DC3000 exakt 9cm som det står i beskrivningen eller är det en höftning? Jag har 8.9cm i returfacket och det skulle dessutom vara trevligt med lite marginal. I värsta fall får man väl bygga om sumpen lite... :/

Nja den e prick 8,7 Cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...