nike83 Postat 26 april 2014 Postat 26 april 2014 Min ena Tunze 6095 orkar inte längre hålla kvar impellern, utan den åker ur läge hela tiden (framåt i flödesriktningen). jag har testat att gjort rent den, men den fortsätter att "hoppa ur" sitt läge så den stannar.ser inget som ser trasig ut!vad kan man gör åt detta? Citera
turboadde Postat 26 april 2014 Postat 26 april 2014 Vet inte vad du menar med hoppar ur för jag har aldrig ens vart i närheten av det. Men om den bara stannar i tid och otid så prova byta transformator till den Citera
nike83 Postat 26 april 2014 Författare Postat 26 april 2014 Vet inte vad du menar med hoppar ur för jag har aldrig ens vart i närheten av det. Men om den bara stannar i tid och otid så prova byta transformator till denimpellern "åker framåt", dvs den lämnar statorn... Citera
greger Postat 26 april 2014 Postat 26 april 2014 Kan den vara "ur fas" - dvs att impellern snurrar åt fel håll eller att rotorbladen är felvända?En australienmodell, kanske Citera
nike83 Postat 26 april 2014 Författare Postat 26 april 2014 Kan den vara "ur fas" - dvs att impellern snurrar åt fel håll eller att rotorbladen är felvända?En australienmodell, kanske hmm, hur skulle den kunna vara ur fas? den funkar i kanske 5 minuter, sen åker den ur sitt läge och hela stycket med impeller och rotorblad hamnar mot gallret. Citera
nike83 Postat 27 april 2014 Författare Postat 27 april 2014 kom på vad det var! detta sker bara under kväll/natt när jag kör "night mode", så går den ner på 15%. så jag ökade nu till 17% och får se hur det blir. kostigt att det inte har varit såhär tidigare (kör med detta i 2 år). Citera
nike83 Postat 4 maj 2014 Författare Postat 4 maj 2014 tyvärr var det inte detta fel! den håller på och startar och stannar hela tiden! någon som har en idé vad det kan vara för fel? Citera
Fiffe Postat 5 maj 2014 Postat 5 maj 2014 Minimivärde för min tunze controller är 30%. Kanske satt för lågt?Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk Citera
petnym Postat 5 maj 2014 Postat 5 maj 2014 Kan den vara "ur fas" - dvs att impellern snurrar åt fel håll eller att rotorbladen är felvända?En australienmodell, kanske Den här typen av pumpar kan väl starta åt vilket håll som helst, men startar den åt fel håll så åker impellern fram och träffar ett stopp som skickar tillbaka impellern som får starta på nytt... (Det är därför det ibland uppstår ett knackande ljud vid uppstart av pumpen). Om nike83 har pumpen på en kontroller så kanske den är ställd för lågt och stoppet blivit så nött att omstartsfunktionen inte funkar. Citera
ormet Postat 5 maj 2014 Postat 5 maj 2014 Den här typen av pumpar kan väl starta åt vilket håll som helst, men startar den åt fel håll så åker impellern fram och träffar ett stopp som skickar tillbaka impellern som får starta på nytt... (Det är därför det ibland uppstår ett knackande ljud vid uppstart av pumpen). Om nike83 har pumpen på en kontroller så kanske den är ställd för lågt och stoppet blivit så nött att omstartsfunktionen inte funkar.DC-pumparna startar väll alltid åt rätt håll. Ac-pumparna däremot kan starta åt vilket håll som helst och är därför inte styrbara. Så har jag fått det förklarat för mig men jag är inte direkt en fena på elektronik. Citera
petnym Postat 5 maj 2014 Postat 5 maj 2014 DC-pumparna startar väll alltid åt rätt håll. Ac-pumparna däremot kan starta åt vilket håll som helst och är därför inte styrbara. Så har jag fått det förklarat för mig men jag är inte direkt en fena på elektronik.Ja, det låter ju rimligt. Citera
Laggeman Postat 5 maj 2014 Postat 5 maj 2014 AC-pumpar finns även som styrbara, ATi's skummare har en AC-pump bl.a. som är styrbar, men det är lite olika tekniker man använder till dessa kontra "vanlig" AC-pump. Citera
ormet Postat 5 maj 2014 Postat 5 maj 2014 Fast en skummarpump behöver ju inte starta åt rätt håll. Citera
nike83 Postat 5 maj 2014 Författare Postat 5 maj 2014 Minimivärde för min tunze controller är 30%. Kanske satt för lågt?Skickat från min GT-I9300 via Tapatalkfenomenet uppstår även när jag kör 100%.Den här typen av pumpar kan väl starta åt vilket håll som helst, men startar den åt fel håll så åker impellern fram och träffar ett stopp som skickar tillbaka impellern som får starta på nytt... (Det är därför det ibland uppstår ett knackande ljud vid uppstart av pumpen). Om nike83 har pumpen på en kontroller så kanske den är ställd för lågt och stoppet blivit så nött att omstartsfunktionen inte funkar.jag kör pumpen via en profilux-dator... kan det spela någon roll? ska testa att koppla ur 0-10V matningen...AC-pumpar finns även som styrbara, ATi's skummare har en AC-pump bl.a. som är styrbar, men det är lite olika tekniker man använder till dessa kontra "vanlig" AC-pump.är tunze 6095 en ac- eller dc-pump? Citera
nike83 Postat 5 maj 2014 Författare Postat 5 maj 2014 testade att ta bort 0-10v styrningen och det uppstår fortfarande samma fel. den startar och stoppar hela tiden. till slut så hoppar impellern ur. Citera
Vidofner Postat 6 maj 2014 Postat 6 maj 2014 Min ena 6095:a stannar också och håller på. Har testat alla möjliga inställningar och mailat tunze om det. Dem föreslog att det kunde ha att göra med ett söndagsexemplar av impellern där den helt enkelt blivit för stor eller för liten för pumpen. Har du två så testa att switcha impellern med varandra. Det hjälpte inte för mig så jag har beställt nytt motorhus av Fredrik på triton som jag hoppas kommer in snart för det var ett tag sen jag beställde den nu Citera
wrang Postat 6 maj 2014 Postat 6 maj 2014 Låter som om magneten har gjort sitt.Om polerna är lika så hoppar ju dom ifrån varandra.Du kan inte låna nån annan pump å testa Rotor och huset för sig/Christian Citera
nike83 Postat 6 maj 2014 Författare Postat 6 maj 2014 yes, ska testa och byta med den andra som jag har... återkommer! Citera
nike83 Postat 8 juni 2014 Författare Postat 8 juni 2014 återkopplar lite.... felet löse sig när jag bytte säkring! jättemysko Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.