Gå till innehåll

Ny revsäker medicin mot prick


Niclas

Rekommenderade inlägg

jag menar inte att generalisera niklas,det är bara det att jag försöker undvika mediciner i karet,tex nu har jag dragits med röda slemalger ett tag,jag skulle kunna

hälla i ett väl fungerande medel och få bort det,men jag försöker istället hitta källan.

det är så jag tänker,jag tror revet är väldigt känsligt,både i naturen och hemma,men

det är helt upp till var och en att prova det man tror på,jag kan tänka mig preparat,

om inget annat funkar! synd att tråden spårade åt fel håll.inget illa menat från min sida

i alla fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Har bra god lust att peta in mer ved i spisen,Det har blivit vissa personer på SG som allt för ofta bara vill dissa alla andra,i stället för att bara ge sin syn på saker o ting och att komma med bra tipps som vissa personer gör och att inte bara säga att din metod går inte.En person att ta lärdom av e tex Janne som e kunnig,noga,och framförallt en snäll kille som inte behöver bevisa att hans kunskap inte räcker för jag har sett Jannes burk.MVH Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på Er, Crille jag menade inte att Du generaliserade, den personen som gjorde det var den som klampade in i tråden och skulle visa sig märkvärdig och skriva att ingen sån medicin fungerar. Jag tycker att det är klart pinsamt att uttala sig om sånt man inte vet.. eftersom han knappast prövat just denna medicin? Det var allt som jag menade. Och precis som Salar menar (tror jag) så är jag jäkligt trött på alla Besserwissrar på forumet som kan och vet bäst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det har du rätt i,det finns lika många sätt som akvarister,att sköta ett akvarium,jag gillar inte heller när folk säger att man SKA eller MÅSTE göra på ett visst vis,jag gillar själv att testa saker,så kör på som du brukar niclas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sån här plattform kommer alltid att innehålla vitsord från okritiska märkesentusiaster, tvärsäkra uttalanden från självutnämnda experter, "dumma frågor", samma frågor, messerscmidt-uttalanden och skallande ja-rop från "Harryhängme"

Jag jar också dragit mitt strå till stacken i ovanstående kategorier - men det ligger i sakens natur hos såna här forum.

Så som Stefan säger, det är väl bättre att utnyttja detta sida som den stora kunskapsbank det faktiskt är, även om åsikterna går isär!

Kommer att tänka på några klassiska visdomsord - den som säger att han tror sig kunna allt, är antigen en lögnare eller en idiot!

TACK för att du skriver det jag tänker men ej vetat hur man skall skriva för att ej bli påhoppad.

:smiley20:

Jo alla nya produkter är ALLTID välkommna så man kan veta att de finns. jag själv har inte så stort intresse eller surfar runt å märker detta att det kommer nya saker. Så jag tycker att det är bra med nyheter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stop parasites tillverkas av chem-marine och saluförs av salifert i Europa och jag har stor tillit av Salifert och tror inte att de riskerar sitt rykte om denna produkt är verkningslös jag har inte provat denna själv men skulle kunna tänka mig att testa om jag har verkliga problem jag tycker också det är märkligt att 99% här inne inte använder internet till att söka information om saker och ting utan verkar mest sitta här på guiden och fråga.

p27.jpg

STOP PARASITES arrow.jpg By Chem-Marin

8oz. bottle.

Stop Parasite is effective and safe when used as directed. First it's necessary to make sure that your tank has a parasitic infestation and not some other type of infection. If there is any question, it's a good idea to use Erythromycin along with Stop Parasites for best results.

During the treatment cycle, eliminate all filtration which removes particles smaller than 25 microns. Stop the use of poly filters, Chemisorb, charcoal, UV and ozone systems. Protein skimmers may be left running.

Put 10 drops per gallon of water twice daily (once in the morning, once in the evening) into the tank for 5 days. Stop Parasites is acidic, so check the pH of the tank both before and after each dose and buffer if necessary.

NEW FISH -

When you bring new fish home, add 5 drops of Stop Parasites to the water in the acclimation container.

When buying new fish, ask the store clerk to add 5 drops of Stop Parasites to the water in the fish bag.

-Add 5 drops of Stop Parasites to the tank water twice daily for 4-5 days after new fish are introduced to prevent stress induced parasites in the new fish as well as the old ones.

-Stop Parasites is safe when used as directed, but Chem-Marin is not responsible for any damage caused by misuse of its products.

-Stop Parasites should be shaken well before use and kept refrigerated.

- Keep Stop Parasites away from children.

$9.75
buy.jpg

Stop Parasites is made from many different agents. One speeds up the fish's natural slime coat causing parasites to detach themselves. Another attracts parasites as a non-nutritional food source. Others speed up appetite and build the immune system. Will not harm internal organs of fish.

Note: Make sure you only have parasites; not secondary infection (i.e., bacteria).

Directions: Remove chemical filtration: polyfilters, chemisorbs, charcoal, etc. Turn off UV or ozone. You may leave the skimmer running. Add 1 measured tsp. (5ml) per 10 gallons of water twice a day for 5 days. Pre-administer at the recommended rate as needed.

Warning: After each application, check pH and buffer (substantial pH drop may occur). This product will not cause harm to life forms unless pH monitoring is ignored. If pH is going to drop, it will immediately after application. A pH drop is unlikely in a properly buffered tank.

Recommended sizes for a 5-day treatment:

  • 30-55 gal tank: 8oz
  • 75-100 gal tank: 16oz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag undrar om uppmaningen att stänga av uv, beror på att preparatet är kopparbaserat.

Det här med att sätta sitt rykte på spel, är nog lite urvattnat i sammanhanget (no pun intended) -

det finns en artikel på sista reefkeeping om hur kända tillverkare försöker haka på alla trender för att sälja -typ vitlökspreparat för fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man körde med vitlök för avmaskning på norsk fjordlax. Fungerade bra men laxen gick inte att sälja. Smakade vitlök efter behandlingen.

När jag hörde detta för ungefär fem år sedan tipsade jag en guppyodlare i Växjö om detta och det fungerar också på guppys. (Alltså avmaskning.)

Det hjälper inte mot hakmaskar som man ser sittande på importerad guldfisk.

Jag är mycket tveksam på vitlök som ett undermedel mot det mesta. Det är gjort tester med vitlök mot saltvattensprick utan effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja tror inte heller det är bra mot allt,men mot mask och vissa andra parasiter funkar det,var ju ett maskmedel även för människor förr i tiden.men pricken vi pratar om här,är

det samma som den "stressrelaterade" eller är det prick som bara kommer hux flux?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag törs kommentera? Vitlök har en svag antibakteriell effekt. Detta har testats vetenskapligt och är bevisat. 1 g pencillin motsvarar i effekt ung 125 kg vitlök. Någon antiparasitisk effekt är ej bevisad! Effekten av vitlök beror på de flyktiga etteriska oljorna som den innehåller. Alla naturprodukter måste numera testas och registreras i Sverige. Ett litet fåtal klarar detta. Och vissa har visat sig farliga. T.ex Skillinarydsalvan som av ovetande människor sattes i öronen på hundar har lett till dödsfall.

Jag har även läst vad chem-marin påstår på nätet (tidigare innan denna tråd. Det var därför jag kommenterade ej för att start ngt gräl). De har därimot ingen förklaring till verkningmekanismen (får jag gissa att det innehåller div. fruktsyror?)

Men fortfarande är min fråga. Hur påverka Crypocarion utan något annat.

Jag läste på Diseas Diagnosis att preparatet kraftig hämmar tillväxten av mjukkoraller men att dessa överlevde om behandlingen utsattes.

Slutligen en kommentar om norsk lax (egen erfarenhet). Norsk laxodling hade stora problem med karplus. Man beh. detta med Neguvon (Bayer®). Detta är en mycket giftig nervgas och farlig både för patienten och användaren. Man försökte olika behandlingar utan resultat. Numera använder man Avermectiner med stor framgång

(i fodret).

Avermectiner är ett specifikt antibiotika mot yttre parasiter och rundmaskar i tarmen.

Blockerar GABA. Dock ingen effekt mot plattmaskar. Kanske innehåller Salifert detta?

Saltvatten fisk dricker ju och kan medicineras via mun. Påverkar dock många andra organismer också.

Fortfarande hur fungerar chem-marins prep????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tillägg jag har lyckats hitta vad som är den effektiva substansen i Salifert Stop Paracits! Jag hade fel i mina gissningar. Enl kontakter i USA så är det är

peppar!!!!!!!

Jag har dessutom noga läst chem-marins hemsida och konstaterat flera lögner.

Erytromycin (som jag använt daligen i 34 år) påstås ha effekt mot gram + och gram- bakterier.

Antibiotikan påverkar ribosomerna och därmed proteincyntesen.

Det finns ingen beskriven effekt mot gram- i Fass utan endast gram+.

Dessutom varnar Chem-marine för att skummaren kan flöda över. Reef safe????.

De flesta bakterier som angriper fisk är gram-.

Det effektivaste prep som vi har idag är enrofloxacin=Baytril.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tillägg jag har lyckats hitta vad som är den effektiva substansen i Salifert Stop Paracits! Jag hade fel i mina gissningar. Enl kontakter i USA så är det är

peppar!!!!!!!

Jag har dessutom noga läst chem-marins hemsida och konstaterat flera lögner.

Erytromycin (som jag använt daligen i 34 år) påstås ha effekt mot gram + och gram- baktaerier.

Antibiotikan påverkar ribosomerna och därmed proteincyntesen.

Det finns ingen beskriven effekt mot gram- i Fass utan endast gram+.

Dessutom varnar Chem-marine för att skummaren kan flöda över. Reef safe????.

De flesta bakterier som angriper fisk är gram-.

Det effektivaste prep som vi har idag är enrofloxacin=Baytril.

Du kan säkert massor men det spelar ju ingen roll om Niclas som har provat det säger att det funkade i hans burk och är ofarligt för ryggradslösa djur och då måste man ju säga att preparatet är revsäkert eller hur? och det har ju inget med vad skummaren gör. För att vara helt säker på om preparat och metoder mm fungerar så måste man prova själv detta har jag lärt mig under min tid som saltis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns väldigt få absoluta sanningar. Det finns många duktiga akvarister som når framgång på olika sätt. Jag tror inte någon av oss kan allt, men tillsammans kan vi väldigt mycket.

Så varför inte tagga ner lite, lyssna på varandra, lär av varandra? Väg olika åsikter mot varandra och prova gärna och dela med er av era åsikter.

Men snälla, sluta hugga på allt som rör sig. Det blir väldigt snabbt tröttsamt och tråkigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag jobbade i många årför en tysk koncern med ett globalt marknadsområde, då fick jag snabbt klart för mig, att det som vi svenskar betraktar som ödmjukhet, betraktar andra nationaliteter som mesigt och introvert.

Men detta är ju ett forum där folk framför sina åsikter/sitt kunnande - och det ligger i betraktarens öga att värdera informationen - inte framförandet - isåfall finns ju Idol 2005!

Jag tillhör också den skeptiska/luttrade skaran när det gäller att använda kemiska bekämpningsmedel i en så otroligt känslig biotop som ett rev-kar.

Det jag har svårt att förstå,det är ju hu ett preparat skulle kunna särskilja nyttiga och onyttiga organsimer (jag är ipren, den intelligenta värktabletten......)

Så min rekommendation, baserad på hur låååång erfarenhet som helst, är att U-V är den bästa kompromissen för bekämpning av parasiter!

(inte heller intelligentselektivt, men dödar åtminstone bara frisimmande organismer som passerar igenom!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns väldigt få absoluta sanningar. Det finns många duktiga akvarister som når framgång på olika sätt. Jag tror inte någon av oss kan allt, men tillsammans kan vi väldigt mycket.

Så varför inte tagga ner lite, lyssna på varandra, lär av varandra? Väg olika åsikter mot varandra och prova gärna och dela med er av era åsikter.

Men snälla, sluta hugga på allt som rör sig. Det blir väldigt snabbt tröttsamt och tråkigt.

ja det börjar bli lite löjligt,tror säkert Ingvar,precis som alla andra har mycket att tillföra,det är väl meningen att vi

ska diskutera här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man körde med vitlök för avmaskning på norsk fjordlax. Fungerade bra men laxen gick inte att sälja.

Nej jag hade inte tänkt att äta fisken ;) Men som du själv säger Stig så verkar det hjälpa.

Som med alla preparat verkar det finnas olika synpunkter och erfarenheter. Jag bara delar med mig av mina erfarenheter vad gäller vitlök och behandling av parasiter (vita prick). Detta har som sagt funkat för mig och jag har under 5 år aldrig haft en fisk som dött av prick (mest erfarenhet från sötvatten).

Jag brukar ta ett par vitlöksklyftor och pressa i en skål med lite vatten som jag sedan förvarar i kylskåpet. Vid varje matning under en tvåveckorsperiod droppar jag blandningen med pipet över maten. Jag tror definitivt att det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...