Gå till innehåll

Tunze 6095 som åker ur läge


nike83

Rekommenderade inlägg

Min ena Tunze 6095 orkar inte längre hålla kvar impellern, utan den åker ur läge hela tiden (framåt i flödesriktningen).

jag har testat att gjort rent den, men den fortsätter att "hoppa ur" sitt läge så den stannar.

ser inget som ser trasig ut!

vad kan man gör åt detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan den vara "ur fas" - dvs att impellern snurrar åt fel håll eller att rotorbladen är felvända?

En australienmodell, kanske :)

hmm, hur skulle den kunna vara ur fas?

den funkar i kanske 5 minuter, sen åker den ur sitt läge och hela stycket med impeller och rotorblad hamnar mot gallret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom på vad det var! detta sker bara under kväll/natt när jag kör "night mode", så går den ner på 15%. så jag ökade nu till 17% och får se hur det blir. kostigt att det inte har varit såhär tidigare (kör med detta i 2 år).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan den vara "ur fas" - dvs att impellern snurrar åt fel håll eller att rotorbladen är felvända?

En australienmodell, kanske :)

Den här typen av pumpar kan väl starta åt vilket håll som helst, men startar den åt fel håll så åker impellern fram och träffar ett stopp som skickar tillbaka impellern som får starta på nytt... (Det är därför det ibland uppstår ett knackande ljud vid uppstart av pumpen). Om nike83 har pumpen på en kontroller så kanske den är ställd för lågt och stoppet blivit så nött att omstartsfunktionen inte funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här typen av pumpar kan väl starta åt vilket håll som helst, men startar den åt fel håll så åker impellern fram och träffar ett stopp som skickar tillbaka impellern som får starta på nytt... (Det är därför det ibland uppstår ett knackande ljud vid uppstart av pumpen). Om nike83 har pumpen på en kontroller så kanske den är ställd för lågt och stoppet blivit så nött att omstartsfunktionen inte funkar.

DC-pumparna startar väll alltid åt rätt håll. Ac-pumparna däremot kan starta åt vilket håll som helst och är därför inte styrbara. Så har jag fått det förklarat för mig men jag är inte direkt en fena på elektronik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DC-pumparna startar väll alltid åt rätt håll. Ac-pumparna däremot kan starta åt vilket håll som helst och är därför inte styrbara. Så har jag fått det förklarat för mig men jag är inte direkt en fena på elektronik.

Ja, det låter ju rimligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minimivärde för min tunze controller är 30%. Kanske satt för lågt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

fenomenet uppstår även när jag kör 100%.

Den här typen av pumpar kan väl starta åt vilket håll som helst, men startar den åt fel håll så åker impellern fram och träffar ett stopp som skickar tillbaka impellern som får starta på nytt... (Det är därför det ibland uppstår ett knackande ljud vid uppstart av pumpen). Om nike83 har pumpen på en kontroller så kanske den är ställd för lågt och stoppet blivit så nött att omstartsfunktionen inte funkar.

jag kör pumpen via en profilux-dator... kan det spela någon roll? ska testa att koppla ur 0-10V matningen...

AC-pumpar finns även som styrbara, ATi's skummare har en AC-pump bl.a. som är styrbar, men det är lite olika tekniker man använder till dessa kontra "vanlig" AC-pump.

är tunze 6095 en ac- eller dc-pump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ena 6095:a stannar också och håller på. Har testat alla möjliga inställningar och mailat tunze om det. Dem föreslog att det kunde ha att göra med ett söndagsexemplar av impellern där den helt enkelt blivit för stor eller för liten för pumpen. Har du två så testa att switcha impellern med varandra. Det hjälpte inte för mig så jag har beställt nytt motorhus av Fredrik på triton som jag hoppas kommer in snart för det var ett tag sen jag beställde den nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...