Gå till innehåll

Hur ser man skillnad på stress-prick och parasit-prick?


Aquario

Rekommenderade inlägg

Sedan finns det fiskar som är extra känsliga emot tex ich. Många kirurger bär på denna parasit utan att man ser det. Vid stress så blossar en mindre attack upp på fisken. Många kejsare får väldigt lätt parasiter på ögon samt gälar detta löser man lättaste med hyposalnitet eller sötvattendopp + karantän. Denna lilla attack klarar ofta fiken av själv. Men parasiten finns i systemet hur man en vrider på det. Ända lösningen på detta är karantän. Tank tranfer är väldigt bra att använda sig av om prick blossar upp vid karantän.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack då var det som jag trodde att det var samma sak. Samma parasit alltså!

Ok mina 2 clowner har varit i karantän karet i 3 mån. och vid varje mån skifte så dyker prickarna upp igen. Har haft stor 25w uvc igång i ett kar med 15L vatten i hela tiden.

I går när jag skulle äntligen sätta i dem i display karet så såg jag ca 5-6 st prickar på den ena firren (Där av trodde jag att det var stress-prickar, men det har vi redat ut redan att sånt finns inte). Håvade ut dem igen och i karantän karet igen....MEGA SUCK!

I dag kl14:00 syntes inga prickar längre. Prickarna var väldigt små och svåra att se till att börja med.

Vad tycker ni jag bör göra nu för jag tycks inte bli av med dem. Räcker det med ett sötvattens dopp sedan i display karet? Det verkar funka för många jag sett på youtube.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Ändrat av Aquario
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack då var det som jag trodde att det var samma sak. Samma parasit alltså!

Ok mina 2 clowner har varit i karantän karet i 3 mån. och vid varje mån skifte så dyker prickarna upp igen. Har haft stor 25w uvc igång i ett kar med 15L vatten i hela tiden.

I går när jag skulle äntligen sätta i dem i display karet så såg jag ca 5-6 st prickar på den ena firren (Där av trodde jag att det var stress-prickar, men det har vi redat ut redan att sånt finns inte). Håvade ut dem igen och i karantän karet igen....MEGA SUCK!

I dag kl14:00 syntes inga prickar längre. Prickarna var väldigt små och svåra att se till att börja med.

Vad tycker ni jag bör göra nu för jag tycks inte bli av med dem. Räcker det med ett sötvattens dopp sedan i display karet? Det verkar funka för många jag sett på youtube.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Jag skulle nog testa att ha clownfiskarna en månad i hyposalinitet i karantänsakvariet. Jag har haft mina fiskar i en salthalt på 1.007-08 under en längre period och de ser åtminstone symptomfria ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack då var det som jag trodde att det var samma sak. Samma parasit alltså!

Ok mina 2 clowner har varit i karantän karet i 3 mån. och vid varje mån skifte så dyker prickarna upp igen. Har haft stor 25w uvc igång i ett kar med 15L vatten i hela tiden.

I går när jag skulle äntligen sätta i dem i display karet så såg jag ca 5-6 st prickar på den ena firren (Där av trodde jag att det var stress-prickar, men det har vi redat ut redan att sånt finns inte). Håvade ut dem igen och i karantän karet igen....MEGA SUCK!

I dag kl14:00 syntes inga prickar längre. Prickarna var väldigt små och svåra att se till att börja med.

Vad tycker ni jag bör göra nu för jag tycks inte bli av med dem. Räcker det med ett sötvattens dopp sedan i display karet? Det verkar funka för många jag sett på youtube.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

UVC botar inte prick, utan det bara håller nere mängden. sötvattensdopp dödar bara parasiterna, inte äggen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC botar inte prick, utan det bara håller nere mängden. sötvattensdopp dödar bara parasiterna, inte äggen

Då borde ett sötvattens dopp vara på sin plats!? Och sen i display karet? Vad tycker ni? Orkar inta ha dem i karantän mera.

En sak till... Hur mäter ni så låga staliniteter med era refraktometrar min (DD) min går bara ner till 1.015 PPM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är svårt att vara säker på låga saliniteter, så jag använder inte hypo av det skälet, bla. Sötvattensdopp kommer inte ta död på parasiterna som sitter på fisken, iallafall inte alla. De sitter ganska djupt och skyddas av fiskens egna slemskikt.

Du har all information om hur man blir av med prick i länken du redan fått. Stigigemla & Lasse har ett par andra sätt att hantera prick som de beskriver ganska utförligt i inlägg. Lasse kör Ozon (som jag tycker är bättre mot prick än UV i ett visningskar). Stig kör sjukhus-kar utan bottensubstrat med stora UVC på. Det fungerar för honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak till... Hur mäter ni så låga staliniteter med era refraktometrar min (DD) min går bara ner till 1.015 PPM.

Skall du ha en refraktometer och ingen "leksak" rekommenderar jag dig en Aqua Medic 65910. Den klarar det kriterium som du är ute efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...