Gå till innehåll

Mamadubbas 1050L uppgradering


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Provade returen lite. Har nu 2cm vatten i karet.

Ser att det inte står helt i våg trots att mitt vågmått tycker att det är perfekt. Skiljer 2mm på höger och vänster mätt från skivan, är inte så orolig för karets skull men det kan ju bli lite kass om avrinningen bara tar ena sidan av akvariet. Men det är inte så mycket att göra i nuläget, får hoppas det sätter sig jämnt efterhand som man fyller på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tycker att karet ser så lågt ut tills man läser att det är 2.5m långt :)

Kommer bli maffigt när det är igång!

Karet som står till vänster, ska det bort sen? Vore synd om man inte kunde stå framför hela det nya & spana.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja man blir lite lurad av bilderna, har försökt få folk att hoppa i det så jag kan fota men det är ingen som nappat.

Det andra karet ska bort när detta är igång och färdigcyklat, planerade till hösten men jag kan antagligen inte hålla mig sålänge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dryyygt, när jag fyllde på iskallt vatten i karet så bldv färgen på baksidan helt skrynklig av kondensen. Är det lönt att hoppas på att den drar ihop sig när den blir varm igen eller det är bara att ta fram rakbladet? Kommer dåligt åt så det blir nog att tömma allt o flytta ut karet igen. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har det blivit i mitt kalla akvarium som jag målade. Jag vill nog inbilla mig att det faktiskt blivit bättre nu dock men det har tagit nästan ett år...

Vad måla du med för färg? Jag målade med biltemas billigaste listfärg, kan definitivt rekommendera akrylfärg istället. Det måla jag med på ett annat kar och det blev helt smärtfritt. Det täckte med bara två lager också(men 3 är inte fel om man kan och vill.).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bit längre, karet är uppfyllt med osmos och jag har testat flödet och nivåerna i sumpen med stopp och start av returpump. Allting verkar fungera som det ska förutom några mindre läckor i övergången mellan rör och slang. Har bättrat med lite mer pvc lim och tänkte låta det stå över natten nu. Belysningen skickades från polen idag så den bör dyka upp nästa vecka.

post-7095-14468933486198_thumb.jpg

På bilden ser man också den vackert krackelerade bakgrunden. :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bit längre, karet är uppfyllt med osmos och jag har testat flödet och nivåerna i sumpen med stopp och start av returpump. Allting verkar fungera som det ska förutom några mindre läckor i övergången mellan rör och slang. Har bättrat med lite mer pvc lim och tänkte låta det stå över natten nu. Belysningen skickades från polen idag så den bör dyka upp nästa vecka.

[ATTACH=CONFIG]115236[/ATTACH]

På bilden ser man också den vackert krackelerade bakgrunden. :P

Ser ut att kunna bli riktigt bra ditt projekt såg att din ramp skickats idag kan ju hoppas min också kommer i samma leverans mvh Ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det, jag tror tyvärr inte de kommer i samma för den här kommer direkt från pacific sun till mig och inte genom handlare. Hörde från handlaren att du fått vänta länge, verkar vara en ordentlig kö för tillfället. Tradigt..

Har väldigt svårt att få tätt mellan "flexibel PVC" och pvc rör. Den där flexibla pvcn är säkert limbar som de skriver men det biter definitivt inte lika bra som på vanligt rör. Hade jag kunnat göra om hade jag köpt de där flexfit kopplingarna som hörde till istället för vanliga pvc delar. Nu är det bara en bit kvar som läcker men den trilskas ordentligt, har limmat om den tre gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer problem. Jag får inte häverten att starta om automatiskt med bean animal systemet. Misstänker att det beror på att jag har en sväng uppåt i slutet på röret som gör det.

Slangdragningen ser ut såhär:

post-7095-14468933498966_thumb.png

I röret pilen pekar på kommer det in luft när returpumpen stängs av och sen har den ingenstans att ta vägen när röret inte töms helt med tanke på uppåtsvängen i slutet. Har en avtagbar topp på röret och om jag skruvar av den och låter luften komma ut så startar häverten.

Nån som har nån bra ide om hur jag kommer runt det här problemet? Ett alternativ är ju att köra två rör utan hävert men då får jag ju dra ner på flödet till sumpen rätt ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar ett öppet rör? Det kan jag göra men då blir det ju ingen hävert effekt? Och ett stängt rör borde väl ge samma effekt?

PS, tänkte inte köra saltvatten genom backventilerna utan bara sätta dem i toppen för att släppa ut luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag vill ha hävert i det röret, har ett annat rör med hål i toppen ocv ett tredje säkerhetsrör. De andra två funkar bra.

Ett 2mm hål så är problemet löst..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...