Gå till innehåll

Dvärgkejsare och SPS - vad är dina erfarenheter


phhasek

Rekommenderade inlägg

Vad är dina erfarenheter av dvärgkejsare och SPS.

Jag har en centropyge argi och (två stycken, en större och en mindre) montipora ditigata som inte vill slå ut. De första två veckorna i karet var den helt utslagen för att efter det vara ihopdragen. Den ser ut att växa fortfarande dock. Jag ser att argin nippar på dem ibland (som den gör på det mesta). Då detta är min enda SPS så är det svårt att dra någon slutsats.

Har du någon erfarenhet av SPS som i början varit ihopdragen för att i slutändan "ge sig" och visa sin fulla prakt med en dvärgkejsare i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att köra en dvärgkejsare är lite som att köpa en trisslott, du vet inte hurvida du drar en nitlott eller inte.

Har en kejsare väl börjat noppa så har jag svårt att se att den kommer sluta med det.

Dock kan det tänkas fungera bättre med flera sps:er i karet då noppanded sprids ut på flera koraller och skadan på varje korall inte blir så stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft både bispinosa och loricula och det var inga problem. Men som med alla kejsare är det nog som tidigare nämnt ett lotto från individ till individ. Får de en varierande kost så säger en del att de inte har behov av att "noppa" koraller men det är nog olika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en loricula och en acanthops. Loriculan har inte rört något vad jag kunnat se men acanthopsen har nån gång ibland nafsat på lpser. Har dock aldrig sett den på spser. Nu är det väldigt sällan den noppar på lpserna så den får vara kvar tills vidare. Dom brukar blåsa upp sig efter ett tag igen.

Det har inte blivit värre med tiden bara något den verkar få för sig emellanåt.

Mvh Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Jag har en heraldi. Har haft den över ett år. Har många lps:er av varierande sorter och den har aldrig rört nåt. Tills jag köpte en fin rosa trachophyllia och satte i. Han dök rakt ner i den och slet sönder och åt upp den på ett par timmar. Men den har fortfarande aldrig rört nåt annat. Mycke märkligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen erfarenhet av dvärgkejsare men jag har också en montipora digitata som aldrig visat polyper men växer ändå rätt bra

Vad konstigt? Har märkt att den är ihopdragen på morronkvisten men sen är polyperna framme hela dagen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bispinosa har aldrig rört något. Ibland ser man den picka på korallerna, men den äter bara partiklar eller alger från korallen och är extremt försiktig att inte ta av själva korallen. Har bra polyper på allt, även zoas :)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Min erfarenhet:

C. bicolor - (i burk med endast gorgonier/mjukkoraller) inga problem.

C. bispinosa - (i burk med endast gorgonier/mjukkoraller) inga problem.

C. argi - (i burk med mjukkoraller, gorgonier och SPS/LPS) inga problem (de var dock väldigt unga).

C. loricula - (i burk med mjukkoraller, gorgonier och SPS/LPS) inga problem (hade dock ett par - som jag läst och hört ska vara bättre i dessa fall).

C. aurantia - (i burk med mjukkoraller, gorgonier och SPS/LPS) inga problem. En av de säkraste korten i släktet skulle jag hävda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...