Aquario Postat 24 januari 2014 Dela Postat 24 januari 2014 Som rubriken lyder. Finns det några bra bilder att visa?Eller är det samma sak (parasiter)?Hur kommer det då sig att vid stress-prick så försvinner de av sig själv på några få dagar?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alexraptor Postat 25 januari 2014 Dela Postat 25 januari 2014 Stress Prick = Parasit Prick.Stress Prick är en myt som har uppstått från okunskap om parsiten cryptocaryon och dess livscykel.Här kan du läsa mer om den.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57302-Vita-Prick-Behandling-Fakta-amp-Myter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 25 januari 2014 Dela Postat 25 januari 2014 Sedan finns det fiskar som är extra känsliga emot tex ich. Många kirurger bär på denna parasit utan att man ser det. Vid stress så blossar en mindre attack upp på fisken. Många kejsare får väldigt lätt parasiter på ögon samt gälar detta löser man lättaste med hyposalnitet eller sötvattendopp + karantän. Denna lilla attack klarar ofta fiken av själv. Men parasiten finns i systemet hur man en vrider på det. Ända lösningen på detta är karantän. Tank tranfer är väldigt bra att använda sig av om prick blossar upp vid karantän. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aquario Postat 25 januari 2014 Författare Dela Postat 25 januari 2014 (ändrat) Ok tack då var det som jag trodde att det var samma sak. Samma parasit alltså! Ok mina 2 clowner har varit i karantän karet i 3 mån. och vid varje mån skifte så dyker prickarna upp igen. Har haft stor 25w uvc igång i ett kar med 15L vatten i hela tiden. I går när jag skulle äntligen sätta i dem i display karet så såg jag ca 5-6 st prickar på den ena firren (Där av trodde jag att det var stress-prickar, men det har vi redat ut redan att sånt finns inte). Håvade ut dem igen och i karantän karet igen....MEGA SUCK!I dag kl14:00 syntes inga prickar längre. Prickarna var väldigt små och svåra att se till att börja med. Vad tycker ni jag bör göra nu för jag tycks inte bli av med dem. Räcker det med ett sötvattens dopp sedan i display karet? Det verkar funka för många jag sett på youtube. Tacksam för all hjälp jag kan få! Ändrat 25 januari 2014 av Aquario Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aquario Postat 25 januari 2014 Författare Dela Postat 25 januari 2014 Bump! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Petter N Postat 25 januari 2014 Dela Postat 25 januari 2014 Ok tack då var det som jag trodde att det var samma sak. Samma parasit alltså! Ok mina 2 clowner har varit i karantän karet i 3 mån. och vid varje mån skifte så dyker prickarna upp igen. Har haft stor 25w uvc igång i ett kar med 15L vatten i hela tiden. I går när jag skulle äntligen sätta i dem i display karet så såg jag ca 5-6 st prickar på den ena firren (Där av trodde jag att det var stress-prickar, men det har vi redat ut redan att sånt finns inte). Håvade ut dem igen och i karantän karet igen....MEGA SUCK!I dag kl14:00 syntes inga prickar längre. Prickarna var väldigt små och svåra att se till att börja med. Vad tycker ni jag bör göra nu för jag tycks inte bli av med dem. Räcker det med ett sötvattens dopp sedan i display karet? Det verkar funka för många jag sett på youtube. Tacksam för all hjälp jag kan få!Jag skulle nog testa att ha clownfiskarna en månad i hyposalinitet i karantänsakvariet. Jag har haft mina fiskar i en salthalt på 1.007-08 under en längre period och de ser åtminstone symptomfria ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 25 januari 2014 Dela Postat 25 januari 2014 Ok tack då var det som jag trodde att det var samma sak. Samma parasit alltså! Ok mina 2 clowner har varit i karantän karet i 3 mån. och vid varje mån skifte så dyker prickarna upp igen. Har haft stor 25w uvc igång i ett kar med 15L vatten i hela tiden. I går när jag skulle äntligen sätta i dem i display karet så såg jag ca 5-6 st prickar på den ena firren (Där av trodde jag att det var stress-prickar, men det har vi redat ut redan att sånt finns inte). Håvade ut dem igen och i karantän karet igen....MEGA SUCK!I dag kl14:00 syntes inga prickar längre. Prickarna var väldigt små och svåra att se till att börja med. Vad tycker ni jag bör göra nu för jag tycks inte bli av med dem. Räcker det med ett sötvattens dopp sedan i display karet? Det verkar funka för många jag sett på youtube. Tacksam för all hjälp jag kan få!UVC botar inte prick, utan det bara håller nere mängden. sötvattensdopp dödar bara parasiterna, inte äggen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aquario Postat 25 januari 2014 Författare Dela Postat 25 januari 2014 UVC botar inte prick, utan det bara håller nere mängden. sötvattensdopp dödar bara parasiterna, inte äggenDå borde ett sötvattens dopp vara på sin plats!? Och sen i display karet? Vad tycker ni? Orkar inta ha dem i karantän mera. En sak till... Hur mäter ni så låga staliniteter med era refraktometrar min (DD) min går bara ner till 1.015 PPM. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 25 januari 2014 Dela Postat 25 januari 2014 Jag tycker det är svårt att vara säker på låga saliniteter, så jag använder inte hypo av det skälet, bla. Sötvattensdopp kommer inte ta död på parasiterna som sitter på fisken, iallafall inte alla. De sitter ganska djupt och skyddas av fiskens egna slemskikt. Du har all information om hur man blir av med prick i länken du redan fått. Stigigemla & Lasse har ett par andra sätt att hantera prick som de beskriver ganska utförligt i inlägg. Lasse kör Ozon (som jag tycker är bättre mot prick än UV i ett visningskar). Stig kör sjukhus-kar utan bottensubstrat med stora UVC på. Det fungerar för honom. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alexraptor Postat 25 januari 2014 Dela Postat 25 januari 2014 Hyposalinitet är den bästa metoden, däremot bör man ha en refraktometer som man vet är ordentligt och perfekt kalibrerad.Sen skulle jag definitivt rekommendar att man använder ett Automatiskt Påfyllnadssystem för att hålla stadig salinitet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 26 januari 2014 Dela Postat 26 januari 2014 Hyposalinitet är en bra metod för de fiskar som tål det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Petter N Postat 26 januari 2014 Dela Postat 26 januari 2014 Hyposalinitet är en bra metod för de fiskar som tål det.Har du exempel på fiskar som inte tål hyposalinitet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 26 januari 2014 Dela Postat 26 januari 2014 En sak till... Hur mäter ni så låga staliniteter med era refraktometrar min (DD) min går bara ner till 1.015 PPM.Skall du ha en refraktometer och ingen "leksak" rekommenderar jag dig en Aqua Medic 65910. Den klarar det kriterium som du är ute efter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aquario Postat 11 april 2014 Författare Dela Postat 11 april 2014 De är i karet nu och har varit utan prick tillräckligt länge att jag tror att jag är utan parasiterna nu. ÄNTLIGEEEEN! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.