Gå till innehåll

Salinitet


Wigge

Rekommenderade inlägg

Är 1023,5 för låg salinitet för ett sps kar?

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

absolut inte, dock kan det vara svårt att hålla värden uppe med en lite lägre salthalt, tänk även på att alla andra spårämnen som man inte mäter ligger 10% under det som det hade gjort vid 25-26 som man brukar köra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör ett vattenbyte.

Om du i dagsläget har 1.023,5 och vill upp till 1.025 så hade jag lagt mig på lika många steg över, dvs 1.027/28 någonstans och sen bytt 20% och kontrollmätt efter en stund så vet du hur mycket det höjer och kan sen planera in ytterligare byte för att öka upp mer vid behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att blanda salt i avdunstningsvattnet tycker jag är den bästa lösningen. Då behöver man inte oroa sig för att chocka djuren.

Nackdelen är bara att salthalthöjningen tar tid, speciellt i större kar.

I höger kant på refraktometern har du salthaltsskalan. den skall vara på 34,5 eller 35 vilket blir 3,45 eller 3,5% salthalt som i värdshaven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salinitetsmätare av glas mäter den specifika vikten av vattnet. Det betyder att du skall ha ett högre värde än när man mäter med refraktometer. Skillnaden är ungefär 0,0025 och beror på temperaturen. Här är en uträknare: http://www.csgnetwork.com/h2odenscalc.html

Ställ in temperatur och salthalt öka med 0,0025 så får du 1.0255. Det är det idealiska värdet för en flytboj.

Man läser av vid vattenytan aett under vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...