Gå till innehåll

EU vill förbjuda import av djur och koraller.


Manks

Rekommenderade inlägg

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fick ett snabbt svar från Svenska Dagbladet om att de tyvärr inte kunde bereda plats för artikeln

Jaha, det var ju trevligt.

Dom har ju en webbsida där den kan läggas upp, är övertygad om att där finns hur mycket utrymme dom helst på internet, behöver ju inte vara med i papperstidningen för den sakens skull.

Dumt svar tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, det var ju trevligt.

Dom har ju en webbsida där den kan läggas upp, är övertygad om att där finns hur mycket utrymme dom helst på internet, behöver ju inte vara med i papperstidningen för den sakens skull.

Dumt svar tycker jag.

Jepp men i alla fall ett svar:ler:

Nu har dagen gått och jag har bara fått svar från en tidning - Svenska Dagbladet - som meddelade att de inte kunde ta in min artikel. Övriga har som sagt inte svaret och det borde ju då innebära att man imorgon kan läsa artiklen i Göteborgsposten, Sydsvenskan, Dagens Nyheter, Expressen, Aftonbladet, ETC och Metro eller vad tror ni;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kjell, kan du inte lägga upp det på din Facebook-sida så man kan länka och dela et till andra den vägen och på så vis sprida budskapet?

Nja mitt öppna brev la ju någon upp på facebook och det blev en massa delningar men på facebook dör ju allt ut på mycket kort tid och jag har inte heller tid att svara där i alla trådar - och facebook är inte heller riktigt min grej.

Nu har "jag" 3 trådar (här, zoopet.com, ciklid.org) som jag håller koll på och svarar på - det är ungefär vad jag hinner med.

Men andra kan gärna kopiera mitt öppna brev och lägga in det på FB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Listan är nu uppe i fler än den var från början, Kjell, kan du inte skicka samma skrift till övriga med?

http://www.europarl.europa.eu/meps/sv/search.html?country=SE

De som har tillkommit sitter inte i EU-parlamentet och lär antagligen inte heller sitta där efter valet - definitivt i alla fall inte de 3 från "Djurens Parti", en liten chans dock för en av de 2 från FI (hon som står överst, men den andra står långt ner) som har skrivit på listan.

Jag har nöjt mig med att skicka det till som har skrivit på listan och som idag sitter i EU-parlamentet. Sedan blir ju situationen en annan efter valet och då tycker jag att alla akvarieorganisationer (kanske också andra husdjursorganisationer) i Sverige skall skriva ett uttalande (de kan gärna använda mitt öppna brev som underlag när de skriver sitt uttalande) och skicka till samtliga svenskar som blir invalda i EU-parlamenet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ville bara säga att jag uppskattar tiden och arbetet du lägger ner på detta Kjell!

Tack för det - kul i alla fall att det uppskattas bland akvarister för vare sig politiker eller pressen verkar uppskatta det;)

Inget positivt att rapportera om min debattartikel som skickades till tidningarna

Svenska Dagbladet har ju som sagt redan meddelat om att de inte kunde ta in den. De andra tidningarna svarade varken bu eller bä!!

Jag har idag läst Göteborgsposten, Expressen, Aftonbladet och Metro och där var den i alla fall inte med.

Jag har inte läst Sydsvenskan, Dagens Nyheter och ETC. Kan någon annan som har tillgång till dessa tidningar kolla där och meddela mig.

Jag har även kollat på alla tidningars websidor utan att hitta något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget heller idag något positivt att rapportera om min debattartikel som skickades till tidningarna

Svenska Dagbladet samt Sydsvenskan har meddelat om att de inte kunde ta in den. De andra tidningarna svarade varken bu eller bä!!

Jag har även idag läst Göteborgsposten, Expressen, Aftonbladet och Metro och där var den i alla fall inte med.

Jag har inte läst Dagens Nyheter och ETC. Finns det inte någon här som har dessa tidningar och kan kolla där.

Jag har även kollat på alla tidningars websidor utan att hitta något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget heller idag något positivt att rapportera om min debattartikel som skickades till tidningarna

Svenska Dagbladet samt Sydsvenskan har meddelat om att de inte kunde ta in den. De andra tidningarna svarade varken bu eller bä!!

Jag har även idag läst Göteborgsposten, Expressen, Aftonbladet och Metro och där var den i alla fall inte med.

Jag har inte läst Dagens Nyheter och ETC. Finns det inte någon här som har dessa tidningar och kan kolla där.

Jag har även kollat på alla tidningars websidor utan att hitta något.

En man jag har hand om på jobb skickade in till tidningen . Det tog nog en 3-4 veckor innan det syntes i tidningen och då när dom tryckte det så fick han rätt stor plats i tidningen . Summa kardemumma jag tror det kan ta rätt mycket längre tid än 1-3 dygn innan det når tidningen som skickas ut tyvärr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En man jag har hand om på jobb skickade in till tidningen . Det tog nog en 3-4 veckor innan det syntes i tidningen och då när dom tryckte det så fick han rätt stor plats i tidningen . Summa kardemumma jag tror det kan ta rätt mycket längre tid än 1-3 dygn innan det når tidningen som skickas ut tyvärr

Men just i detta fall så gällde det ju delegaterna till EU-palamentet och då borde de ju vara lite mer på hugget eftersom valet är på söndag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inför EU valet (från GP idag):

Malin Björk (V)

Ålder: 42

Familj: Sambo, två barn, guldfiskar

Bor: Bryssel

Utbildning: Samhällsvetare

Yrkesbakgrund: Projektledare i NGO:s, politisk rådgivare

Tidigare politiska uppdrag: Nej, mer 'kuliss-politiker'

Senaste bok: Skulden: Eurokrisen sedd från Aten av Kajsa Ekis Ekman

Favoritland i EU (utom Sverige): Belgien

........................

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu är EU-valet över men denna fråga är inte på något sätt avslutad utan tvärtom det är nu som det gäller om akvarieorgansiationerna kan mobilisera så pass att vi kan få ha kvar vår akvariehobby samtidigt som vi kan göra en insats för miljön.

Min kampanj med ett öppet brev till de partier och politiker som då hade skrivit under löftet om att se till att kraftigt inskränka akvariehobbyn vilket skulle få klart negativa effekter på den biologiska mångfalden och miljön, samt de tidningar som jag skickade in min debattartikel gjorde alla på samma sätt - de sket totalt i det. Visst ett intetsägande svar kom från S, några tidningar svarade att de inte hade plats (men de hade ändå plats för tramsartikar om fulla akvariefiskar, eller om rumpor på hamstrar så nog fanns det plats). Grunden till att de struntade i oss akvarister är att att de inte vill ha upp denna fråga till debatt och att akvaristerna idag inte är någon faktor som de behöver ta hänsyn till.

I framtiden så måste akvarieorgansiationerna (i princip även andra sällskapsdjursorganisationer) se till att göra sig hörda och jag tror definitivt att det går att påverka om vi alla samverkar. Se till att uppvakta politiker och partier, se till på in artiklar i pressen etc. Så jag ställer frågan till Sveriges akvarieoganisationer Sveriges akvarieföreningars Riksförbund, Nordiska ciklidsällskapet, Nordiska diskussällskapet, Svenska diskussällskapet samt i viss mån även de nordiska organsiationerna Skandinaviska killisällskapet och Poecilia Scandinavia (borde ju även finnas en saltvattensorgansiation eftersom denna del av hobbyn är den mest hotade, men en sådan finns det inte) vad tänker ni göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår att du är bitter över den uteblivna responsen, men jag tror du överdriver situationen en aning... Politikerna har knappast skrivit under något "löfte" som du uttrycker det... Ens knappast troligt att politikerna som skrivit under delar organisationens alla åsikter (tex positivlistan), vilket också var svaret du fick från Socialdemokraterna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår att du är bitter över den uteblivna responsen, men jag tror du överdriver situationen en aning... Politikerna har knappast skrivit under något "löfte" som du uttrycker det... Ens knappast troligt att politikerna som skrivit under delar organisationens alla åsikter (tex positivlistan), vilket också var svaret du fick från Socialdemokraterna...

Bitter är jag knappast utan mitt öppna brev gav exakt det resultat som jag hade förväntat mig - för att vi skall kunna gå vidare och få press/myndigheter/politiker att lyssna på oss så krävs det dock ett steg och att akvarieorgansiationerna agerar.

Djurrättsorganisationerna ser det dock säkert denna kampanj som en framgång och de har ju i stort sett fått driva den utan mothugg. Redan tidigare så lyssnade myndigheterna på dom (t.ex. så anordnade ju djurskyddsmyndigheten för några år sedan ett fiskseminarie där flera av föredragshållarna pläderade mot hållandet av akvariefiskar (bl.a. 2 djurättsorganisationer) och bara en person (undertecknad) var för hållandet av akvariefiskar) och så kommer det säkert att göra i än högre grad i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har "Eurogroup fo Animals" summerat sin kampanj och det kan ses på denna sida. Sverige är faktiskt det land där flest EU-parlamentariker (10 st) har skrivit under manifestet (=i praktiken flest EU-parlamentariker som gärna ser att akvariehobbyn stoppas och att avverkningen av regnskogen ökar) och dessa svenska EU-parlamentariker kommer från 5 partier

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...