Gå till innehåll

Andreas andra Rev.


Andreas N

Rekommenderade inlägg

  • Svar 560
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Kan konstatera att all form av Stn/ rtn har stoppat och där det fanns polyper för en vecka sedan finns det fortfarande kvar damma mängd. Ser god tillväxt vilket känns som en dröm efter 3 månader av död och noll tillväxt.

Gjorde en kontroll av värdena idag och kör hädanefter förhöjda nivåer likt the Italian way.

Mg 1480

Ca 480

K+ 390

Kh 9,3

Na3 5

Po4 0,02

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har provat många salt i mina dagar som akvarist men inte alla har vart jättebra.

Därför måste jag nämna det jag nu kör med som heter Swereef salt som en kille i Nyköping distrubuerar.

Gjort 2 vattenburen med det nu och har fått redigt gehör av ökad tillväxt och polypexpantion.

Mätte upp det för andra ggn nu och fick samma värde som de första 100 litrarna jag gjorde.

450 Ca

1500Mg gillar det höga värdet då jag eftersträvar 1500 som körs i " the italian way."

8,3 kh

410 K+

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är roligt att testa nya saker speciellt när man hittar ett guldkorn. Saltet finns att beställa på swereef.se under egna produkter. Rekommenderas till vilken kräsen akvarist som helst. Att det sedan är ett par hundringar billigare än många andra revsalt är ju också ett plus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är roligt att testa nya saker speciellt när man hittar ett guldkorn. Saltet finns att beställa på swereef.se under egna produkter. Rekommenderas till vilken kräsen akvarist som helst. Att det sedan är ett par hundringar billigare än många andra revsalt är ju också ett plus.

Tack för tipset. har skickat frågan om de skickar hem. vad fick du betala för din påse/hink?

vet du vem det är och vart har dom sitt säte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan konstatera att all form av Stn/ rtn har stoppat och där det fanns polyper för en vecka sedan finns det fortfarande kvar damma mängd. Ser god tillväxt vilket känns som en dröm efter 3 månader av död och noll tillväxt.

Gjorde en kontroll av värdena idag och kör hädanefter förhöjda nivåer likt the Italian way.

Mg 1480

Ca 480

K+ 390

Kh 9,3

Na3 5

Po4 0,02

har du fått tag på pappone?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi ändå pratar om Pappone, varje gång jag läser receptet funderar jag på "Oysters" ... det är ju såklart Ostron då, men har vi andra sorter att köpa i sverige än typ de franska Belon & Fin-de-claire ... de betingar ju ett tämligen högt pris.

I sverige gör vi ju inte direkt skillnad på mussles & clams heller. Mussles är inte så svårt, några blåmusslor. men vilka clams?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det är så noga. Första gången jag såg receptet var i en gammal tråd om coral feeding på Reef Central eller Advanced Aquarist från 2000 eller tidigare. Jag tror det härrör från Dick Perrins korallodling i slutet på 80- talet. Sedan har jag sett med spirulina (kanske från Sanjay Yoshi) och andra varianter. Men huvudprincipen verkar vara att blanda så mycket olika som möjligt så träffar man rätt med något. Det nya med Pappone verkar bara vara att man blandar kolkällan med maten. I och för sig kan koraller ta upp socker direkt ur vattnet också men frågan blir ju då om det är så mycket att det spelar någon roll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet tuffar på bra nu och fosfaten kontrolleras stabilt med Järnbaserad fosfatabsorber. Jag har för säkerhets skull kontrollerat halten var vecka och har mätt 0,03 0,02 , 0,03 och 0,03. Stabilt! Jag matar rikligt med pellets och frysfoder dagligen.

Korallerna växer och mår bra samt att de nya tillväxtzoonen är mkt kraftigare. :) kommer ett par bilder tagna med telefonen. Lite blandad kompott.

post-4344-14468933266037_thumb.jpg

post-4344-14468933266223_thumb.jpg

post-4344-14468933266404_thumb.jpg

post-4344-14468933266586_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...